וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סדאם הקטן" ששולט בעולם: פרטים חדשים נחשפו על נסיך הכתר של ערב הסעודית

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 22:32

משבר האנרגיה העולמי והשימוש שעושה רוסיה בגז כנשק בתגובה לסנקציות המערביות החזירו לזירה הבינ"ל את מוחמד בן סלמאן, שמ-2018 נחשב מוקצה במערב לאחר הרצח האכזרי של העיתונאי חאשוקג'י. כתבת פרופיל באקונומיסט מגלה פרטים חדשים על המלך דה פקטו של יצואנית הנפט הגדולה

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן במהלך פגישה במעונו בריאד 24 בדצמבר 2020. רויטרס
"כוכב רוק". בן סלמאן/רויטרס

במהלך ביקורו של יורש העצר של ערב הסעודית הנסיך מוחמד בן סלמאן בצרפת ביום חמישי האחרון, שהה המנהיג דה פקטו של הממלכה המדברית בטירה שמוגדרת "הבית היקר ביותר בעולם", שאותה רכש ב-2015. "שאטו לואי ה-14" בלובסיין מחוץ לפריז היא אחוזה חדשה שנבנתה כהעתק של ארמון ורסאי הסמוך. הנכס שמתפרש על 7,000 מ"ר נרכש על ידי רוכש אנונימי ב-2015 בעבור 275 מיליון יורו (300 מיליון דולר בזמנו), מה שהוביל לכך שמגזין "פורצ'ן" כינה אותו "הבית היקר בעולם". ב-2017 דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בן סלמאן, בן ה-36, הוא זה שרכש את האחוזה באמצעות כמה חברות קש.

משבר האנרגיה הגלובלי שניצת בשל המלחמה באוקראינה והשימוש שעושה רוסיה בגז כנשק כתגובה על הסנקציות המערביות החזירו לזירה הבינלאומית את הנסיך, שמאז 2018 נחשב מוקצה במערב בשל החשדות לגבי מעורבותו ברצח האכזרי של העיתונאי האמריקני סעודי ג'מאל ח'אשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. מדינות מערביות כמו צרפת ויוון, ובראש ובראשונה, ארצות הברית - מחזרות אחר הממלכה העשירה בנפט במטרה שתשאב יותר חביות, מה שיוביל לירידה במחירי הנפט ברחבי העולם ופחית את התלות בזהב השחור הרוסי.

צירוף מקרים היסטורי הוא שהאחוזה שקנה בן סלמאן נבנתה על ידי בן הדוד של העיתונאי הסעודי, עימאד ח'אשוקג'י, שמנהלת חברת נדל"ן יוקרה בצרפת. האחוזה נבנתה ב-2009 על גבי הריסות של טירה מהמאה ה-19 וכוללת מועדון לילה, מזרקה מעוטרת עלי זהב, בית קולנוע כמו גם תא מים תת קרקעי שבו ספות עור לבנות. דבר נוסף שיש באחוזה: מרתף יין מרשים, אף ששתיית אלכוהול אסורה על פי האיסלאם ובערב הסעודית.

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן בביקור בטורקיה אצל הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, 22 ביוני 2022. רויטרס
בן סלמאן עם נשיא טורקיה ארדואן/רויטרס

בן סלמאן, שהונו מוערך כיום ב-1-5 מיליארד דולר, נולד ב-1985 בריאד. על פי כתבת פרופיל חדשה שפורסמה לפני שלושה ימים בשבועון הכלכלה ואקטואליה "אקונומיסט", הוא לא היה ילד פופולארי במיוחד. הילדים לא רצו לשחק איתו כדורגל וחבריו לכיתה העדיפו את חברת בני דודו, שמקומם בסדר הירושה היה גבוה יותר. לדברי מכר מילדות, סלמאן היה ילד בודד שכינויו היה "סדאם הקטן".

לאביו של סלמאן, היו כבר חמישה ילדים מאשתו הראשונה, אישה משכילה מהאליטה האורבנית של הממלכה. לעומת זאת, אימו של סלמאן - האישה השלישית של המלך - היתה בת שבט בדואי. אחיו הגדולים של סלמאן לעגו לו על כך שהוא "בן של בדואית". מאוחר יותר, אחיו הגדולים ובני דודו נשלחו לאוניברסיטאות יוקרה בארצות הברית ובבריטניה. סלמאן הבדואי נשלח ללמוד בריאד באוניברסיטת קינג סעוד, שם למד משפטים וסיים עם תואר ראשון.

כנערים, נהגו בני המלוכה לבלות ביאכטות העל שלהם יחדיו. על פי הדיווחים, בן סלמאן קיבל יחס של משרת ונשלח פעמים רבות לחוף לקנות סיגריות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מלך ירדן עבדאללה ונסיך הכתר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן, 22 ביוני 2022. רויטרס
בן סלמאן עם עבדאללה מלך ירדן/רויטרס

ואולם כעת ברור לכל מיהו המלך האמיתי. בן סלמאן נהפך ב-2009 ליועץ רשמי של מושל ריאד, שהיה אז אביו. ב-2015, אביו הומלך למלך ובן סלמאן נהפך לנסיך הכתר. כיום, המלך סלמאן בן ה-86 עדיין מכהן כראש המדינה, אך אינו נראה כמעט בציבור. כבר כמה שנים שהשליט בפועל הוא בנו, בן סלמאן. "המלך סלמאן כבר אינו המלך", אמר מקור במודיעין הסעודי ל"אקונומיסט". בערב הסעודית, שבה 70% מהאוכלוסייה היא מתחת לגיל 30, שולט כעת אוטוקרט בן דור המילניום.

בווידאו: יורש העצר הסעודי נפגש עם נשיא מצרים בקהיר/צילום: רויטרס

השליט הצעיר משוגע על משחק המחשב "קול אוף דיוטי" וכמו במשחק, כך הוא בחיים: פורץ את הגבולות והנורמות. הוא חסר סבלנות ואינו חובב נורמות, מה שסייע לו להעביר רפורמות מרחיקות לכת במדינה השמרנית, כשהגדולה מכולן היא הנוכחות של נשים במרחב הציבורי ללא ליווי של גבר. בן סלמאן גם הרחיב את פעילות הפנאי במדינה הדתית והחל ליישם פרויקטי נדל"ן שאפתניים. כעת אפשר לא רק להתפלל, אלא גם לראות הופעות מוזיקה או לצפות באירועי ספורט, מסיבות נערכות בבתי מלון. סעודים וזרים רוקדים בחופים, זוגות מתנשקים, אישה לובשת ביקיני ומיץ עם אלכוהול מוגש בבר.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, מקבל את פניו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בג'דה,  4 בדצמבר 2021. AP
בן סלמאן עם נשיא צרפת עמנואל מקרון/AP

בתור נסיך הכתר, בן סלמאן הציג חוק שלפיו גזר הדין ייקבע על פי קווים מנחים של המדינה ולא של הקוראן; הפך סקילה למוות ונישואים כפויים לפשע; כלא כמה מנהיגים דתיים, וערוץ הטלוויזיה החדש שלו עורך דיונים על קהילת הלטה"ב. ב-2017 הוא הסיר את החרם על טינדר. "הוא כוכב רוק" אמר תייר אמריקני שהיגע לערב הסעודית לצפות במרוץ פורמולה 1 שנערך בג'דה בשנה שעברה. מבחינת זרים, ריאד נהפכה להרבה פחות מאיימת כיום. על פי אנשי עסקים זרים, יש בה אלכוהול, קוקאין וזונות". לדברי גורם סעודי בכיר לשעבר, עובדי תעשיית המין, מרביתם ממזרח אירופה, משתכרים 3,000 דולר על השתתפות במסיבה ועשרת אלפים דולר על לילה שלם.

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

על פי מרואיינים בכתבה, הנסיך עצמו נהפך מבחור שמרני, בדומה לאביו, לצעיר שמשתמש בסמים לעתים קרובות. אחד המקורות המקורבים לבית המלוכה אף סיפר שב-2015 ערכו חבריו של הנסיך מסיבה במלדיביים והזמינו 150 דוגמניות שנאלצו לעבור קודם לכן בדיקות למחלות מין. בנוסף הוטסו לאתר כמה אמנים בינלאומיים, כמו הדיג'יי ההולנדי Afrojack.

בן סלמאן עצמו מעדיף, לדבריהם, להירגע בחופי הים האדום. בסופי השבוע, הפמליה שלו יוצרת צי של יאכטות מסביב היאכטה שלו Serene. על פי גורם בכיר לשעבר, "דיג'יי MBS" , כפי שחבריו מכנים אותו, מסובב תקליטים בכובע הבוקר האהוב עליו.

סלמאן מלך ערב הסעודית ב-15 באפריל 2018. רויטרס
המלך סלמאן - בן 86/רויטרס

מנגד, השאפתנות של הנסיך היא בלתי נלאית. כילד הוא אהב לקרוא על אלכסנדר הגדול. במקביל, המדינה נשלטת באגרוף ברזל והאזרחים מבועתים מהאפשרות שמישהו ישמע אותם מבקרים את בית המלוכה.

מעקב אחר אזרחים הוא מאפיין מסורתי של עריצים לאורך ההיסטוריה. על פי הכתבה, התקווה היא שככל שמעמדו יתבסס יותר, כך בן סלמאן יחוש יותר ביטחון ויזנח את תחושת העלבון והנקמה שהוא בוודאי חש בעקבות היחס אליו בארבע השנים האחרונות. אך לדברי חברים לכיתה ואחרים, בן סלמאן חולק קווי אופי עם העריץ העיראקי סדאם חוסיין, תומך רפורמות שנהפך לחסר אחריות ומסוכן ככל שכוחו גבר.

ג'ו ביידן בתמונה עם מנהיגי מדינות ערב בג'דה, בירת ערב הסעודית, 16 ביולי 2022. רויטרס
ביידן עם מנהיגי ערב בג'דה בערב הסעודית/רויטרס

העובדה שהמערב וטורקיה מחזרים כעת אחר בן סלמאן בשל הנפט שברשותו, כמו גם העובדה שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאלץ "לבלוע את הכובע" ולהגיע באחרונה לביקור בערב הסעודית בשל מחיר הדלק הגואה בתחנות הדלק מניו יורק ועד ללוס אנג'לס, עשויים לחזק את בן סלמאן מחד גיסא, אך גם להגביר את תחושת הפרנויה, מאידך גיסא.

הביקור של ביידן הוכרז על ידי פרשנים מבית ומבחוץ כניצחון חד משמעי של בן סלמאן, שגרם לנשיא ארצות הברית להיראות חלש. בעבור הנסיך, זה רגע של ניצחון היסטורי. המסע שלו מהבן דוד הנחות והילד חסר החברים והמעמד לשליט יצואנית הנפט הגדולה בעולם כמעט הושלם. בכל רגע הוא עשוי להפוך למלך הרשמי של הממלכה, שעליה ישלוט בוודאי במשך עשורים לאור גילו הצעיר. לאור העוצמה שהנפט העניק לערב הסעודית במשך השנים, יש החוששים גם כי הנסיך ייהפך למסוכן עוד יותר ברגע שעתודות הנפט יתחילו להצטמצם והזהב השחור, להיגמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully