וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתסריטאית שמתחמקת מאור הזרקורים לגברת הראשונה במלחמה: אולנה זלנסקה על שער "ווג"

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 18:51

בת ה-44, שחלמה בעבר להיות אדריכלית, לא דמיינה בחלומותיה הגרועים ביותר תרחיש של מלחמה. "אלה הם החודשים הנוראים ביותר בחיי, ובחייו של כל אוקראיני", היא אמרה בריאיון המיוחד. "עם זאת, אנחנו מצפים לניצחון. אין לנו ספק שננצח. זה מה שמניע אותנו"

כשפלשה רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר, אולנה זלנסקה הייתה בביתה במשכן הנשיאותי בקייב עם בעלה ונשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, ושני ילדיהם, אולקסנדרה בת ה-18 וקירילו בן התשע. בימים הראשונים של הלחימה, בעלה מצא את עצמו נקרא לדגל, אך זלנסקה וילדיה נאלצו לנדוד ממקום בטוח אחד למשנהו. "לא היה לי רגע אחד שבו יכולתי לשבת ולהרהר במה שקורה בחוץ", היא אמרה.

לאחר חמישה חודשים של מלחמה, בין מראות ההרס, המוות והחורבן, מצאה את עצמה זלנסקה - הגברת הראשונה של אוקראינה - מככבת במהדורה דיגיטלית מיוחדת של מגזין האופנה "ווג USA". לתמונות המרשימות, שצילמה צלמת "ווג" הוותיקה והמוערכת אנני לייבוביץ, מתלווה ריאיון נרחב עם זלנסקה שנערך בתוך מתחם לשכת הנשיא בקייב והועלה אתמול (שלישי) לרשת.

"אלה הם החודשים הנוראים ביותר בחיי, ובחייו של כל אוקראיני", אמרה זלנסקה למגזין כשהיא נעזרת במתורגמן. "האמת, אני חושבת שאיש לא מודע עד כמה קשה לנו מבחינה רגשית", היא הוסיפה. "עם זאת, אנחנו מצפים לניצחון. אין לנו ספק שננצח. זה מה שמניע אותנו", היא אמרה.

הריאיון התפרסם לאחר שזלנסקה פנתה לקונגרס האמריקני בבקשה נרגשת "לא של גברת ראשונה, כי אם של אמא ובת", לשליחת עוד מערכות הגנה אוויריות לאוקראינה שנלחמת נגד רוסיה מאז שלהי פברואר.

וולודימיר זלנסקי ואולנה זלנסקה בקייב באוקראינה. אינסטגרם, אתר רשמי
הנשיא מאוהב. וולודימיר זנסקי ואולנה זלנסקה/אתר רשמי, אינסטגרם

בכתבה שולבו חמש תמונות וסרטון נלווה הועלה לאינסטגרם. בסרטון נראים הנשיא והגברת הראשונה של אוקראינה משוחחים עם לייבוביץ על הצילומים. בתמונות לובש זלנסקי חולצת טריקו בצבע חאקי ומכנסי דגמ"ח, ואילו זלנסקה עוטה חולצה מכופתרת בצבע צהוב בהיר, מכנסי ג'ינס כחולים ונעלי מוקסינים מעור. התחושה שעולה מהצילומים האיקוניים היא של חוזק ועוצמה, כשמאחורי הזוג אפשר לראות ביצורים של שקי חול המונחים סביב המדרגות של משכן הנשיאות - ראיה לכך למלחמה שמשתוללת במדינה.

במשך זמן מה במהלך המלחמה, אסור היה לזלנסקה ליצור קשר עם בעלה או עם הוריה, אך במקביל הקשר עם ילדיה התחזק. "אני לא יודעת כיצד הייתי שורדת את החודשים האלה אם הייתי צריכה להיפרד מהילדים", היא אומרת. על פי הכתבה, זלנסקי לא ראה את ילדיו מאז תחילת המלחמה.

לפני שזלנסקי התמנה לנשיא אוקראינה ב-2019, הוא היה שחקן, קומיקאי ואושיית טלוויזיה. זלנסקה כתבה טקסטים בעבור תוכנית הסאטירה שלו "משרת העם", שבה גילם נשיא. בת ה-44 נאלצה להניח בצד את עבודתה כתסריטאית כשגילתה ברשתות החברתיות שבעלה מתמודד על הנשיאות. לדבריה, היא "לא שמחה" לשמוע על כך כלל וכלל. "אני אוהבת להישאר מאחורי הקלעים. המעבר למרכז הבמה היה די קשה לי" היא אמרה.

עם זאת כיום, זלנסקה מנצלת את התפקיד של הגברת הראשונה כדי להציל את מדינתה ואת האזרחים שבחרו בבעלה להיות מנהיגם. בנוסף, זלנסקה מתהדרת בתואר באדריכלות, אנגלית רהוטה וקורות חיים מרשימים. היא היתה אחראית על רפורמות בתחום התזונה בבתי הספר באוקראינה, פעלה נגד אלימות במשפחה ולמען שוויון מגדרי.

אולנה קיישקו נולדה וגדלה באותה עיר שבה גדל בעלה: קריבי ריה באזור דובר רוסית במרכז אוקראינה. אך השניים נפגשו רק באוניברסיטה. אמנם היו להם חברים משותפים, אך דרכיהם הצטלבו כשלמדו באוניברסיטה הלאומית בעיר ב-1995. היא היתה אז סטודנטית לאדריכלות, הוא למד משפטים וחלם על קריירה כקומיקאי.

במהלך הלימודים באוניברסיטה, זלנסקה זנחה את חלום האדריכלות ועברה לכתיבה. על פי דיווח ב"דיילי מייל", בגיל 19, זלנסקי ייסד הרכב קומי חדש שנקרא Kvartal 95 וביקש ממנה להצטרף כתסריטאית. השניים יצאו במשך שמונה שנים לפני שהתחתנו בספטמבר 2003 ועברו להתגורר בקייב.

התינוקת אולקסנדרה נולדה ביולי ב-2004 - פחות משנה לאחר החתונה. קירילו נולד בינואר 2013. כשהיה בן שש, זלנסקי התמודד עם הנשיאות. ללא ניסיון פוליטי או מפלגה, זלנסקי ניצח בבחירות ב-2019 והביס את הנשיא המכהן פטרו פטרושנקו עם יותר מ-73% מהקולות, כשאשתו לצדו.

"איני אדם ציבורי. אך למציאות החדשה היו חוקים משלה, אני מנסה להתמודד איתם", היא אמרה אז ל"ווג אוקראינה". "בעלי תמיד נמצא בחזית, בעוד אני חשה בנוח בצל. אני לא מסמר המסיבה, אני לא אוהבת לספר בדיחות. אבל הבנתי שיש גם יתרונות בחשיפה, למשל, להפנות את תשומת לב האנשים לסוגיות חברתיות חשובות", היא הוסיפה.

ב-2019 היא נשאה נאום בקונגרס הנשים האוקראיני השלישי והובילה לכך שאוקראינה הצטרפה ליוזמה של קבוצת ה-7G לגבי שוויון מגדרי, שמכונה שותפות ביאריץ. ב-2020 היא ייסדה גם יוזמה לקידום השפה אוקראינית.

זלנסקה כבר הספיקה להיפגש עם מנהיגים בינלאומיים ובני מלוכה, אך היא מתעקשת תמיד לדבר גם עם אנשים מן השורה. הפוסטים שלה באינסטגרם משקפים את צדה האנושי והחם, תכונות שלהן היא נזקקת כעת יותר מתמיד, ושמהן שואבים השראה האזרחים האוקראינים שחייהם נהפכו לגיהינום עלי אדמות.

מאז הפלישה לאוקראינה, זלנסקה אף הגבירה את הפעילות שלה באינסטגרם (יש לה 2.5 מיליון עוקבים), והיא מעלה בין השאר תמונות של תינוקות שנולדו במקלטים בקייב ושל דגלי אוקראינה מתנופפים בגאווה.

"עם יקר שלי, אוקראינים! היא כתבה באחד הפוסטים. "אני מסתכלת עליכם כל היום: אני רואה את כולכם בטלוויזיה ברחובות, באינטרנט. אני רואה את הפוסטים שלכם ואת הסרטונים, ואתם יודעים מה? אתם נהדרים. אני גאה לחיות איתכם באותה מדינה".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר כוחות אוקראינים באזור זפוריז'יה בזמן המלחמה, אוקראינה, 5 ביוני 2022.. Ukrainian Presidential Press Service, רויטרס
נקרא לדגל. וולודימיר זלנסקי/רויטרס, Ukrainian Presidential Press Service

למלחמה יש גם השלכות ביטחוניות עליה ועל בעלה. לדברי זלנסקי, רוסיה רואה בו "יעד מספר 1" ובאשתו וילדיו "יעד מספר 2". זלנסקה הבטיחה לעצמה "לא להיכנס לפאניקה או לבכות". "אהיה רגועה ומלאת ביטחון", היא כתבה באינסטגרם שעות לאחר המתקפות הראשונות שזיעזעו את המדינה. "הילדים שלי מסתכלים עלי. אעמוד לצידם. ולצד בעלי. ולצידכם".

בתחילת החודש היא טסה לוושיגנטון הבירה ונשאה נאום מרגש בפני הקונגרס, שעליו קיבלה תשואות. "אני מבקשת מערכות הגנה אוויריות כדי שטילים לא יהרגו ילדים בעגלות, כדי שטילים לא יהרסו חדרי ילדים ויהרגו משפחות שלמות", היא ביקשה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במועצת הביטחון, 5 באפריל 2022. ללא, צילום מסך
זלנסקי במועצת הביטחון/צילום מסך, ללא

זלנסקי מודע להשראה שמהווה אשתו בתקופה הקשה שעוברת כעת אוקראינה. "כמובן שהיא אהבת חיי", הוא אמר בראיון. "אך היא גם החברה הכי טובה שלי. אולנה היא באמת החברה הכי טובה שלי. היא גם פטריוטית ואוהבת את אוקראינה עמוקות. זאת האמת. והיא אימא מצוינת", הוא הוסיף.

כך, זלנסקה שמעולם לא ביקשה פרסום, נדחפה בכוח אל מרכז הזירה הבינלאומית, הושאת על כתפיה את האחריות לביטחונו של עם שלם. לדבריה, שום דבר לא הכין אותה למלחמה. "חיינו חיים מאושרים לפני כן, ומעולם לא חשבנו שדבר כזה יקרה", היא מודה, ומוסיפה "אך יש לנו תקווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully