וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

170 שניות של דיוק ואש: כך בוצעה התקיפה המשולבת שטלטלה את צמרת הג'יהאד בעזה

עודכן לאחרונה: 6.8.2022 / 9:19

בזמן שחיל האוויר קיבל אור ירוק לחסל את תיסיר ג'עברי בדירה בה הסתתר, בוצעה ברחבי הרצועה, בעזרת מודיעין מדויק, שורת סיכולים ממוקדים בתוך פחות משלוש דקות. על פי גורמי ביטחון, התקיפה הכניסה את ארגון הטרור למצב "הלם". כך יצא לדרך מבצע עלות השחר, שלב אחר שלב

בווידאו: צה"ל תוקף יעדים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה/צילום: תיעוד ברשתות ערביות ודו"צ

אחרי כמה ימי כוננות בגבול עזה מחשש לירי מהרצועה של ארגון הג'יהאד האסלאמי, אתמול (שישי) זה קרה. מטוסי קרב של חיל האוויר חגו בשעות אחר הצהריים בשמי הנגב ומעל הים, כשהם ממתינים בדריכות לפקודות להוציא לפועל סיכולים ממוקדים בשילוב תקיפת יעדי טרור נוספים.

בשעה 16:16 הצטלב המידע המודיעיני המדויק בשב"כ על ידי אנשי הדסק, רכזי הארגון שמכירים היטב את הרחובות בעזה, הדמויות, אנשי הטכנולוגיה והמבצעים שנתנו את האות להימצאותו של מפקד הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה תיסיר ג'עברי, מחליפו של בהא אבו אל עטא שחוסל בשנת 2019, שמסתתר בדירה בבניין "פלסטין" בלב העיר עזה. במקביל עלה מידע על מקום הימצאו של עבדאללה קדום, סגן מפקד מערך הנ"ט בג'יהאד, שרכב על אופנוע בלב מחנה הפליטים שג'עאיה בצפון הרצועה.

בתוך 170 שניות בוצעו סדרת פעולות סיכול, כשעיקר הקושי הוא לא רק לזהות את מיקומי המטרות במקביל ולאמת אותן באמצעות כמה מקורות שונים, אלא גם לתזמן אותן כדי לצמצם נזק אגבי ולמנוע פגיעה בבלתי מעורבים.

תקיפת צה"ל ברצועת עזה דירת החיסול של תייסיר ג'עברי, 5 באוגוסט 2022. רויטרס
תקיפת צה"ל ברצועה, אתמול/רויטרס
אישה חולפת על פני בניין שנזיוק מתקיפה של צה"ל בעזה 6 באוגוסט 2022. רויטרס
הבניין שבו חוסל אחד מבכירי הג'יהאד האסלאמי אתמול/רויטרס

בדקה הראשונה תקפו מטוסי הקרב של חיל האוויר בזה אחר זה את הדירה בה הסתתר ג'עברי והרגו אותו במקום. קיר החדר בו שהה התמוטט אל הרחוב. בשלב השני תקפו את האופנוע עליו רכב עבדאללה קדום. מידע סותר התקבל לגבי הצלחתו של הסיכול, אך לפי מידע ראשוני הוא מת מפצעיו. במקביל התקבל מידע מודיעיני בהובלה של תא התקיפה במרכז האש של פיקוד הדרום בפיקודו של אל"מ י', על שתי חוליות פעילי ג'יהאד אסלאמי חמושים בטילי נ"ט, שעושות את דרכן לבצע פיגוע באזור חאן יונס. כלי טיס פגע גם בהם.

בנוסף לכך, באותן שניות, כשלב שלישי לתקיפה, תקף צה"ל חמש עמדות של ג'יהאד אסלאמי לאורך גדר המערכת והרג פעילי ג'יהאד אסלאמי שתפקדו כתצפיתנים על פעילות צה"ל לאורך קו הגבול, ופגע בתשע מטרות תשתית, רקטות ומחסני אמצעי לחימה.

בכירי הג'יהאד האסלאמי שחוסלו בעזה, תיסיר ג'עברי ועבדאללה קדום. ללא, אתר רשמי
בכירי הג'יהאד האסלאמי שחוסלו בעזה. תיסיר ג'עברי ועבדאללה קדום/אתר רשמי, ללא

כך השלימו צה"ל ושב"כ, בתוך 170 שניות, מטס פתיחה התקפי מוקפד מאוד בלוחות הזמנים, על בסיס מודיעין מדויק, שסנכרן יחד את מפקדי 'הבור' של חיל האוויר, חמ"ל המבצעים של השב"כ ומרכז האש של פיקוד הדרום. האתגר הגדול היה לתזמן את כל המטרות בלוח זמנים מאוד קצר כדי שדלף מידע לא יסכל את היכולת של צה"ל לפגוע באחד הבכירים.

זמן קצר לאחר מכן החל מטס נוסף שפגע פגיעה רחבה בתשתיות של הג'יהאד האסלאמי, אך גם פצע והרג פעילים שאחראים על מערך הפיקוד והשליטה, הנ"ט, ותשתיות הקשר של הארגון, באופן ששיבש את היכולות של הארגון להוציא אל הפועל תגובה מהירה. לכן, העריכו גורמי ביטחון אמש, כי התקיפות הדרמטיות נגד בכירי הארגון גרם לפעילים להיכנס למצב של "הלם" ולהגיב בשיגורי רקטות רק לאחר כשלוש שעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully