וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 300 שנה: שמה של "מכשפה" מסיילם טוהר

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 11:46

אליזבת ג'ונסון הורשעה ב-1693 ונגזר עליה מוות. ציד המכשפות במאה ה-17 בסיילם שבמסצ'וטסט התרחש על רקע דעות קדומות, חשש ממגפות ומזרים וקנאות דתית. המשפטים הובילו לתלייתם של 19 בני אדם בעיירה ועיירות סמוכות, ולסקילה למוות של אדם אחד

אליזבת ג'ונסון ג'וניור אינה מכשפה - באופן רשמי. נכון ליום חמישי האחרון, ג'ונסון, מהעיר אנדובר במסצ'וסטס, שהודתה בעיסוק בכישוף במהלך משפטי המכשפות בסיילם (הידועים גם בכינוי "ציד המכשפות בסיילם"), היתה האישה האחרונה שהורשעה בכישוף ועדיין לא זוכתה. ביום חמישי, לאחר 329 שנים, הגיע הזיכוי בחתימתו של מושל מסצ'וסטס צ'רלי בייקר.

ג'ונסון, שנגזר עליה מוות ב-1693 לאחר שהיא ועשרים מבני משפחתה הואשמו בכישוף, קיבלה חנינה ולא הוצאה להורג. הזיכוי המאוחר יצא לפועל הודות למאמציהם של מורה לאזרחות בכתה ח' ותלמידיה בשיתוף סנאטורית ממסצ'וסטס, שנמשכו שלוש שנים.

המורה קארי להפייר (משמאל) והסנאטורית דיאנה דיזוליו ממסצ'וסטס. פייסבוק, אתר רשמי
המורה קארי להפייר משמאל והסנאטורית דיאנה דיזוליו/אתר רשמי, פייסבוק

"אני מתרגשת ומרגישה הקלה", אמרה קארי להפייר, מורה בחטיבת הביניים נורת אנדובר, בשבת. "אך אני גם מאוכזבת שלא יצא לי לדון בנושא עם התלמידים משום שהם בחופשת הקיץ. זה היה פרויקט עצום. כינינו אותה אי.ג'יי.ג'יי, והיא נהפכה לחלק מעולמנו", הוסיפה המורה.

ג'ונסון היתה בת 22 כשהואשמה בכישוף. על פי הערכות, היא סבלה ממוגבלות נפשית, לא התחתנה מעולם או הביאה ילדים - מה שעורר את החשדות לגביה בקהילה, אמרה להפייר.

מושל מסצ'וסטס דאז ויליאם פיפס העניק לה חנינה ממוות, וג'ונסון מתה ב-1747 בגיל 77. בניגוד לנשים אחרות שהואשמו בכישוף, לא היו לה צאצאים שנלחמו לאחר מכן לטיהור שמה. גם אמה, בת של כומר, הואשמה בהאשמה דומה וזוכתה.

תיעוד משפטים, סיילם, ארצות הברית. Cotton Mather - John Dounton, London, 1693 Title page of "Wonders of the Invisible World", אתר רשמי
צייד המכשפות בסיילם/אתר רשמי, Cotton Mather - John Dounton, London, 1693 Title page of "Wonders of the Invisible World"
בקשה לערבות של נשים שהואשמו בכישוף בסיילם. Bryce Barbara - John Davis Batchelder Autograph Collection, Words and Deeds in American History: Selected Documents Celebrating the Manuscript Division's First 100 Years, Library of Congress "Petition for bail from accused witches", אתר רשמי
צייד המכשפות בסיילם/אתר רשמי, Bryce Barbara - John Davis Batchelder Autograph Collection, Words and Deeds in American History: Selected Documents Celebrating the Manuscript Division's First 100 Years, Library of Congress "Petition for bail from accused witches"

תהליך הזיכוי הוכנס כסעיף בתקציב מדינת מסצ'וסטס, לאחר שהתלמידים ומורתם יצרו קשר עם המושל לטובת חנינה, הסנאטורית של מסצ'וסטס דיאנה דיזוליו הוסיפה תיקון לחוק התקציב, שהחייה את מאמצי הזיכוי.

"לא התחלתי את הפרויקט מאפס", סיפרה להפייר ליוצרי סרט תיעודי בשם The Last Witch לגבי המאמצים שלה ושל תלמידיה לזכות את ג'ונסון. "סופר בשם ריצ'רד הייט כתב ספר על אליזבת ג'ונסון וגילה שמעולם לא זוכתה", היא הוסיפה.

רישום של צייד המכשפות בסיילם מ-1876, ובו מופיעה מרי וולקוט. unattributed - William A. Crafts (1876) Pioneers in the settlement of America: from Florida in 1510 to California in 1849[1], Pioneers in the settlement of America: from Florida in 1510 to California in 1849. edition, Boston: Published by Samuel Walker an, אתר רשמי
צייד המכשפות בסיילם/אתר רשמי, unattributed - William A. Crafts (1876) Pioneers in the settlement of America: from Florida in 1510 to California in 1849[1], Pioneers in the settlement of America: from Florida in 1510 to California in 1849. edition, Boston: Published by Samuel Walker an

ציד המכשפות בסיילם, שהתרחש על רקע דעות קדומות, חשש ממגפות ומזרים וקנאות דתית, הביא לתלייתם של 19 בני אדם בעיירה ועיירות סמוכות, ולסקילה למוות של אדם אחד; עשרה נוספים הצליחו להתחמק ממוות. בסך הכל, ההרשעות של עשרות אנשים מתוך ה-300 שהואשמו במשפטים שנמשכו כשנה, בוטלו ושמותיהם טוהרו.

דיזוליו, שהעידה במאי האחרון בפני הסנאט של מסצ'וסטס על המקרה והחשיבות שלו, אמרה כי "לעולם לא נצליח לשנות את מה שקרה לקורבנות כמו אליזבת, אך לפחות ננסה לתקן את העוול".

פארק לזכר צייד המכשפות בסיילם במסצ'וסטס. Willjay at English Wikipedia - Self-photographed Salem Witch Trials Memorial Park, Salem, Massachusetts., אתר רשמי
פארק לזכר קורבנות צייד המכשפות בסיילם/אתר רשמי, Willjay at English Wikipedia - Self-photographed Salem Witch Trials Memorial Park, Salem, Massachusetts.

ב-2017, גורמים רשמיים חשפו אנדרטת אבן בצורת חצי עיגול שעליה חרוטים שמות האנשים שנתלו בעיירה סיילם. האנדרטה מומנה על ידי חלקית באמצעות תרומות של צאצאים של המואשמים בכישוף. "במשך 300 שנים, לאליזבת ג'ונסון ג'וניור לא היה קול, הסיפור שלה אבד בנבכי הזמן", אמרה סנאטורית מדינת מסצ'וסטס, ג'ואן לאבלי מסיילם, ל"גרדיאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully