וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה היהודית שוב זועמת: יצירה אנטישמית חדשה בתערוכת דוקומנטה

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 17:07

המיצג המדובר של ארגוני נשים מאלג'יריה כולל חוברת של האמן הסורי בורהאן קרקוטלי מ-1988, שבה מוצגים חיילים ישראליים כרובוטים התוקפים ילדים. שרת התרבות הגרמנית הצהירה כי אף שזיהתה אלמנטים אנטישמיים ביצירה - היא אינה מתכוונת לפעול להורדתה

תערוכת האמנות דוקומנטה (Documenta) שמוצגת בימים אלה בגרמניה ועוררה סערה ציבורית גדולה בחודש שעבר עקב יצירה אנטישמית שהעלתה, מעוררת שוב סערה ציבורית בשל יצירה חדשה.

המיצג המדובר של ארגוני נשים מאלג'יריה כולל חוברת של האמן הסורי בורהאן קרקוטלי מ-1988 שבה מוצגים חיילים ישראליים כרובוטים התוקפים ילדים. בקהילה היהודית בגרמניה התעורר זעם גדול על יצירת האמנות. עם זאת, שרת התרבות הגרמנית, קלאודיה רות, הצהירה כי אף שזיהתה אלמנטים אנטישמיים ביצירה - היא אינה מתכוונת לפעול להורדתה.

יצירה אנטישמית בתערוכת דוקומנטה בגרמניה. אתר רשמי, אתר רשמי
היצירה שעוררה סערה/אתר רשמי, אתר רשמי

הרב אביחי אפל, הרב הראשי של פרנקפורט, המשמש גם כיו"ר ארגון רבני גרמניה, וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, הגיב לדבריה של שרת התרבות הגרמנית ואמר: "מי שאינו מעוניין להפעיל פיקוח נגד אמנות אנטישמית, מתעלם מההשלכות שהיא עלולה ליצור. מדובר בהתרת רסן האנטישמיות בתואנה של תרבות וחופש הביטוי. חופש הביטוי והאומנות הינו ערך חשוב מאוד, אך גם לערך זה ישנם גבולות כאשר משתמשים בו על מנת לפגוע בדתות, בעמים ובמיעוטים".

ציור קיר בתערוכה בגרמניה עם מאפיינים אנטישמיים, יוני 2022. אתר רשמי, צילום מסך
ציור הקיר שעורר את הסערה עם תחילת התערוכה/צילום מסך, אתר רשמי

לפני כשבועיים, סבינה שורמן, המנכ"לית של דוקומנטה - אחת מתערוכות האמנות הגדולות והחשובות בעולם - נאלצה להתפטר, לאחר ביקורת עזה לגבי ציור קיר אנטישמי שהוצגו בפתיחה בגרמניה בחודש הקודם.

העבודה שהוצגה על ידי קבוצת אמנות אינדונזית בשם טארינג פאדי, ספגה ביקורת על דימויים שבהן השתמשה שהוגדרו אנטישמיים על ידי ארגונים יהודיים, שגרירות ישראל בגרמניה וממשלת גרמניה. ציור הקיר " People's Justice" כלל חייל עם פני חזיר, עונד מטפחת עם מגן דויד וקסדה שעליה כתוב "מוסד". באותה עבודה, אדם נוסף צויר עם פאות לחיים, ניבים בולטים ועיניים אדומות, חובש כובע שחור עם הכיתוב SS עליו. בעקבות הזעם הציבורי, הציור כוסה בתחילה ולאחר מכן הוסר לחלוטין.


דוקומנטה, שנוסדה ב-1955, נערכת כל חמש שנים בעיר הגרמנית קאסל. משתתפים בה 1,500 אמנים ואוצרים הם קולקטיב אמנות אינדונזי בשם רואנגרופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully