וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב חיסלה את מנהיג אל-קאעדה א-זוואהירי בתקיפת מל"ט באפגניסטן

עודכן לאחרונה: 2.8.2022 / 15:27

ביידן אישר את הפעולה אחרי מעקב מודיעני ממושך אחר אחד ממתכנני פיגועי 11 בספטמבר, שהנהיג את הארגון מאז חיסול בן לאדן ב-2011. הוא הסתתר בקאבול, חרף הבטחות טליבאן, וחוסל בעת ששהה במרפסת הבית. ביידן: "הצדק נעשה"

מנהיג אל-אלקאעדה איימן זוואהירי מימין, ומייסד הארגון אוסאמה בן לאדן לצדו. רויטרס
א-זוואהירי (מימין) ובן לאדן/רויטרס

הטילים ששוגרו לעבר ביתו של מנהיג אל-קאעדה בן ה-71 מכונים "פצצות נינג'ה", שדבר קיומם מעולם לא אושר רשמית על ידי וושינגטון. לפי ההערכות, הם נטולי ראש נפץ ומצוידים במקום זאת בשישה להבים שנועדו לפגוע במטרה בלבד ולא בחפים מפשע.

תקיפת המל"ט היא התקיפה הידועה הראשונה של ארצות הברית באפגניסטן מאז נסיגתה מהמדינה באוגוסט שעבר. כמו כן, החיסול עשוי לחזק את טענת וושינגטון כי ארצות הברית יכולה להתמודד עם איומים מאפגניסטן גם ללא נוכחות צבאית במדינה. בממשל ביידן האשימו את טליבאן, השולט באפגניסטן, בהפרת ההסכמים עמו שבמסגרתם התחייב שלא להעניק מקלט לפעילי טרור.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, האשים את טליבאן ב"הפרה בוטה" של הסכמי דוחא שנחתמו בין הצדדים. יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף, אמר כי על טליבאן "לתת תשובות" על נוכחותו של מנהיג אל-קאעדה בבירת אפגניסטן חרף הבטחותיו.

גורם בכיר בטליבאן אמר לרויטרס כי א-זוואהירי עבר ממחוז הלמנד שבדרום המדינה לקאבול אחרי כיבוש המדינה על ידי הארגון. עם זאת, באופן רשמי, בטליבאן סירבו לאשר את מותו של א-זוואהירי וגינו את התקיפה האמריקנית שלטענתם הפרה את "הנורמות הבינלאומיות". דובר של משרד הפנים טען כי התקיפה פגעה בבית בשרפור, שכונת יוקרה בעיר שבה שוכנות כמה שגרירויות. "לא היו נפגעים משום שהבית היה ריק", טען הדובר. כוחות של טליבאן נפרסו היום סביב הבית ומנעו מעיתונאים להתקרב למקום.

גורם בכיר בממשל ביידן אמר לכתבים כי המודיעין האמריקני קבע ב"ביטחון רב" דרך ערוצי מודיעין רבים כי האיש שנהרג הוא אכן מנהיג ארגון הטרור. "זוואהירי המשיך להוות איום פעיל על אזרחים, אינטרסים והביטחון הלאומי של ארצות הברית", אמר הגורם הבכיר לכתבים. "מותו הוא מכה משמעותית לאל-קאעדה ויכולת הפעילות של הארגון תיפגע".

איימן א-זוואהירי. רויטרס
חוסל כשהיה במרפסת. א-זוואהירי/רויטרס

זוואהירי, רופא מנתח בהכשרתו ואחד ממייסדי אל-קאעדה, היה סגנו של בן לאדן במשך שנים והיה אחראי על האסטרטגיה של אל-קאעדה. עם זאת, הוא היה מנהיג חסר כריזמה והוא התקשה להתחרות בארגון הטרור היריב דאעש. בשנים האחרונות נפוצו שמועות סביב מותו ודווח שהוא סובל מבריאות ירודה. עד כה, ההערכות היו שמנהיג אל-קאעדה מסתתר באזורים השבטיים בפקיסטן או בתוך אפגניסטן.

באפריל האחרון הוא פרסם סרטון שבו הוא שיבח אישה מוסלמית בהודו שהפרה את האיסור על לבישת חיג'אב, ובכך הפריך את השמועות בדבר מותו. יחד עם בן לאדן, הוא הצליח לחמוק מהקואליציה האמריקנית שפלשה לאפגניסטן והפילה את משטר טליבאן בסוף 2001 בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר, שבהם נהרגו כ-3,000 בני אדם.

זוואהירי היה מעורב בפיגועים נוספים שבהם נהרגו ונפצעו אלפי אנשים, בהם אמריקנים רבים. הוא הואשם בארצות הברית במעורבות בפיגועים בשגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה ב-7 באוגוסט 1998, שבהם נהרגו 224 איש ויותר מ-5,000 אחרים נפצעו. הוא, יחד עם בכירים אחרים בארגון, עומד ככל הנראה מאחורי המתקפה על משחתת קול בתימן ב-12 באוקטובר 2000, שבה נהרגו 17 מלחים אמריקנים ונפצעו יותר מ-30 אחרים.

בארצות הברית ומחוצה לה בירכו על הפעולה. "החדשות מהלילה הן גם הוכחה שאפשר לעקור את הטרור גם מבלי להיות במלחמה באפגניסטן", כתב הנשיא לשעבר ברק אובמה בטוויטר. "אני גם מקווה שזאת תהיה נחמה קטנה עבור משפחות הקורבנות של 11 בספטמבר ועבור כל אחד אחר שסבל מנחת זרועו של אל-קאעדה".

הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו אמר על חיסול מנהיג אל-קאעדה כי "העולם בטוח יותר בלעדיו". הוא הוסיף כי "התקיפה הזו ממחישה את המחויבות המתמשכת שלנו לצוד את כל הטרוריסטים האחראים ל-11 בספטמבר ואת אלו שממשיכים להוות איום על האינטרסים של ארצות הברית".

בערב הסעודית, שממנה יצאו 15 מ-19 המחבלים שביצעו את מתקפת 11 בספטמבר, הביעו שביעות רצון מהפעולה. "זוואהירי היה אחד ממנהיגי הטרור שתכננו והוציאו לפועל מתקפות טרור מרושעות בארצות הברית ובערב הסעודית", נמסר בהודעת משרד החוץ הסעודי.

עדיין לא ברור מי יהיה מנהיגו הבא של הארגון. בכירים רבים בשורותיו חוסלו בשנים האחרונות, בהם חמזה בן לאדן, בנו של אוסמה שנחשב למנהיג עתידי שלו, וכן סגנו של זוואהירי, שלפי הדיווחים נורה למוות על ידי סוכני מוסד באיראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ביידן במסצ'וסטס 21 ביולי 2022. רויטרס
"הצדק נעשה". ביידן/רויטרס

תקיפת המל"ט היא התקיפה הידועה הראשונה של ארצות הברית באפגניסטן מאז שכוחות ודיפלומטים אמריקאים עזבו את המדינה באוגוסט של השנה שעברה. כמו כן, החיסול עשוי לחזק את טענת וושינגטון כי ארה"ב יכולה להתמודד עם איומים מאפגניסטן גם ללא נוכחות צבאית במדינה.

ערב הסעודית הגיבה להודעתו של ביידן על הריגת א-זוואהירי ולפי דיווח סוכנות הידיעות הממלכתית של משרד החוץ במדינה בירך על כך. "א-זוואהירי נחשב לאחד ממנהיגי הטרור שהובילו את התכנון והביצוע של פעולות טרור מתועבות בארצות הברית ובערב הסעודית", מסרה הסוכנות.

אבו אל-חיר אל-מצרי, סגנו של מנהיג ארגון אל-קאעדה איימן א-זוואהירי, נהרג בתקיפת מל"ט באידליב שבצפון-מערב סוריה. טוויטר, צילום מסך
נהרג לפהני 5 שנים. סגנו של א-זוואהירי/צילום מסך, טוויטר

א-זוואהירי, מנתח ממצרים, היה ממייסדי ארגון אל-קאעדה, ושימש בעבר כסגנו של אוסאמה בן לאדן.
הוא סייע בתיאום הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001, שגרמו למותם של כמעט 3,000 בני אדם. על ראשו הוצע פרס בסך 25 מיליון דולר. סגנו לשעבר, אבו אל-חיר אל-מצרי, נהרג לפני כחמש שנים באידליב שבצפון-מערב סוריה, גם הוא בתקיפת מל"ט כלל הנראה על ידי ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully