וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמל האינתיפאדה השנייה שניצל מחיסול: השייח שמעצרו עלול להבעיר את השטחים

עודכן לאחרונה: 2.8.2022 / 15:08

בסאם אל-סעדי השתתף בפעולות טרור כבר באינתיפאדה הראשונה. לאורך השנים הוא התקדם בג'יהאד האסלאמי, שחלק מבכיריו חוסלו. גם כשהגיע לתפקיד בכיר, דאג תמיד להישאר בין הצללים. הלילה, למרות החשש שמעצרו יביא להסלמה, הוחלט לעצרו - ומסתערבים שלפו אותו מביתו

בווידאו: נגרר על הרצפה בין הברזלים: תיעוד מעצר בכיר הג'יהאד האסלאמי בג'נין/מערכת וואלה!

השייח בסאם רג'ב אל רחמן א-סעדי נולד בשנת 1960 ובראשית האינתיפאדה הראשונה השתתף בפעולות הטרור נגד ישראל. במהלך האינתיפאדה השנייה הופצץ ביתו בטילים, והוא ניצל ברגע האחרון מחיסול. בשנות פעילותו בחמאס, ולאחר מכן בג'יהאד האסלאמי נכנס ויצא מספר רב של פעמים מבתי הכלא בישראל. ברבות השנים, לאחר סיכולים ממוקדים ומעצרים של בכירי הג'יהאד האסלאמי, טיפס א-סעדי לתפקיד בכיר בשומרון, אך התאמץ להתנהל בצללים.

אשתו, המכונה "אום איברהים", נורתה בעבר על ידי כוחות הביטחון, וגם ריצתה עונשי מאסר בבתי הכלא הישראליים. בניו של א-סעדי, סוהיב פתחי ויחיא, גם הם פעילי טרור, והאחרון אף נפגע קשה בשנת 2002 בזמן ניסיון חיסול של אביהם.

לאחרונה התנהלו דיונים במערכת הביטחון אם לעצור את א-סעדי על רקע האלימות שגוברת במחנה הפליטים ג'נין, והמאמץ של הג'יהאד האסלאמי להוציא פיגועים נגד ישראל. גורמי ביטחון אישרו כי בתחילת הדיונים, היו גורמים שהתנגדו למעצר שלו, והעריכו כי המהלך עשוי להצית התנגדות אלימה מרצועת עזה מאחר ורואים בו סמל למנהיגות, פיקוד והתנגדות לאורך עשרות שנים.

בכיר הג'יהאד האסלאמי באסם א-סעדי, 2 באוגוסט 2022. תיעוד לפי סעיף 27 א', צילום מסך
א-סעדי בחדר החקירות. היום/צילום מסך, תיעוד לפי סעיף 27 א'

לבסוף, על רקע התגברות ההתרעות מפני פיגועים והכוונות בישראל לקזז לג'יהאד האסאלמי יכולות ברחבי יהודה ושומרון, התקבלה ההחלטה על מעצרו. שב"כ ושאר גורמי המודיעין ניהלו מאמץ למצוא את מקום מחבואו, ואמש התקבל האות לפעולה החשאית. כוח מסתערבים של מג"ב ביהודה ושומרון ביצע פעולת איסוף מודיעין מקדים בלב מחנה הפליטים מבלי לעורר תשומת לב, מאחר והמחנה רווי בנערים וילדים שמהווים רשת של תצפיתנים, שמתריעים על כל כניסה חשודה לאזור.

לאחר שהתברר שהמבנה שבו שהה א-סעדי לא מוקף חמושים, הוחלט לכתר את המבנה וכוח נוסף נכנס לאזור. במהלך הפעילות א-סעדי ואשתו התנגדו למעצר והזעיקו חמושים שפתחו באש לעבר כוחות הביטחון. הלוחמים נאלצו להתבצר במבנה, אך לבסוף א-סעדי הסגיר את עצמו, וכוחות הביטחון הדפו את המחבלים שפתחו באש.

גורמי ביטחון, אמרו אחרי המעצר כי הפעולה הייתה מצויינת. "הפעולה התבצעה במהירות ובמקצועיות במחנה הפליטים של בכיר מאוד בארגון מתחת לאף של כל החמושים נתפס כהשפלה", הסבירו הגורמים. "בכל פעולה שכזו עלולה לגרור אחריה אפשרות לתגובות טרור מרצועת עזה ומסוריה, והופכת את המעצר של א-סעדי לנפיץ ובעל פוטנציאל התלקחות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פעילות כוחות צה"ל בג'נין 13 באפריל 2022. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל בג'נין. אפריל 22/דובר צה"ל

א-סעדי מעורב בטרור ואלימות לא רק בג'נין, אלא גם באזור יהודה ושומרון. מחבר רעיונות לפעולות אלימו, ומתווך בין אנשים וכספים מחו"ל. בתוך כך, במערכת הביטחון מנסים להרגיע את הרוחות ומעבירים מסרים לחמאס שירסן את הג'יהאד האסלאמי, אם לא מטרות חמאס יותקפו. בינתיים, בצבא העלו את הכוננות במערכת כיפת ברזל והרחיקו חיילים מגדר הגבול בעוטף עזה.

בעקבות האירועים, ראש הממשלה יאיר לפיד קיים הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, ראש המל"ל איל חולתא, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש שב"כ רונן בר ובכירים נוספים. במקביל, חלק מתושבי הדרום קיבלו הודעה מאנשי הביטחון של היישובים, לפיה המצב הביטחוני עדיין מתוח והצירים חסומים. "אבקשכם להיות עירניים לכל התפתחות. ודאו שיש בסביבתכם מרחב מוגן והשתדלו שלא להסתובב במרחב הציבורי", נכתב לתושבים.

בכיר הג'יהאד האסלאמי באסם א-סעדי, בעת מעצרו לאחר נפצע לפי דיווחים פלסטינים, 2 באוגוסט 2022. תיעוד לפי סעיף 27 א', צילום מסך
א-סעדי בחדר החקירות. היום/צילום מסך, תיעוד לפי סעיף 27 א'

לצד המסרים שהועברו לחמאס שירסן את אנשי הג'יהאד האסלאמי, מערכת הביטחון נקטה בצעד חריג ופרסמה את תמונתו של בכיר הג'יהאד, באסם א-סעדי, מחדר החקירות, כדי להראות שמצבו טוב. זאת, לאחר שפורסם ברשתות החברתיות תיעוד המעצר שלו, שבו הוא נראה נגרר על הרצפה וכשכלב נושך אותו.

בנוסף, במערכת הביטחון פרסמו כי מלבד המעצר הלילה של המבוקשים, נעצרו בימים האחרונים יותר מ-50 חשודים בפעילות טרור ברחבי יהודה ושומרון. א-סעדי, בן 62, הוא אחד המנהיגים הבולטים של ארגון הטרור, ולאורך חייו ריצה 15 שנות מאסר בכלא הישראלי במצטבר על רק פעילותו בארגון. שניים מבניו, מחבלי הג'יהאד האסלמי, נהרגו בשנת 2002 מירי צה"ל. אשתו וארבעה בנים נוספים ריצו מאסר בכלא הישראלי גם כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully