וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בבית הלבן: מאוד לא סביר שתהיה חזרה להסכם הגרעין עם איראן בעתיד הקרוב

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 21:27

יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון אמר בתדרוך סגור כי בשל העובדה שחזרה להסכם עם איראן לא נראית באופק, הממשל האמריקני מתכוון להשתמש בינתיים בסנקציות ובבידוד בינלאומי נגד איראן "אבל בלי להסלים את המצב שלא לצורך"

בווידאו: לפיד קורא להחזיר את הסנקציות על איראן במלואן/צילום: רוני כנפו

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, אמר בשבוע שעבר בתדרוך סגור למומחים ממכוני מחקר בוושינגטון כי הבית הלבן מעריך כי "מאוד לא סביר" שתהיה חזרה להסכם הגרעין עם איראן בעתיד הקרוב, כך אמרו שלושה מקורות אמריקנים שהשתתפו בתדרוך.

למה זה חשוב

  • ההערכה הפסימית של הבית הלבן מגיעה כאשר שיחות הגרעין עם איראן נמצאות במבוי סתום ומגבירה את הלחץ על ממשל ביידן לגבש תוכנית פעולה חלופית להתמודדות עם הגרעין האיראני.
נשיא איראן אברהים ראיסי בפגישתו עם נשיא רוסיה פוטין בקרמלין במוסקבה, רוסיה, 19 ינואר 2022. AP
נשיא איראן, איברהים ראיסי/AP

מאחורי הקלעים

  • לפי שלושה מקורות אמריקנים שהשתתפו בתדרוך הסגור, מקגרק אמר כי הסיבה שלא הושג עד כה הסכם גרעין חדש היא חוסר היכולת של איראן לקבל החלטה.
  • יועצו הבכיר של ביידן אמר כי הוא סבור שאיראן רוצה שארצות הברית "תוסיף עוד מרכיבים לסיר", כדי לעזור לגורמים באיראן שמעוניינים בהסכם לשכנע את המנהיג העליון עלי חמינאי לתת אור ירוק. "אנחנו לא מתכוונים לעשות זאת", אמר מקגרק.
  • הוא ציין כי בשל העובדה שהחזרה להסכם הגרעין לא נראית באופק ממשל ביידן מתכוון להשתמש בינתיים בסנקציות ובבידוד בינלאומי נגד איראן "אבל בלי להסלים את המצב שלא לצורך".
  • יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני לענייני המזרח התיכון אמר כי ביידן יעשה שימוש בכוח רק כמוצא אחרון. הוא ציין כי המחלוקת עם ישראל אינה על השאלה של שימוש בכוח נגד תוכנית הגרעין של איראן אלא על השאלה אם ארצות הברית צריכה להמשיך ולנסות להחיות את הסכם הגרעין מ-2015 או לשנות את היעד להשגת הסכם חדש שיהיה חזק יותר וממושך יותר.
  • הבית הלבן לא הגיב לדברים, אך גם לא הכחיש אותם.

תמונת המצב

  • הסבב האחרון של המשא ומתן העקיף בין ארצות הברית לאיראן, שהתקיים בקטאר לפני כחודש, הסתיים ללא תוצאות. בכירים אמריקנים אמרו כי לא נקבע כל מועד לסבב שיחות נוסף.
  • במהלך ביקורו של הנשיא ביידן בישראל הוא הצהיר כי ארצות הברית "לא תמתין לנצח" כדי שאיראן תשיב להצעתה לחזרה להסכם הגרעין מ-2015.
  • בכירים אמריקנים מודאגים שהסכם הגרעין מתקרב לשלב שבו החייאתו תהפוך לא רלוונטית כתוצאה מהתקדמות תוכנית הגרעין האיראנית וההגבלות שאיראן מטילה על פעילות פקחי האו"ם במתקני הגרעין שלה.
  • ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, מוחמד איסלאמי, אמר ביום שני כי המצלמות של פקחי האו"ם לא יותקנו מחדש במתקני הגרעין של איראן, אלא אם ארצות הברית ושאר המעצמות יחזרו להסכם הגרעין מ-2015.
ביידן במסצ'וסטס 21 ביולי 2022. רויטרס
"לא נמתין לנצח כדי שאיראן תחזור להסכם". ביידן/רויטרס

מה הם אומרים

  • שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל מוביל את התיווך בין ארצות הברית לבין איראן כתב במאמר פרסם בעיתון פייננשל טיימס ביום שלישי כי אחרי 15 חודשים של משא ומתן הוא הגיע למסקנה שהיכולת להשגת פשרות נוספות מוצתה.
  • בורל כתב כי שם על השולחן טיוטת הסכם שמטפל בצורה מפורטת גם בהסרת הסנקציות מעל איראן וגם בצעדים איראן צריכה לבצע כדי להגביל את תכנית הגרעין שלה.
  • "נוסח ההסכם מייצג את העסקה הטובה ביותר שניתן להשיג. צריך לקבל החלטות עכשיו. אם העסקה הזו תידחה אנחנו עלולים להידרדר למשבר גרעיני מסוכן", כתב בורל.
  • שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולאהיאן אמר לשר החוץ של עומאן בשיחת טלפון ביניהם ביום שלישי כי השגת הסכם תלויה בהתנהלות ובגמישות של ארצות הברית. "איראן רצינית בנסיון שלה להגיע להסכם שיחזיק מעמד", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully