וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בטייוואן: סין הקפיאה שיחות בנושאי ביטחון ואקלים עם ארה"ב

בייג'ינג ממשיכה להחריף את היחסים עם ארה"ב בעקבות הביקור של פלוסי באי, במקביל להמשך התרגילים הצבאיים לחופי טייוואן: "על האמריקנים לתקן במהירות את הטעויות שלהם". בוושינגטון השיבו: "אין לנו שום דבר לתקן". טייוואן: ערוכים לעימות, אך נוהגים באיפוק

שיגורי טילים של צבא סין לאזור טייוואן במסגרת תמרונים צבאיים/צבא סין

סין הכריזה היום (שישי) על הקפאת השיחות עם ארצות הברית בשורת סוגיות, כולל צבאיות וסביבתיות, כחלק מצעדי התגובה שלה לביקורה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בטייוואן. משרד החוץ של סין הודיע גם על השעיית שיתוף הפעולה עם וושינגטון במאבק הבינלאומי בפשיעה ובסחר בסמים. ארצות הברית האשימה את סין ב"חוסר אחריות".

במקביל, סין הודיעה כי תטיל סנקציות על פלוסי ועל משפחתה הקרובה בתגובה למעשיה "המרושעים" וה"פרובוקטיביים". פלוסי, חברת המפלגה הדמוקרטית, אמרה במסיבת עיתונאים ביפן, לאחר פגישתה עם ראש הממשלה המקומי, כי הביקור שלה באסיה לא נועד "לשנות את הסטטוס-קוו בטייוואן או באזור".

מהלכים אלו מצטרפים לתרגילים האוויריים והימיים שבהם פתחה אתמול סין, הכוללים ירי חי, בסמוך לחופי טייוואן. התרגילים, הגדולים ביותר אי-פעם שערכה סין במצר טייוואן, אמורים להימשך עד יום ראשון אחר הצהריים. זאת, לפי פיקוד הזירה המזרחית בצבא סין, על מנת לבחון את "מוכנות הקרב" של הכוחות.

לפי משרד ההגנה של טייוואן, מטוסי קרב הוזנקו היום כדי להרחיק מטוסים סיניים שחדרו לאזור ההגנה האווירי של האי, שאותו היא מאיימת לכבוש בכוח. חלק מכלי הטיס הסיניים חצו את קו החלוקה של מצר טייוואן, המשמש מעין אזור חיץ לא רשמי בין שני הצדדים. בסך הכול, 68 מטוסי קרב ו-13 ספינות קרב של צבא סין משתתפים בתרגילים במצר טייוואן, לפי משרד ההגנה בטייפה, שהוסיף כי הוא פרס בתגובה מערכות טילים וספינות.

ספינה של משמר החופים של סין מסיירת סמוך לחופי טייוואן, 5 באוגוסט 2022. רויטרס
ספינה של משמר החופים של סין מסיירת סמוך לחופי טייוואן, 5 באוגוסט 2022/רויטרס

טייוואן אמרה כי היא מוכנה למקרה של עימות, אך כחותיה קיבלו הנחיה לנסות להרגיע את הרוחות ולא להסלים את המצב. בעקבות התרגילים הצבאיים של סין, ספינות אזרחיות נאלצו לשנות את מסלולן ושיבושים נגרמו לכלכלות האזור, בעת שהעולם מצוי בעיצומם של סדרת משברים ועימותים, בראשם המלחמה של רוסיה באוקראינה. מוסקבה, בעלת בריתה של בייג'ינג, גינתה את הביקור של פלוסי, המובילה קו תקיף נגדה.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי וושינגטון הבהירה שוב ושוב לבייג'ינג שהיא לא מעוניינת ליצור משבר סביב ביקורה של פלוסי בטייוואן מוקדם יותר השבוע. פלוסי, הגורם האמריקני הבכיר ביותר שביקר באי זה 25 שנה, עצרה בו במהלך מסע של משלחת של הקונגרס באסיה.

"אין שום הצדקה לתגובה הצבאית הקיצונית, חסרת הפרופורציות וההסלמה הזו", אמר בלינקן במסיבת עיתונאים שכינס בשולי פגישת שרי החוץ של ארגון מדינות דרום-מזרח אסיה בקמבודיה. הוא הוסיף כי "עכשיו, הם העלו את רף המעשים המסוכנים לרמה חדשה".

שר החוץ של סין, וונג יי, אמר לכתבים לאחר פגישת שרי החוץ בקמבודיה כי בלינקן "הפיץ מידע מוטעה ולא דיבר אמת" והוסיף: "אנחנו רוצים להזהיר את ארצות הברית: אל תפעלו בפזיזות, אל תיצרו משבר גדול יותר".

ג'ינג קוואן, בכיר בשגרירות סין בוושינגטון, הדהד את דבריו. "הדרך היחידה לצאת מהמשבר הזה היא שהצד האמריקני חייב לנקוט בצעדים מידיים כדי לתקן את הטעויות שלו ולחסל את ההשפעה החמורה של ביקור פלוסי", הזהיר. לדבריו, על וושינגטון "להימנע מלדחוף את יחסי סין-ארצות הברית למסלול המסוכן של סכסוך ועימות".

תייר משקיף אל עבר אזור מצר טייוואן מהאי פינגטן, סין, 5 באוגוסט 2022. רויטרס
תייר משקיף אל עבר אזור מצר טייוואן מהאי פינגטן, סין, 5 באוגוסט 2022/רויטרס

גורם אמריקני, ששמר על עילום שם, אמר כי גורמים סיניים לא השיבו לשיחות של בכירי הפנטגון השבוע, אך הצעד נתפס כמפגן מחאה של סין מהביקור של פלוסי ולא כניתוק מוחלט של ערוצי התקשורת הביטחוניים בין המעצמות.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי השעיית חלק מערוצי התקשורת היא מהלך "חסר אחריות". לדבריו, "אין כאן שום דבר שארצות הברית צריכה לתקן. הסינים יכולים להוריד את מפלס המתיחות פשוט באמצעות עצירת התרגילים הצבאיים הפרובוקטיביים האלה והפסקת הרטוריקה הזאת", אמר קירבי לכתבים.

סין לא אמרה כי היא תשעה גם את השיחות הצבאיות בדרגים הבכירים ביותר, בהם שר ההגנה לויד אוסטין ויו"ר המטות המשולבים, גנרל מארק מילי. בעוד שהשיחות הללו נדירות, גורמים רשמיים אמרו שחשוב לקיים אותן במקרה חירום או תאונה.

קירבי אמר שאין זה חריג שסין תשעה את השיחות הצבאיות בעתות מתיחות, אולם הוא הדגיש כי "לא כל הערוצים" בין המנהיגים הצבאיים של שתי המדינות נותקו. בפנטגון אמרו שסין הפריזה בתגובתה וכי וושינגטון עדיין מוכנה לבנות מנגנוני תיאום ביטחוניים עם בייג'ינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully