וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות מלחמה בבלקן: המתיחות בין קוסובו לסרביה עולה בשל לוחיות רישוי

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 13:53

מפגינים באזור הגבול הצפוני של קוסובו-סרביה הקימו בריקדות וחמושים פתחו באש לעבר שוטרים, על רקע חוק חדש שדורש מסרבים שחיים בקוסובו להחליף את לוחית הרישוי של המכונית מסרבית לקוסוברית בחודשיים הקרובים

סכסוך לגבי לוחות רישוי בין המדינות הבלקניות קוסובו לסרביה הוביל להפגנות ולירי אתמול בלילה (ראשון), מה שמעורר כעת חששות לגבי הסלמת האלימות בזמן שהמערב מתמקד במלחמה באוקראינה.

המפגינים באזור הגבול הצפוני של קוסובו עם סרביה הקימו אתמול בריקדות וחמושים פתחו באש לעבר שוטרים על רקע חוק חדש שדורש מסרבים שחיים בקוסובו להחליף את לוחית הרישוי של המכונית מסרבית לקוסוברית בחודשיים הקרובים. סרבים רבים שחיים בקוסובו (שנפרדה מסרביה לפני 14 שנה) עדיין משתמשים בלוחיות רישוי סרביות, שאינן חוקיות על פי ממשלת קוסובו.

שוטרים שומרים על חסימות הגבול בין קוסובו לסרביה בעקבות הפגנות של סרבים. רויטרס
שוטרים בגבול קוסובו-סרביה/רויטרס

ממשלת קוסובו אמרה גם כי החל מהיום, כל בעלי תעודת זהות ודרכון סרביים צריכים להשיג מסמך נוסף כדי להיכנס לקוסובו, כפי שחייבים הקוסוברים שרוצים להיכנס לסרביה. איש לא נפצע בחילופי האש אתמול, אך התגובה לאלימות, משטרת קוסובו סגרה את שני מעברי הגבול הצפוניים שלה. "השעות, ימים שבועות הבאים יהיו מאתגרים ובעייתיים", אמר ראש ממשלת קוסובו, אלבין קורטי.

בשנה שעברה ניצתו הפגנות דומות בשל סוגיית לוחיות הרישוי, אך על פי פרשנים, המתיחות כעת גבוהה בהרבה בשל הפלישה של רוסיה לאוקראינה. זאת משום שתשומת הלב של ארצות הברית, בעלת הברית החשובה ביותר של קוסובו, ושל האיחוד האירופי מופנה לאוקראינה.

משאיות חוסמות את הגבול בין קוסובו לסרביה לאחר הפגנות של סרבים. רויטרס
משאיות חוסמות את גבול קוסובו-סרביה/רויטרס

קוסובו הכריזה על עצמאות מסרביה ב-2008, תשע שנים לאחר סבב ההפצצות של נאט"ו שהצילח להסיג את הכוחות הסרביים מהמחוז לשעבר. סרביה - כמו גם רוסיה וסין, בעלות בריתה העיקריות - עדיין מסרבות להכיר בעצמאות של קוסובו. היא מתעקשת להגן על המיעוט הסרבי - כ-5% מהאוכלוסייה בת 1.8 מיליון אנשים - שחי עדיין בקוסובו .

מחצית מהאוכלוסייה הסרבית בקוסובו מתגוררת בארבעה מחוזות צפוניים שגובלים עם סרביה. רבים מהם מסרבים להכיר בסמכות של הרשויות בפרישטינה, בירת קוסובו, ומעדיפים לחיות כאילו היו עדיין חלק מסרביה.

גבול קוסובו סרביה חסום בשל הפגנות של סרבים. רויטרס
גבול קוסובו-סרביה חסום/רויטרס

האיחוד האירופי תיווך במשא ומתן בין שתי הממשלות מאז 2011, ובעוד פרישטינה הצליחה עם הזמן לבסס את סמכותה על המשטרה, בתי המשפט והעיריות, בכל פעם שיש ניסיון נוסף של שילוב, הלאומנים הסרבים מפגינים.

"נתפלל לשלום ונבקש שלום, אך לא נכנע, וסרביה תנצח", אמר הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' אתמול במסיבת עיתונאים. "אם הם יעזו לרדוף, להתייחס לא טוב ולהרוג סרבים, סרביה תנצח", הוא הוסיף. לדבריו, "מעולם לא היינו במצב יותר קשה ומורכב".

ווצ'יץ' כינס אמש ישיבה רמת דרג של בכירי ביטחון וצבא ואמר כי הממשלה הקוסוברית מנסה להשוות אותו לנשיא רוסיה באמצעות הטענה כי אי הנחת מונעת מהיחסים הקרובים בין סרביה לרוסיה. הוא אמר כי מנהיג קוסובו מנסה לנצל את האווירה הגלובלית ולתאר את המצב שבו "פוטין הגדול נותן הוראות לפוטין הקטן, כדי שזלנסקי החדש, בדמותו של אלבין קורטי, יהיה זה שיציל את המצב ויילחם נגד ההגמוניה הסרבית".

חבר פרלמנט סרבי בשם ולדימיר דז'וקאנוביץ' ממפלגתו של ווצ'יץ', אמר כי העימות בגבול קשור לאוקראינה. "נראה לי שסרביה תיאלץ להתחיל בתהליך נאציפיקציה של הבלקן" הוא צייץ.

בווידאו: ישראל תכיר בקוסובו, סרביה תעביר את השגרירות לירושלים/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

סרביה, שמועמדת להצטרף לאיחוד האירופי, שומרת על יחסים הדוקים עם רוסיה ולא הצטרפה לסנקציות המערביות שהוטלו על מוסקבה, אף שהצביעה עם האו"ם לגנות את הפלישה. בלגרד ומוסקבה עיונות את נאט"ו בשל ההפצצות של יוגוסלביה בשנות ה-90, אז היה ווצ'יץ' דובר של המנהיג סלובודן מילושביץ'.

רוסיה התערבה אתמול בסכסוך וכינתה את חוקי לוחיות הרישוי ותעודות הזהות "צעד נוסף לסלק את האוכלוסייה הסרבית מקוסובו", על פי דיווח של סוכנות החדשות הרוסית Tass. "אנחנו קוראים לפרישטינה, לארצות הברית ולאיחוד האירופי לעצור את הפרובוקציה ולשמור על זכויות הסרבים בקוסובו", אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully