וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האיומים וההפחדות: "סין אינה מעוניינת במלחמת עולם שלישית"

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 14:49

ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי בטייוואן עורר פאניקה בעולם, שציפה לתגובה צבאית חזקה של סין נגד האי הריבוני - ומעבר לכך נגד ארה"ב. לדברי מתן וילנאי, לשעבר שגריר ישראל בסין, כל הצדדים מבינים היטב שאין אינטרס לעימות כזה - ולעת עתה אפשר להירגע

בווידאו: ביקור פלוסי בטייוואן והתרגיל הצבאי הסיני בתגובה/צילום: רויטרס

רשות הנמלים של טייוואן ביקשה היום (רביעי) מאוניות למצוא מסלולים חלופיים ולהימנע מאזורים שבהם סין הודיעה כי היא עורכת תרגיל צבאי סביב האי. האוניות שנכנסות ויוצאות מנמלי ים גדולים בטייוואן, כולל נמל טייפה, צריכות להיות מודעות לתרגיל סיני מה-4 באוגוסט עד ל-7 באוגוסט, נכתב בהתרעות של לשכת הנמלים הימיים של טייוואן.

הצבא הסיני הכריז כי יערוך תרגילים צבאיים ימיים ואוויריים בחמישי-ראשון בתגובה לביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי, שנחתה אמש בטיפה, נפגשה היום עם נשיאת טייוואן וביקרה בפרלמנט - במסגרת סיור באסיה, שכולל גם את סינגפור, מלזיה, דרום קוריאה ויפן. לקראת הביקור הזניקה סין 21 מטוסי קרב לאזור זיהוי ההגנה האווירית (ADIZ) - שטח של מרחב אווירי מעל היבשה או מים שבהם נדרשת זיהוי, איתור ושליטה של כלי הטיס - של טיוואן. הצבא הטייוואני הגיב באזהרות בקשר והפעיל את מערכות הגנה אוויריות כדי לנטר אחר פעילות המטוסים. סגן שר החוץ הסיני שיה פנג אף זימן אמש את שגריר ארצות הברית סין, ניקולס ברנס, במחאה על ביקור פלוסי.

נשיאת טייוואן צאי אינג-וון הודתה היום לפלוסי על ביקור באי הריבוני, שסין רואה בו חלק ממנה ומאיימת לכבוש אותו. "לאור האיומים הצבאיים המחריפים בכוונה תחילה, טייוואן לא תיכנע", היא אמרה מהמשרד הנשיאותי בטייפה. "נמשיך לשמר בנחישות את הריבונות של האומה שלנו ולהגן על הדמוקרטיה". פלוסי, שידועה בביקורת שלה על סין לאורך השנים, פירסמה מאמר מערכת לאחר שנחתה בטייפה ובו הסבירה מדוע בחרה להיות יו"ר בית הנבחרים הראשונה מזה 25 שנה שהגיעה לבקר בטייוואן. "איננו יכולים לעמוד בצד בזמן שהמפלגה הקומוניסטית ממשיכה לאיים על טייוואן - ועל הדמוקרטיה עצמה", היא כתבה.

מתן וילנאי. פרטי, באדיבות המצולמים
מתן וילנאי/באדיבות המצולמים, פרטי
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי עם נחיתתה בטיוואן 2 באוגוסט 2022. רויטרס
אחרי 25 שנה יו"ר בית הנבחרים האמריקני בטייוואן. ננסי פלוסי/רויטרס

המתיחות בשיא, האמירות קשות והפאניקה מתחזקת - אך למרות האיומים המילוליים הקשים והפעילות הצבאית באזור, הפרשנים מסכימים ביניהם כי סין אינה מעוניינת כעת בעימות צבאי עם ארצות הברית, וכי הנשיא שי ג'ינפינג עושה זאת בעיקר כהפגנת כוח מול מפלגתו והעם הסיני, בעודו מתכונן לבקש מהקונגרס בנובמבר להמשיך כהן בתפקיד ללא הגבלה.

לדברי אלוף (במיל.) השגריר מתן וילנאי, נשיא שלוחת UIBE-ISRAEL, האוניברסיטה הסינית הבינלאומית בישראל, "אין ספק שברגע זה בטלוויזיה הסינית משדרים סרטים על עוצמתו של הצבא, סרטים על טילי קרקע-קרקע סיניים כן הלאה. המטרה היא להבהיר לעם הסיני שטייוואן היא חלק מסין ושייכת לה".

לדעתו לא צפוי עימות צבאי בין סין לארצות הברית, לפחות לעת עתה. "סין היא המעצמה השנייה בעוצמתה אחרי ארצות הברית", הוא אמר לוואלה. "הסינים משתמשים בעובדה הזאת בתבונה רבה, הם אינם מאיימים איומים בלתי מתקבלים על הדעת" שידרדרו את המצב לנקודת אל חזור. "הסכנה האמיתית", הוא הדגיש, "היא תאונה או אי הבנה של הכוחות הצבאיים נמוכי הדרג שעלולה להתפתח לכיוונים מסוכנים".

וילנאי מוסיף כי בפועל, שוררת כיום באזור האוקיינוס השקט מלחמה קרה בין סין לארצות הברית, וטייוואן נמצאת במוקד שלה. "מאחר שהסיכון האמיתי במצב כזה היא אי הבנה שעלולה להסלים, הנשיא ביידן שמבין זאת, שוחח עם הנשיא שי שיחה אישית והבהיר לו כי הוא אינו שולט בפלוסי. לסינים קשה להבין שביידן לא שולט בפוליטיקאים שלו, לכן טרח ביידן להסביר לשי שהביקור לא משפיע על המדיניות האמריקנית כלפי סין".

תושבי טייפה מתכוננים למלחמה ויורדים לבונקרים, 2 באוגוסט 2022. רויטרס
תושבי טייפה תרגלו ירידה למקלטים/רויטרס

לדברי וילנאי, שני הצדדים מבינים היטב כי "אם תפרוץ מלחמת עולם שלישית, מצרי טייוואן וים סין הדרומי הם האזור שבו זה יקרה", ולשום צד אין עניין בכך. הוא גם שולל אפשרות שלו "תאונה מבוימת" של אחד מהצבאות במטרה להסלים את המצב - טקטיקה שעברה מעולם, לטענתו. בנוסף, למרות המתיחות הדיפלומטית והאסטרטגית וההשקפות המנוגדות על ריבונות טייוואן, היחסים הכלכליים בין סין לטייוואן חזקים ביותר, הוסיף וילנאי. זהו נדבך נוסף שמסבך עוד יותר את היחסים המורכבים ממילא של שתי המדינות.

נושאת מטוסים USSR רונלד רייגן. רויטרס
נושאצ מטוסים אמריקנית בממי מצר טייוואן/רויטרס

וילנאי מתייחס גם לישראל בדיון. לדבריו, "לישראל אין שום סיבה להתערב במערכת יחסים שאינה נוגעת לה. לישראל יש משרד אינטרסים בטייוואן, שהוא מבחינה דיפלומטית נמוך אפילו מקונסוליה. בנוסף, אין באי קהילה יהודית גדולה ולישראל 'אין מה לחפש שם'".

לסין יש אינטרסים כלכליים בישראל, היא מקווה ללמוד מישראל על יכולת החדשנות שלה, דבר שאותו מתקשה הכלכלה הסינית ליישם, ומאוד מעסיק אותה, במיוחד על רקע העובדה שהנשיא שי הציב למדינה יעד ליהפך למעצמה הגדולה בעולם מכל הבחינות עד 2049 - השנה שבה יצוינו מאה שנים לעלייתה של המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג לשלטון.

עד כה, תגובת הנגד של סין לביקור של פלוסי כללה כמה מגבלות על יצוא טייוואני לסין וזימון דרמטי באמצע הלילה של שגריר ארצות הברית למשרד החוץ הסיני לטובת נזיפה. הביקור של פלוסי עשוי לבשר על תקופה של מתיחות גדולה יותר ביחסים בין סין לארצות הברית, אך אפשרות של עימות צבאי עדיין אינה על השולחן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully