וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות שבעבר תמכו, מתרחקות כעת מר"מ הונגריה בעקבות "הנאום הנאצי"

עודכן לאחרונה: 28.7.2022 / 13:35

ויקטור אורבן אמר כי האירופים צריכים להיזהר שלא יהפכו ל"עמים של גזעים מעורבים". הוא גם אמר בהתייחסו לקיצוץ צריכת הגז במדינות האיחוד האירופי בתגובה לשיבושי אספקת הגז הרוסי, כי "העבר לימד אותנו שגרמניה יודעת כיצד לעשות זאת"

הסערה הציבורית בעקבות נאום שנוי במחלוקת של ראש ממשלת הונגריה, נמשכת במלוא העוז. בשבת אמר ראש הממשלה כי האירופים צריכים להיזהר שלא יהפכו ל"עמים של גזעים מעורבים". הוא גם התלוצץ על תאי הגזים בגרמניה הנאצית, ואמר בהתייחסו לקיצוץ צריכת הגז במדינות האיחוד האירופי בתגובה לשיבושי אספקת הגז הרוסי, כי "העבר לימד אותנו שגרמניה יודעת כיצד לעשות זאת".

האמירות שאותן אמר אורבן בנאום שנתי בפני חברי המיעוט ההונגרי ברומניה עורר באופן מידי זעם ציבורי. יועצתו הוותיקה, הסוציולוגית ז'וז'ה הגדוש, התפטרה מתפקידה בעקבות הנאום. "לאחר נאום כזה, שסותר את כל הערכים הבסיסיים שלי, נותרתי ללא חלופה", אמרה הגדוש, יהודייה שהוריה ניצולי שואה, לאורבן במכתב ההתפטרות שפורסם באתר החדשות hvg.hu.

בנאום אמר אורבן כי "יש עולם שבו עמים אירופים מעורבבים יחד עם אלה שמגיעים מחוץ לאירופה. כעת זה עולם של גזעים מעורבים...אנחנו מוכנים להתערבב אחד עם השני במולדת האירופי שלנו, אך לא רוצים להיפך לעם של גזעים מעורבים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במוסקבה, 1 בפברואר 2022. רויטרס
הונגריה בחרה את הצד של רוסיה. רה"מ ויקטור אורבן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס

הגדוש כינתה את הנאום של אורבן "טקסט נאצי טהור שראוי אפילו לגבלס". יוזף גבלס היה שר התעמולה הנאצי. היא הוסיפה כי זה גם השיא ה"גזעני" של "שינוי לא ליברלי" הולך ומחריף. דובר של הממשל הכחיש את ההאשמות והאשים את "האליטה של תקשורת הזרם המרכזי" ב"הסלמה של שתי שורות קשוחות לגבי הגירה והתבוללות".

אורבן הגיב ישירות לדברי היועצת לשעבר שלו, שליוותה אותו במשך עשרים שנה, וכתב: "את לא רצינית בוודאי כשאת מאשימה אותי בגזענות אחרי 20 שנה של עבודה משותפת. אלוהים יצר את כל האנשים בדמותו. לכן איני יכול להיות גזעני". הוא הוסיף כי הממשלה שלו אימצה "מדיניות של אפס סובלנות לגבי אנטישמיות וגזענות".

זאת הפעם הראשונה במהלך כהונותיו של אורבן כראש ממשלה שבעל ברית כה מקורב אליו פרש במחאה על אמירותיו הפוליטיות. הגדוש אמנם אינה בעלת השפעה גדולה בממשלה או במעגל המקורבים לאורבן, היא היתה אחת החברות הבודדות שבהן בטח והתחשב בדעותיה.

הפגנה בבודפשט נגד רדיפת הקהילה הגאה וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, 14 ביוני 2021. רויטרס
הפגנה בבודפשט נגד מדיניות אורבן כלפי הקהילה הגאה, 2021/רויטרס

הוועדה הבינלאומית של אושוויץ לניצולי שואה דרשה תגובה מיידית לנאום ואמרה כי האמירות של אורבן היו "טיפשיות ומסוכנות". הארגון קרא למנהיגים אחרים באיחוד האירופי "להבהיר לעולם שלמנהיג כמו אורבן אין עתיד באירופה".

אורבן, ששולט ביד ברזל בפוליטיקה ההונגרית, נבחר בפעם הרביעית לראשות הממשלה באפריל. אך ממשלתו נהפכת ליותר יותר מבודדת בתוך האיחוד.

הונגריה נהנית מסובסידיות פיננסיות גדולות של האיחוד האירופי, למרות החששות שעלו לגבי מאמציו של אורבן לחתור תחת מערכת המשפט העצמאית, העיתונות החופשית, האופוזיציה הפוליטית והחברה אזרחית. עם זאת, בריסל אותתה שהיא מתכננת לנקוט בגישה קשוחה יותר כלפיו בעתיד. האיחוד מנע כמה תשלומים למדינה מקרן ההתאוששות ממגפת הקורונה, ובית משפט פסק מוקדם יותר השנה כי הגוש יכול באופן חוקי למנוע סובסידיות נרחבות יותר, אם הונגריה תפר את שלטון החוק.

גם שר החוץ של רומניה, שבה חי מיעוט גדול של הונגרים, גינה את האמירות. סגן נשיא הנציבות האירופית, פרנץ טימרמנס צייץ כי "גזענות היא המצאה פוליטית רעילה".

אזרחים ממתינים בתור לקלפי במהלך הבחירות לפרלמנט בהונגריה, בבודפשט, 3 באפריל 2022. רויטרס
בחירות בהונגריה, אפריל 2022/רויטרס

יתרה מכך, מדינות או מנהיגים שבעבר מיהרו להגן על אורבן, כולל מפלגת השלטון הימנית בפולין, לא יצאו להגנתו הפעם. הממשלה הפולנית שבעבר היתה בעלת ברית של אורבן בשל ההשקפה המשותפת לגבי האיחוד האירופי, מתחה ביקורת באחרונה על העמדה של המנהיג ההונגרי בנוגע למלחמה באוקראינה.

פולין היא תומכת גדולה באוקראינה, מספקת לה נשק כבד ומארחת מיליוני פליטים מהמדינה. אורבן לעומת זאת, מעדיף לשמור על קשרים קרובים עם רוסיה. לדברי מקורות ששוחחו עם "וושינגטון פוסט", הונגריה אף היתה המדינה היחידה באיחוד שהצביעה נגד תוכנית קיצוב הגז שעליה הסכים הגוש על מנת לצמצם את התלות בגז רוסי, שבו משתמשת ממשלת רוסיה כנשק נגד המערב בעימות מול אוקראינה.

הקהילה היהודית בהונגריה גינתה את הנאום. הרב הראשי של הונגריה, רוברט פרוליך, אמר כי "יש רק יצור אחד על כדור הארץ שהולך על שני רגליים, חושב, עובד, מדבר ולעתים חושב: ההומו ספיאנס - זה גזע ייחודי שאי אפשר לפלג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully