וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות דלקת מוחית נדירה: גבר בן 36 מהצפון הלך לעולמו

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 18:09

משרד הבריאות עדכן כי תושב הצפון, ללא מחלות רקע, מת ממחלה נדירה שנגרמת מאמבה שנמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים. המחלה בעלת שיעור תמותה גבוה, אך עד כה דווח רק על 400 מקרים ברחבי העולם. "מצבו של החולה הדרדר מהר מאוד ותוך שלושה ימים הוא נפטר"

מיטה בבית חולים. ShutterStock
מיטה בבית חולים/ShutterStock

משרד הבריאות עדכן הבוקר (שישי) כי תושב הצפון בן 36, ללא מחלות רקע, הלך לעולמו לפני כחודש בעקבות דלקת מוחית שנגרמה מאמבה נדירה בשם Naegleria Fowleri. מדובר על מקרה נדיר, שאובחן בזכות עירנות של רופאת זיהומיות בבית החולים פוריה שבטבריה שחשדה באבחנה ועירבה את לשכת הבריאות המחוזית והמעבדה המרכזית של משרד הבריאות.

לאור נדירות המקרה היה צורך לשלוח את הדגימה הקלינית למרכז לבקרת מחלות בארצות הברית. המחלה נדירה ושיעור התמותה שלה גבוה. עד כה דווח ברחבי העולם על 400 מקרי הידבקות בלבד.
האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. החקירה לגבי חשיפה אפשרית נמצאת בעיצומה. משרד הבריאות פועל עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות ויעדכן את הציבור בממצאים.

הגבר שהלך לעולמו בעקבות המחלה הנדירה, נדבק באמבה ככל הנראה במקור מים בצפון. לדברי ד"ר אבי פרץ, מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה במרכז הרפואי פוריה, "זה מקרה ראשון בישראל שאותה מחלה נדירה מתגלה. לרוב המחלה מתגלה רק בנתיחה שלאחר המוות, אך מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים, ד"ר היבה אבו זיאד, הבינה שיש כאן משהו חריג ושלחה אלינו למעבדה כל בדיקה אפשרית. באחת הבדיקות הבחנו בצורות משונות של נוזל בעמוד השידרה ופנינו למעבדה למיקרוביולוגיה ברמב"ם. התגלה שזו אותה אמבה נדירה".

"מצבו של החולה הדרדר מהר מאוד ותוך שלושה ימים הוא נפטר", סיפר ד"ר פרץ. "למרות הטיפול שניתן לו. סיכויי ההצלחה במקרים האלה נמוכים מאוד ויש מקרים בודדים של החלמה עם נכויות בדרך כלל". עוד הסביר פרץ כי האמבה נמצאת במקורות מים טבעיים וההדבקה נגרמת בשאיפה דרך האף ברסיסי מים, אבל זו עדיין חידה איך בדיוק נגרמת ההדבקה, למה דווקא הוא נדבק ולא אחרים. לדבריו, לא מתעורר חשש למקרי הדבקה נוספים, ובעקבות המקרה יעלו כעת את המודעות בשאר המעבדות בבתי החולים ויפעלו להגברת הידע.

  • עוד באותו נושא:
  • דלקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully