וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לביידן: הסנאט העביר חוק אקלים היסטורי בסך 430 מיליארד דולר

עודכן לאחרונה: 7.8.2022 / 22:48

ברוב של 51-50, כשקולה של סגנית הנשיא הוא שובר השוויון, העביר הסנאט את חקיקת האקלים הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקנית שתכלול אכיפה נוקשה יותר של מס ההכנסה ומס חדש על רכישה חוזרת של מניות, כמו גם, השקעה בצמצום פליטות פחמן והורדת מחירי תרופות

הדמוקרטים בסנאט האמריקני העבירו הלילה (ראשון) חוק היסטורי לטובת המאבק בשינוי האקלים, הורדת מחירי תרופות ומס חדש על תאגידים - למרות התנגדות עזה ביותר מצד הרפובליקנים, בבית חצוי 50-50.

העברת החוק היא למעשה אחת הפעולות היחידות שיכול היה ממשל ביידן ליישם לאחר שבית המשפט העליון הפך ביוני פסיקה שהיתה אמורה לאפשר לממשלה הפדרלית להכיל מגבלות גורפות ברחבי המדינה במגזרים שונים, על מנת לצמצם את פליטות גזי החממה. הפסיקה היוותה מהלומה קשה למדיניות האקלים של ביידן שהבטיח בקמפיין שלו להעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות. הדרך היחידה שאפשר לשנות בה את פסיקת בית המשפט העליון היא להעביר חוק פדרלי - דבר שאפשרי רק באמצעות הבוחרים בקלפי שיחליטו אם בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר ובבחירות לנשיאות ב-2024, יתנו את קולם לחברי קונגרס, המייצגים אותם, שתומכים באקלים, או לא.

ההצבעה על החוק החלה אתמול (שבת) על חוק "Inflation Reduction Act," שאמור להתמודד עם שינוי האקלים, להוריד את עלות האנרגיה ואת מחיר התרופות לאזרחים מבוגרים - ולאלץ את העשירים לשלם יותר מסים. ההצבעה עברה ברוב של 51-50, כצפוי, כשקולה של סגנית הנשיא, ג'ו ביידן, קמלה האריס, היה שובר השוויון לטובת הדמוקרטים.

תהליך ההצבעה שמכונה "econciliation" ערך 16 שעות - בחירה של הדמוקרטים על מנת להימנע מהליך ה"פיליבסטר" השנוי במחלוקת, כמו גם להתחמק מהרף המסורתי של רוב פשוט, 100-60, שנדרש להעברת חוקים.

החוק נמצא כעת בדרכו לבית הנבחרים לאישור, שיעבור ככל הנראה שלא בתמיכה דו מפלגתית, ואם יאושר - יגיע לשולחנו של הנשיא לחתימה.

זהו ניצחון עצום לביידן והדמוקרטים מקווים שהחקיקה תחזק את המועמדים שלהם בבחירות אמצע הכהונה ב-8 בנובמבר, שבהם קרב קשה צפוי למפלגה שתנסה לשמור על השליטה הצרה שלה בסנאט ובבית הנבחרים.

מבחינת אינפלציה, הדמוקרטים טוענים כי ההורדה בעלויות האנרגיה של משקי בית תסייע מאוד בהתמודדות עם האינפלציה, כמו גם הורדת מחירי תרופות. החקיקה אמורה גם לצמצם את פליטות הפחמן ולהפנות את הצרכנים לכיוון מוצרי אנרגיה ירוקה.

החוק כולל מס מינימום בסך 15% על תאגידים, אכיפה נוקשה יותר של מס ההכנסה (במטרה להגדיל את הכנסות הממשלה החדשות ממסים שלא שולמו) - ומס חדש על רכישה חוזרת של מניות. החקיקה כוללת בסך הכל מימון פדרלי בסך 430 מיליארד דולר, לצד עוד 740 מיליארד דולר שאמורים להגיע מהכנסות ממשלה חדשות ויתפרשו על פני עשור.

"הדמוקרטים קיבלו חדשות טובות ביותר", אמר אחרי העברת החוק צ'אק שומר הדמוקרטי, מנהיג הרוב בסנאט. "מדיקר סוף-סוף תוכל לנהל משא ומתן על מחירי התרופות...זה ניצחון משמעותי של העם האמריקני". מדיקר היא תוכנית ביטוח שירותי הבריאות לאנשים מעל גיל 65.

"זה הזמן להתקדם עם חבילה גדולה ונועזת בעבור העם האמריקני. החקיקה מכילה את חבילת האנרגיה הירוקה הגדולה בהיסטוריה האמריקנית" שמטרתה המאבק בשינוי אקלים באמצעות הפחתה של עלויות הצרכנים בתחומי האנרגיה והתרופות, הוא הוסיף.

צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט של ארצות הברית. 23 בינואר 2021. רויטרס
צ'אק שומר, מנהיג הרוב בסנאט/רויטרס

מלבד מיליארדי דולרים לעידוד ייצור ורכישה של מכוניות חשמליות ואנרגיה נקייה, החוק אמור להקצות 4 מיליארד דולר לקרנות סיוע במקרה של בצורות, מה שעשוי לסייע לקמפיינים של הסנאטורים הדמוקרטים קתרין קורטז מסטו בנבאדה ומארק קלי באריזונה. סעיף אחד שהוצא מהחוק היה מאלץ חברות תרופות לזכות את הממשלה וחברות ביטוח פרטיות במקרה שמחיר התרופות עולה מהר יותר מהאינפלציה. עם זאת, לבסוף נקבע שהסעיף לא ייושם על התעשייה הפרטית

הרפובליקנים הבטיחו לעשות כל שביכולתם כדי לעכב או לחסום את החוק. הסנאטור לינדזי גרהם אמר כי החקיקה היא "ג'יהאד שהוכרזה על מסים והוצאות ציבוריות".

סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, בביקור באוניברסיטת ג'ורג' מייסון בווירג'יניה, 28 בספטמבר 2021. רויטרס
קמלה האריס, הקול הקובע/רויטרס

הרפובליקנים הבטיחו לעשות כל שביכולתם כדי לעכב או לחסום את החוק. הסנאטור לינדזי גרהם אמר כי החקיקה היא "ג'יהאד שהוכרזה על מסים והוצאות ציבוריות".

הדמוקרטים מתכוננים להעביר את החוק באמצעות שימוש בתהליך מורכב וארכאי שנקרה "פיוס" שישאפשר את העברת החוק ללא תמיכה רפובליקנית בסנאט המחולקת 50-50 בין שתי המפלגות, כשקולה של סגנית הנשיא קמלה האריס הדמוקרטית הוא שובר השוויון.

סעיף אחד שהוצא מהחוק היה מאלץ חברות תרופות לזכות את הממשלה וחברות ביטוח פרטיות במקרה שמחיר התרופות עולה מהר יותר מהאינפלציה. עם זאת, לבסוף נקבע שהסעיף לא ייושם על התעשייה הפרטית.

סנאטורים בשמאל כמו ברני סנדרס צפויים לנסות להרחיב את היקף החוק כדי שיכלול תוכניות חדשות כמו סובסידיות פדרליות לטיפול בילדים או טיפול במבוגרים בביתם. הרפובליקנים רמזו כי יציעו סעיפים שקשורים למהגרים שמגיעים לארצות הברית ממקסיקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully