וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת לפיד למתמחים: הסכימו לקיצור ל-21 שעות בפריפרייה, לא רוצים לריב עם האוצר בזמן בחירות

עודכן לאחרונה: 2.8.2022 / 22:10

המתמחים התבקשו להתגמש ולהסכים לקיצור התורנויות ל-21 שעות, במקום 18, אך הם הסכימו רק בתנאי שזה יחול בכל בתי החולים ומאיימים בהתפטרות המונית. גורם המעורה בשיחות: "ברביבאי לא רוצה לאתגר את לפיד, הורוביץ החליט לא לצאת נגדה". לשכת לפיד: ההצעה עדיין בתוקף

בווידאו: יו"ר ארגון מרשם ויו"ר הר"י בבג"צ מתייחסים לבקשה לדחיית ישום מתווה המתמחים/צילום: מירב כהן

בכירים בלשכת ראש הממשלה יאיר לפיד נפגשו לאחרונה עם ראשי ארגון המתמחים "מרשם". לפי גורמים בשיחה, הם הבהירו להם כי קיצור התורניות יידחה בעוד שנה. זאת, לטענתם, משום שבלשכת ראש הממשלה לא רוצים ולא יכולים לייצר מאבקים עם משרד האוצר בתקופת בחירות.

גורם המעורה בפרטי הפגישות שנערכו לאחרונה בין הצדדים אמר כי שרת הכלכלה אורנה ברביבאי "לא רוצה לאתגר את ראש מפלגתה, ולכן הסכימה לדחייה". לדבריו, שר הבריאות ניצן הורוביץ "החליט שלא לצאת נגדה ומאז קולו נדם".

במהלך הפגישות התבקשו המתמחים להתגמש ולהסכים לקיצור התורנויות ל-21 שעות, במקום 18. המתמחים הסכימו לכך בתנאי שהצו יכלול את כל בתי החולים בארץ, הן בפריפריה והן במרכז, מאחר שהאוצר והסתדרות הרופאים הצהירו בעבר כי אם המתמחים יסכימו לכך - יש תקציב לכל הארץ. לאחר משא ומתן, חזרו אנשי הלשכה למתמחים וטענו כי גם מההסדר הזה נסוגו באוצר, אף שיש תקציב מוגדר לכך בתקציב המדינה כך שאין סכנה ל"כלכלת בחירות".

אורנה ברביבאי מצטרפת ל"יש עתיד", בית סוקולוב, 1 בינואר 2019. שלומי גבאי
לא רוצה לאתגר את יו"ר מפלגתה. ברביבאי ולפיד/שלומי גבאי

ההיתר החדש היה אמור להיכנס לתוקף מתחילת אפריל, אולם הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות לגבי שכר המתמחים, למרות דיונים מעמיקים וישיבות רבות של הוועדה שבראשה עומד סמנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ'. בחצי השנה האחרונה המדינה דחתה את תחילת הקיצור, אולם השרה ברביבאי הובילה את המאמצים להחיל את ההיתר החדש ודרשה מהאוצר ומהסתדרות הרופאים לגלות גמישות ואחריות. ואולם, כעת, גם שרת הכלכלה נסוגה לפתע מעמדתה ומתייצבת לצד לפיד.

בעקבות זאת, המדינה הודיעה שלשום לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי היא דוחה את הקיצור לספטמבר שנה הבאה. היא ממשיכה לדבוק בעמתה כי ההיתר הבא יהיה 18 שעות כמו שהובטח, אך היא לא תקצבה זאת.

אתמול הודיעו המתמחים כי אינם מתכוונים להישאר אדישים לנוכח תשובת המדינה ואם לא תהיה התקדמות - הם מתכננים התפטרות המונית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מחאת המתמחים בתל אביב, 12 בפברואר 2022. אלעד גוטמן, אתר רשמי
מחאת מתמחים בתל אביב/אתר רשמי, אלעד גוטמן

"אנחנו אומנם עייפים ומותשים מהמאבק ומהתנהלות הכללית של כל הגורמים הפוליטיים והמקצועיים, אך אם עד 25 באוגוסט ראש הממשלה לא ישנה את ההחלטה האומללה הזו, אנחנו נוציא לפועל התפטרות המונית של מאות ואלפי מתמחים מכל בתי החולים בארץ", איימה ד"ר ריי ביטון, ראש ארגון "מרשם". "במקביל, בימים הקרובים אנחנו גם ננקוט פעולות מחאה נרחבות בתוך בתי החולים ומחוצה להם".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "ההיפך הוא הנכון. מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ החלה לעסוק בסוגיה מיד עם כניסתה לתפקיד, דווקא בשל החשיבות הרבה בקיצור תורנויות המתמחים, באופן מושכל ובראייה מעשית. מתוך כך נפגשה המנכ"לית עם נציגי הארגון היציג של הרופאים והמתמחים ארגון 'הר"י', וכן עם ארגון 'מרשם' - במטרה לשמוע את עמדתם".

לפי הודעת משרד ראש הממשלה, "במסגרת זו הוצע להם, במגבלות הקיימות, להתחיל במתווה של 21 שעות תורנות (19+2) - מתווה המקצר כבר כעת בחמש שעות תורנות ממצב הדברים הקיים. למרבה הצער, וחרף מאמצי משרד רה"מ, לא הושגה הסכמה על מתווה זה וארגון מרשם בחר לעמוד על קידום מתווה אותו לא ניתן לקדם במסגרת המגבלות הקיימות בתקופת בחירות, תוך שהוא מבקש להתעלם מהנחיות היועצת המשפטית לממשלה. הצעתנו עדיין בתוקף".

"מנצלים את 'תקופת הבחירות' כדי לברוח מאחריות"

מארגון הרופאות והרופאים המתמחים "מרשם" נמסר: "עמדתנו היתה ונותרה חד משמעית וברורה: לא נסכים לקיצור תורנויות שלא כולל גם את בתי החולים במרכז, נקודה. האוצר מנסה להפוך את קיצור התורנויות למענקי פריפריה ולמנוע תקציבים והשקעה לאומית שהפריפריה זקוקה להם כאוויר לנשימה אחרי שנים של הזנחה פושעת. מהלך שכזה יפגע אנושות הן בחולים ובמתמחים בפריפריה והן במרכז הארץ. ולא רק זאת. לצערנו, כל הגורמים המעורבים, מנצלים את 'תקופת הבחירות' כדי לברוח מאחריות ומנסים למכור לנו קיצור תורנויות עלוב, פירורי פירורים של קיצור, כדי שיוכלו להתהדר ב'קיצור תורנויות' ולגרוף הון פוליטי על חשבון המתמחים והמטופלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully