וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלקח של סין מהמלחמה של רוסיה באוקראינה

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 12:59

הודעה על ביקורה של ננסי פלוסי בטייוואן העלתה את המתיחות בין סין לארה"ב בשל איומים חריפים מצד סין. אך סין נתונה בבעיה: מצד אחד היא חייבת להוכיח את עוצמתה באזור, ומצד שני, היא למדה מהניסיון המר של רוסיה במלחמה המתמשכת באוקראינה

חילופי מהלומות מילוליות בין ארצות הברית לסין הן אינן דבר חדש, אך השבוע נראה כי רמת המתיחות עלתה שלב, על רקע ביקור מתוכנן של ננסי פלוסי, דוברת בית הנבחרים האמריקני, בחודש הבא בטייוואן.

הביקור של הדמות השלישית בחשיבותה בפוליטיקה האמריקנית באי שעליו סין רוצה לשלוט, מעורר חששות כעת בוושינגטון מפני התגובה האפשרית של סין, במיוחד לאחר האיומים מצדה לשימוש ב"אמצעים נחושים וחזקים", אם הביקור ייצא לפועל.

ממשרד החוץ הסיני נמסר כי לביקור של פלוסי "יהיו השלכות שליליות חמורות" על יחסי ארצות הברית-סין. "אם ארצות הברית תתעקש על קיום הביקור, סין תפעל בכוח בתגובה ותנקוט באמצעי נגד, אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים".

על פי רבים בוושינגטון, כולל הנשיא ג'ו ביידן, ביקור בטייוואן "הוא אינו רעיון טוב ברגע זה". גורמים רשמיים בממשל הביעו חשש לגבי האפשרות שסין תרצה להכריז על סגר אווירי מעל טייוואן כדי לשבש את הביקור של פלוסי, אמר מקור ל-CNN. מנגד, ביטול הביקור כעת עשוי להיתפש בסין כוויתור וחולשה מצד ארצות הברית.

שי ג'ינפינג בביקור בהונג קונג. רויטרס
מחזק שליטה. נשיא סין בביקור בהונג קונג ביוני/רויטרס

הביקור של פלוסי הוא חשוב מבחינה סמלית. היא תהיה דוברת בית הנבחרים האמריקני הראשונה שתבקר בטייוואן מזה 25 שנה. צעד כזה ישלח מסר של סולידריות למשטר הדמוקרטי באי. אם יבוטל הביקור, סין תראה בכך הצלחה של התנהגותה הבריונית ואיומיה - מה שצפוי לעורר חששות מחודשים בקרב יפן, דרום קוריאה, הודו, אוסטרליה ומדינות אחרות באזור שמוטרדות מהיחלשות הכוח של ארצות הברית.

ואולם יותר מכל, לביטול הביקור תהיה השפעה קריטית בטייוואן, שבה סוגיית התמיכה האמריקנית במקרה של פלישה סינית היא עניין קיומי. אם סין תצליח להפחיד גורם אמריקני כה בכיר, עד כמה רצינית תהיה ארצות הברית אם תצטרך לעצור מלחמה אפשרית?

יתרה מכך, הביקור של פלוסי, מבקרת חריפה של סין, צפוי להיערך במועד שבו המדינה חוגגת את "יום הצבא" - יום השנה לייסוד צבא השחרור העממי ב-1 באוגוסט 1927. סין אינה רוצה להיראות חלשה ביום כזה. בנוסף, הנשיא שי מתכונן "להתמודד" על כהונה שלישית בקונגרס ה-20 של המפלגה הקומוניסטית שייערך בסתיו. מומחים סינים מזהירים כי בשל כך, סין עשויה הפעם להשתמש גם בכוח צבאי.

בווידאו: ביידן משיב לשאלות עיתונאים לגבי טייוואן ואומר שאין שינוי במדיניות/צילום: רויטרס
בווידאו: ביידן: ארה"ב מוכנה להשתמש בכוח כדי להגן על טייוואן/צילום: רויטרס

עימותים צבאיים במצרי טייוואן קרו בשנות ה-50, אך המשבר הגדול האחרון היה ב-1995-1996, לאחר שנשיא המדינה דאז, לי טנג-הווי, ביקר בארצות הברית. סין הזועמת שיגרה טילים למים סביב האי, והמשבר הסתיים רק לאחר שארצות הברית שלחה נושאת מטוסים לאזור כאות תמיכה בטייפה.

מנגד, יש מומחים הסבורים כי לסין אין אינטרס כרגע להסלים את המתיחות מול ארצות הברית - במיוחד על רקע המלחמה שמנהלת רוסיה באוקראינה.

ויליאם ברנס, ראש שירות הביון האמריקני, ה-CIA, אמר בשבוע שעבר כי סין צופה במתרחש באוקראינה ובעובדה שהלחימה נמשכת כבר חמישה חודשים, בניגוד אולי להערכות של הנשיא ולדימיר פוטין שקיווה להפיל את קייב בתוך שבוע.

סין הבינה כי "אי אפשר להשיג ניצחונות מהירים והחלטיים בלי הכוח הנדרש לכך", אמר ברנס בכנס שנערך באספן בקולורדו. "אני מאמין שהלקח שההנהגה הסינית והצבא הסיני למדים הוא שחייבים לצבור כוח עצום אם שוקלים עימות כזה בעתיד, כולל חיזוק הכלכלה נגד סנקציות".

מגזין פרויקט החגורה והדרך סין סרי לנקה. GettyImages
האם סין מנסה להשתלט על העולם? יוזמת "החגורה והדרך"/GettyImages

יחסיה של סין עם אירופה גם כן אינם כשהיו בעבר, דבר שהמדינה האסייתית לא התמקדה בו עד לאחרונה. השיא הגיע בחודש שעבר כשבשתי פסגות - פסגת ה-7G ופסגת נאט"ו - הקשיחו מנהיגים אירופים את עמדתם כלפי סין, כאיתות לתיאום עמדות עם ארצות הברית.

זאת מכה בעבור סין שבחזונה מנהלת יחסים משגשגים עם אירופה שמספקים לה תמיכה מול הכוח האמריקני. "סין והאיחוד האירופי צריכים לפעול כמו שני כוחות שמשמרים את השלום העולמי, ולאזן את האי ודאות בעולם", אמר שי למנהיגי האיחוד באפריל ודחק בהם להתעלם מ"מנטליות הגוש המתחרה". אך אירופה מתמקדת במקום זאת בניסיון לשכנע את סין לפעול כמתווכת שלום בין רוסיה לאוקראינה.

שר החוץ הסיני וואנג יי לוחץ ידיים לשר החוץ של איי שלמה, ג'רמיה מנלי, בטקס בבייג'ין, 2019. Naohiko Hatta/Pool via REUTERS, רויטרס
סין מחזקת קשרים באזור הפסיפי/רויטרס, Naohiko Hatta/Pool via REUTERS

לסין אין את מי להאשים בכך. יוזמת "החגורה והדרך" השאפתנית שלה - שמטרתה ליצור חיבור גיאוגרפי, יבשתי וימי בין סין לבין מדינות העולם, וכוללת את מדינות אירו אסיה, דרום ומערב אסיה, אירופה ואת יבשת אפריקה - היא במלים אחרות, הגשמת חזון שמטרתו התרחבות ההשפעה הסינית על הכלכלה העולמית.

היוזמה מעלה חששות בארצות הברית אך גם באירופה. גם הפרת זכויות האדם במדינה כלפי המיעוט המוסלמי והכוח שהפעילה בהונג קונג נגד המחאה הדמוקרטית בשנים האחרונות, הובילו לשינוי בעמדה האירופית, על פי אנליסטים. האיחוד האירופי אף הכריז ב-2019 כי סין היא "מתחרה מערכתית".

"סין דורשת כעת ששאר העולם יחלוק לה את הכבוד שמגיע לה ויכיר בעמדות שלה, בלי להתייחס להשקפות אחרות", אמר סטיב טסאנג, מנהל מכון SOAS China באוניברסיטת לונדון, ל-CNN. "הגישה הזאת גרמה לדמוקרטיות מערביות לזנוח את המדיניות בת העשורים של סיוע לסין במטרה להפוך אותה למודרנית בתקווה לשילוב כלכלי גדול יותר שיהפוך את סין לבעלת אינטרסים בענייני העולם", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully