וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גימ"ל מבוט: הרפורמה ברפואה הצבאית נחשפת

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 17:01

עיקרי התוכנית שהציג צה"ל הם הטמעת אמצעים דיגיטליים ותוספת כוח אדם ליחידות השונות, שימנעו המתנה ארוכה לטיפול. שינוי מתוכנן נוסף הוא אופן קבלת ה"גימלים", שיוענקו באמצעות "בוט", שיוכל לחסום חייל שמבקש אותם בתכיפות גבוהה מדי

בווידאו: קצין רפואה ראשי מתייחס לרפורמה בבריאות בצה"ל/צילום: דו"צ

צה"ל הכריז השבוע על שורות שירותי רפואה חדשים שינתנו במסגרת השירות בצבא. זאת, בעקבות דוחות רבים המותחים ביקורת על התנהלותו בתחום הרפואי, ותלונות רבות הנוגעות למחסור בכוח אדם, תורים ארוכים, איכות השירות הרפואי וכן מתח בין הפיקוד בשטח לרופאים ולצוותים הרפואיים, שנושאים את עיקר הנטל.

עיקרי הרפורמה שהוצגו היו הטמעת אמצעים דיגיטליים ותוספת כוח אדם לרפואה בצה"ל, שימנעו המתנה לקבלת טיפול. בין היתר הוחלט על הקמת מרפאות חדשות באיו"ש ובערבה, שיפוץ 117 מרפאות, מיקור חוץ של חלק מהשירותים הרפואיים, והקמת עשרות מתחמי רפואה מרחוק. גם בתחום מענה בריאות הנפש בצה"ל יתבצע שדרוג שיכלול הוספת עשרות קב"נים, זימון תורים בקלות והכשרות למפקדים. כמו כן הוחלט על הקמת מוקד וירטואלי, שיספק הכוונה רפואית לחיילים אחר הצהריים, והוחלט כי יהיה "אולטרסאונד לכל גדוד".

חיל רפואה. דובר צה"ל
חיל רפואה/דובר צה"ל

במסגרת התכנית החליטו בחיל הרפואה לקלוט כ-50 מנהלות שירות במרפאות, וזאת כדי לייעל את העבודה בהן, ולמנוע בירוקרטיה וצווארי בקבוק בתורים, כולל שיפור תודעת השירות. פער נוסף שיטופל יהיו התיקים הרפואיים, שיעברו תהליך דיגיטציה שבשלב הזה יוצרים עומס ובירוקרטיה.

התכנית לשיפור הרפואה בשגרה של צה"ל כוללת את השירותים המוענקים במסגרת "ביקור רופא", שגוררים אחריהם ביקורת בעיקר סביב משך התורים הארוכים. לדברי גורמי צבא, משך התורים ירד בשנה האחרונה ובקרוב יבוצעו שינויים נוספים לצמצום משך ההמתנה.

בתוך כך צה"ל יקים מתחמים ייעודיים לרפואה מרחוק, שיאפשרו לחייל המשרת בבסיס לקיים פגישת רופא-מטופל עם מומחה שיושב בכל מקום בארץ. המתחמים, שהינם למעשה חדרים ממוזגים ופרטיים, המצוידים במכשור רפואי שמאפשר לרופא להנחות את החייל כיצד לבדוק את עצמו מרחוק, יוצבו עד אמצע השנה הבאה ב-22 בסיסים שונים, וינגישו את רפואת המומחים ליחידות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיל רפואה. דובר צה"ל
חיל רפואה/דובר צה"ל

עוד הוחלט על הקמת מתחם רפואי בערבה שמצויד באמצעים רפואיים מתקדמים, בבית מרחקת, מכון פיזיותרפיה, שירותי רפואת שיניים ועוד. המתחם יחסוך לצה"ל ימי הכשרה רבים של חיילים, שעד היום היו צריכים לנסוע שעות ארוכות למרכז ולצפון הארץ על-מנת לקבל טיפול רפואי סביר, והיום יקבלו שירותי הסעה מיוחדים עד למרפאה.

בדומה לערבה, מתכננים בצה"ל לשפר גם את המענה הרפואי ביהודה ושומרון, ובשנת 2023 יוצבו חדרים ייעודיים לרפואה מרחוק בחטמ"רים השונים. עוד הוחלט על רכש 90 מכשירי אולטרסאונד חדשים לקציני הרפואה בגדודים ובמרפאות, באופן שיאפשר לכל גדוד יכולת דימות. בצבא מדווחים גם על חידושים נוספים בתחום רפואת השיניים, לרבות ציוד דנטלי חדש וציוד רפואי מתקדם. גולת הכותרת בהקשר זה היא שימוש במחרטת כתרים דיגיטלית וחדשנית, שמסוגלת לייצר כתרים באיכות גבוהה ובמהירות.

חיל רפואה. דובר צה"ל
חיל רפואה/דובר צה"ל

כמו כן, צה"ל ירחיב את ההסכם עם בתי המרקחת ל-19 בתי מרקחת נוספים, וביחידות קצה יוצבו תשע עמדות דיגיטליות למשיכת תרופו,ת שיוטענו על-ידי רוקח מוסמך מבעוד מועד, ויאפשרו לחייל לקבל תרופה שנרשמה בעבורו ללא תור. למשרתי קבע תינתן אפשרות להזמין תרופות עד הבית.

בצה"ל מעוניינים לשפר גם את תחום בריאות הנפש, לאחר שהתברר כי זמן המתנה ממוצע לקב"ן בצה"ל עומד על 51 ימים. מלבד גיוס כוח אדם נוסף למערך בריאות הנפש, יאפשר הצבא לראשונה לקבוע תור לקב"ן גם באמצעות אפליקציית התורים של חיל הרפואה.

חסל סדר גימלים

בחיל הרפואה הוחלט להרחיב את הטיפול במתן "גימלים" לחיילים. לפי נתוני חיל הרפואה, בשנה שעבר התקיימו 2,558,283 מפגשים בין רופאים למשרתים בצה"ל על אף שמדובר באוכלוסייה צעירה ובריאה. בהתאם לנתונים חריגים אלה, הוחלט להתחיל בתוכנית ניסיונית הכוללת "בוט", שישיב לשאלות החיילים, ויפנה אותם לטיפול רפואי אנושי, ובמקרים אחרים, לתת גימ"לים.

בצבא מציינים שהדרך להתמודד עם הבעיה היא להגביל את מכסת ימי המחלה שיוכל חייל לקבל, באמצעות ה"בוט", שאף יחסום חייל שמוציא גימ"לים באופן סדרתי. חיילים בטירונות ובהכשרות לא יוכלו להשתמש בטכנולוגיה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully