וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסימת טראמפ ועד לכישלון הרכישה בידי מאסק: תחילת הסוף של טוויטר

אירינה נבזלין

עודכן לאחרונה: 28.7.2022 / 17:57

הצעד חסר התקדים של חסימת נשיא ארה"ב ב-2021 סימן את תחילת הנפילה של הרשת החברתית. בעוד שהחברה מקדמת את חופש הביטוי, המהלך העיד אחרת ויצר בלבול בקרב משתמשים רבים. מאסק היה יכול לתת לה חזון חדש ולהצעיד אותה קדימה, אך טוויטר פספסה את ההזדמנות | דעה

אירינה נבזלין. ינאי יחיאל, אתר רשמי
אירינה נבזלין/אתר רשמי, ינאי יחיאל

לאחרונה התבשרנו על כך שאיש העסקים והמליארדר אילון מאסק נסוג פעם נוספת מהעסקה לרכישת טוויטר. המשא ומתן הפתלתל והמתמשך דמה יותר לרכבת הרים, אבל בעיקר סימל תהליך בן כמה חודשים שחשף בפני אזרחי העולם את סיפורה, ובעיקר את כשליה, של אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות בעולם.

הסיפור שלנו מתחיל בינואר 2021, כשטוויטר החליטה בצעד חסר תקדים לחסום את חשבונו של נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ. אין ספק כי טראמפ הוא אדם שנוי במחלוקת בעל אמירות שנויות במחלוקת, אבל עדיין נדמה כי חסימתו והמסר שהעבירה הנהלת החברה למשתמשים, הייתה נקודת הזמן שסימנה את תחילת הנפילה של החברה.

אם אפשר לתאר במילה את התחושה שנוצרה בקרב מיליוני צייצני טוויטר זהו בלבול - כיצד ייתכן שרשת חברתית שחורטת על דגלה את עקרון חופש הביטוי חוסמת את יכולת הביטוי של כל אדם, ועל אחת כמה וכמה של נשיא ארה"ב. מהלך החסימה העלה שאלות רבות על מקומה של פלטפורמה כזאת בהיעדר חופש ביטוי, ולי באופן אישי זה העלה חשש ותהיה - אם אחת ממטרות העל של טוויטר היא חופש הביטוי והרצון להשמיע את קולם של כל אחד ואחת - אז המהלך חוטא למטרה.

אילון מאסק. רויטרס
איש חזון. מאסק/רויטרס

תחושות אלה התחברו אצל אנשים רבים למצבה הפיננסי והניהולי של הרשת החברתית. ההנחה הרווחת היא כי לאורך השנים טוויטר נמצאת במצב של קושי בריווחיות, ועל פי מומחים בשוק, נחשבת לחברה שבעיקרה הפסדית. כשרואים את המהלך סביב טראמפ מבינים שמדובר בחברה שנראה שאיבדה את החזון ואת הדרך, ובעיקר סובלת מהיעדר מנהיג שמוביל את הארגון ומנהל משנה סדורה. כל אלה, יצרו תחושה שהדרך לכישלון סלולה.

ואז ביום בהיר אחד, קיבלו מנהלי טוויטר חבל הצלה - אילון מאסק הודיע על כוונתו לרכוש את החברה. מאסק היה האדם הנכון בזמן הנכון, ומעבר לכך, היה הדמות המתאימה בעולם לרכוש את טוויטר, זאת ממספר סיבות:

היותו איש חזון - זה מה שהיה חסר לטוויטר לאורך השנים דמות עוצמתית, שמשלבת בתוכה חזון פורץ דרך ולא פחות מכך היכולת להוציא אותו לפועל. במילים אחרות אדם שיודע גם לחלום וגם לממש.

ניהול יעיל - ניהול זוהי אומנות שצריכה לשלב בתוכה גורמים רבים, שבסופו של דבר יובילו חברה להצלחה ומאסק הוכיח את היכולת באתגרים שכאלה .

אדם קונטרוברסלי - כל אדם, ובוודאי דמות ייחודית כמו מאסק, בנוי ממורכבויות שונות. היכולת של מאסק לקבל החלטות אמיצות ודרמטיות מגיעות מהאופי הייחודי שלו וזו בהחלט העת להחלטות אמיצות עבור טוויטר.

השפעה - אין צורך לפרט על עוצמת הכוח שמגיעה יחד עם בעלות בגוף כמו טוויטר. מאסק אדם שצבר ממון רב וחי לאורך השנים בתחושת "יתר כוח" מתמשכת, דבר שסביר להניח כי היה משבש את דעתם של רבים. מאסק יודע כיצד לנתב את הכוח להצלחות גדולות ופורצות דרך.

הרצון לשנות, ואפילו לשפר את העולם - אם ישנו קו מקשר למיזמי העל של מאסק: "טסלה" ו-"SPACE X", זו העובדה שמדובר בשני מיזמים שמטרתם לקחת את האנושות צעד קדימה ואפילו להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר, ואיזה כלי בעל השפעה עולמית גדולה יותר יש מאשר טוויטר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בקונרו, טקסס, 29 בינואר 2022. רויטרס
המשבר התחיל עם חסימתו. טראמפ/רויטרס

בשורה התחתונה מאסק הוא אדם בעל גאונות וחיבור אולטימטיבי בין חזון לביצוע אפקטיבי וזה בדיוק מה היה שחסר לטוויטר לאורך השנים. אנחנו נמצאים בנקודת זמן היסטורית, שבה אנו חוזים בשורת כשלים ניהוליים וארגוניים - ממשלות נופלות, כלכלות קורסות וסקטורים שלמים חווים כאוס שטרם הכרנו. מרגיש שהכול קם ובעיקר נופל על ניהול. מקומות שידעו לבנות ארגון שבראשו חזון ברור וכללים ברורים - נחלו הצלחות. מנגד, ארגונים שפעלו בניגוד לחזון המוצהר שילמו את המחיר.

פרשת מאסק, והתזמון שלה, עלולה להיות הרת אסון לטוויטר, כשאנחנו רגע לפני בחירות האמצע בארה"ב, במצב שבו אחד מכלי התקשורת המרכזיים של הפוליטיקאים השונים נמצא במצב שביר ולא מוגדר. מצב כזה יכול להיות סכנה של ממש לטוויטר ולא פחות מכך לגרום לפגיעה בהליך הבחירות. טוויטר מרגישה מעט כמו מראה של העולם כרגע, בנקודות שבירה ובחירה - לעלות למעלה או התרסקות. כדי למצוא את הדרך למעלה במצבים כאלה נדרשת מנהיגות אמיתית ואמיצה.

אירינה נבזלין היא מייסדת ויו"ר IMPROVATE שהינה פלטפורמה אשר מסייעת לחברות טכנולוגיה ישראליות לחדור אל שווקים חדשים ברחבי העולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully