וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם: "האנושות נמצאת במרחק שיקול מוטעה אחד מהשמדה גרעינית"

עודכן לאחרונה: 2.8.2022 / 13:23

בפתיחת כנס האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני בניו יורק, הזהיר גוטרש כי העולם מתמודד עם "סכנה גרעינית שלא נראתה מאז שיא המלחמה הקרה". ארצות הברית, בריטניה וצרפת אמרו בהצהרה משותפת כי "אי אפשר לנצח במלחמה גרעינית ואסור להילחם במלחמה כזאת לעולם"

בווידאו: הטלת פצצת האטום על הירושימה ונגסקי/צולם ונתרם ע"י ג'נג'יירו קוואסאקי, באדיבות: מוזיאון השלום של הירושימה

תקרית אחת של אי הבנה עלולה להצית הרס גרעיני, כך הזהיר אתמול (שני) מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בזמן שארצות הברית, בריטניה וצרפת קוראות לרוסיה להפסיק את "הרטוריקה הגרעינית המסוכנת שלה".
בפתיחת כנס האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT ) בניו יורק, הזהיר גוטרש כי העולם מתמודד עם "סכנה גרעינית שלא נראתה מאז שיא המלחמה הקרה".

על רקע המלחמה באוקראינה והמתיחות בטייוואן, כמו גם במזרח התיכון עם איראן, גוטרש אמר כי הוא חושש שיתפתח משבר עם "מאפיינים גרעיניים".

העצרת השנתית של האו"ם | מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש במהלך נאומו 21 בספטמבר 2021. רויטרס
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש/רויטרס
נשיא ארה"ב רונלד רייגן ומנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב חותמים על הסכם בקרת נשק גרעיני בבית הלבן, 8 בדצמבר 1987. רויטרס
רונלד רייגן ומיכאיל גורבצ'וב חותמים על הסכם לבקרת נשק גרעיני, 1987/רויטרס

"האנושות נמצאת היום במרחק אי הבנה, שיקול מוטעה אחד, מהשמדה גרעינית", אמר גוטרש בכנס ה-10 של NPT, שנכנסה לתוקף ב-1970 כדי למנוע הפצה של כלי נשק גרעיניים. "היה לנו מזל גדול עד כה. אך מזל הוא אינו אסטרטגיה או הגנה מפני מתיחות גיאופוליטית שתתפתח למשבר גרעיני", הוא הוסיף. לדבריו, "על האנושות לקחת מסלול חדש לקראת עולם נקי מנשק גרעיני".

עוד אמר גוטרש כי "השמדת נשק גרעיני היא הערבות היחידה לכך שלא ישתמשו בו לעולם". גוטרש צפוי לבקר בהירושימה לרגל 77 שנה להטלת פצצת האטום על העיר היפנית ב-6 באוגוסט 1945. "יש כעת כ-13 אלף כלי נשק גרעיניים במאגרי הנשק ברחבי העולם. כל זאת בתקופה שבה הפצת נשק גרעיני גוברת וההגנות מפי הסלמה נחלשות", הוא הוסיף.

ארצות הברית, בריטניה וצרפת אמרו בהצהרה משותפת כי "אי אפשר לנצח במלחמה גרעינית ואסור להילחם במלחמה כזאת לעולם. אנחנו קוראות לרוסיה להפסיק את הרטוריקה המסוכנת וחסרת האחריות שלה", נאמר בהצהרה.

בווידאו: פסגת ביין-פוטין בז'נבה והצהרות של כל אחד מהמנהיגים בנפרד/צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן התייחס לצפון קוריאה וגינה אותה על כך שהיא "ממשיכה להרחיב את תוכנית הגרעין הלא חוקית שלה", ואת איראן "שממשיכה במסלול הסלמה גרעינית". הוא גם קרא לרוסיה ולסין להתחיל בשיחות לפיקוח על נשק גרעיני.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הדגיש שוב כי הממשל שלו מוכן "לנהל משא ומתן" לגבי אמנה חלופית משום שתוקפה של האמנה הנוכחית צפוי לפוג ב-2026.

NPT, שנבחנת מחדש כל חמש שנים על ידי 191 החתומות עליה, אמורה למנוע את ההפצה של נשק גרעיני, לקדם התפרקות מוחלטת מנשק גרעיני ולהגביר את שיתוף הפעולה בנוגע לשימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully