וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת גרמניה: נשלם פיצויים למשפחות 11 הספורטאים שנרצחו באולימפיאדת מינכן

דובר משרד הפנים הפדרלי לא פירט את שווי הצעת הפיצוי הגרמנית, אך לטענתו "בימים אלה מתנהלות שיחות אמון עם נציגי משפחות הקורבנות". ההודעה בנושא מגיעה 50 שנה לאחר הפיגוע הטראגי במשחקים האולימפיים, אז רצחו אנשי ארגון "ספטמבר השחור" את הספורטאים

אילנה רומנו על הסרט הדוקומנטרי על טבח הספורטאים במינכן/עריכה: ניר חן

ממשלת גרמניה הודיעה על כוונתה לשלם פיצויים למשפחות קורבנות מתקפת הטרור באולימפיאדת מינכן ב- 1972, שבה נרצחו 11 ספורטאים יהודים - כך על פי דיווח היום (רביעי) העיתון הגרמני Sueddeutsche Zeitung.

החלטה התקבלה "בעקבות רצון להגדיר את ההשלכות החמורות על קרובי משפחתם של הקורבנות במונחים חומריים", אמר דובר משרד הפנים הפדרלי ל-SZ. הוא הוסיף כי הממשלה הפדרלית ביצעה "הערכה מחדש" של המתקפה האולימפית והשלכותיה "בשבועות האחרונים".

הטבח בספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן, 1972. GettyImages
סכום הפיצויים לא פורסם. אולימפיאדת מינכן/GettyImages

אילנה רומנו, אלמנתו של אחד הספורטאים שנרצח באולימפיאדת מינכן, אמרה שאינה מכירה את ההצעה הגרמנית אך בעבר הוצעו הצעות אחרות בהן שישה מיליון יורו לכלל הקורבנות. "אני לא יודעת על מה אתה מדבר", אמרה. "הם הגישו טיוטת הצעה נבזית, משפילה, מביכה שלא התקבלה על אף אחת מהמשפחות. יש התנגדות טוטלית לסכום שהם קבעו שהוא פחות ממה שנתנו למחבלים כדי לשחרר אותם. הרוצח זכה ביותר מהקורבן".

עוד אמרה רומנו כי מדובר באסון בינלאומי ולכן צריך להתייחס לפיצוי כבינלאומי. "אנחנו מחרימים את הכסף", הדגישה. "ההצעה מבזה וזה חייב להיות סטנדרט בינלאומי. למדינת ישראל יש מדינה על הגב יש לה אינטרסים אבל הם תומכים בנו - מה זה שישה מיליון? כמספר הנספים בשואה? גרמניה התעללה בנו, יש לה אינטרסים משלה. ההצעה של חמישה מיליון יורו לכולנו ביחד, 23 איש, היא מבזה".

בווידאו: רובי ריבלין, אלכס גלעדי, אילנה רומנו ואושרת קנדל רומנו במרכז ההנצחה לי"א חללי הטבח במינכן מתוך המהדורה המרכזית 6.9.17/צילום:רויטרס, עריכת וידאו:ניר חן

הדובר לא פירט את שווי הצעת הפיצוי הגרמנית, אך לטענתו "בימים אלה מתנהלות שיחות אמון עם נציגי משפחות הקורבנות", הוא הוסיף. קרובי המשפחה כבר קיבלו תשלומים ב-1972 וב-2002, אך אלה היו נמוכים והוכרזו על ידי הצד הגרמני כסיוע הומניטרי על מנת למנוע הודאה באשמה, דיווח העיתון. הפיצויים יוענקו במשותף על ידי הממשלה הפדרלית, מדינת בוואריה ובירתה מינכן.

מנהלים משא ומתן עם מבחלי ספטמבר השחור הפלסטינים במתקפת הטרור באולימפיאדת מינכן, 1972. GettyImages
"הצעה מבזה", אולימפיאדת מינכן/GettyImages
מתקפת הטרור של ספטמבר השחור על הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן, 1972. GettyImages
אולימפיאדת מינכן/GettyImages

ב-5 וב-6 בספטמבר 1972, הותקפה הנבחרת האולימפית של ישראל במשחקי האולימפיאדה שנערכו במינכן. במהלך האירוע נרצחו אחד עשר מאנשי המשלחת, ובהם ספורטאים, מאמנים ושופטים, על ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור".

דוח של ממשלת גרמניה שהודלף והגיע לידי אנקי שפיצר, רעייתו של אנדריי שפיצר, מאמן הסייף שנרצח בהתקפת המחבלים, וחקירת ה-BBC, גילו פרטים רבים על מהלך החילוץ הכושל, והסיבות לכשלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully