וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רוצים להציל את העולם": קונגו תרחיב קידוחי נפט באזור המחיה של הגורילות הנכחדות

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 16:18

המדינה הענייה הודיעה כי תמכור חלקות גז ונפט באזור המחיה של גורילות ההרים שנמצאות בסכנת הכחדה - שהוא גם האזור הגדול בעולם של ביצות כבול טרופיות שלוכדות גזי חממה ומסייעות במאבק ההתחממות הגלובלית

הדמוקרטיה הרפובליקנית של קונגו (DRC) הודיעה כי תתחיל בשבוע הבא למכור חלקות גז ונפט באזור המחיה של הגורילות שנמצאות בסכנת הכחדה - שהוא גם האזור הגדול בעולם של ביצות כבול טרופיות המסייעות בלכידת גזי החממה ובמאבק בהתחממות הגלובלית.

שר הפחמימן של קונגו, דידייה בודימבו, אמר כי המדינה מרחיבה את קידוחי נפט כדי לכלול שני אתרים נוספים שגובלים עם הפארק הלאומי וירונגה, אתר מורשת עולמי של יונסק"ו והבית של גורילות ההרים האחרונות שנותרו בעולם. המטרה: "ליהפך ליעד החדש של השקעות נפט" כחלק משינוי גלובלי.

"אם קידוחי הנפט יבוצעו באזורים האלה, אנחנו צריכים לצפות לאסון אקלימי, וכל שנוכל לעשות זה לשבת בצד ולצפות בחוסר אונים", אמרה אירנה ווביווה, שמפקחת על הקמפיין של גרינפיס באגן קונגו.

הפארק הלאומי וירונגה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. GettyImages
אזור המחיה של גורילות ההרים הנכחדות בפארק הלאומי וירונגה בקונגו/GettyImages

שינוי העמדה של קונגו שמאפשר קידוחי נפט חדשים באזורים סביבתיים רגישים הגיע שמונה חודשים לאחר שהנשיא פליקס צ'יסקדי עמד לצד מנהיגי העולם בפסגת האקלים הגלובלית בגלזגו ותמך בהסכם בן עשור להגנה על יערות הגשם, חלק מאגן קונגו העצום, ששניים בגודלם רק לאמזונס. ההסכם כלל התחייבויות בינלאומיות בסך 500 מיליון בעבור קונגו, אחת המדינות העניות בעולם, בחמש השנים הראשונות.

ואולם, המלחמה באוקראינה שינתה את סדר העדיפויות וגרמה לעלייה במחירי הנפט. כתוצאה מכך, ארצות הברית ובריטניה הטילו סנקציות על נפט רוסי וקראו להקציב את השימוש בגז טבעי באירופה. במקביל, נורבגיה מגדילה את ייצור הנפט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אף נאלץ לבקר בערב הסעודית כדי לשכנע אותה לספק עוד נפט לעולם.

גורילות הרים ברפובליקה של קונגו. GettyImages
ההחלטה של קונגו עלולה להביא להרס יערות גשם וביצות כבול יקרי ערך/GettyImages

לדברי טוסי מפאנו מפאנו, נציג קונגו לסוגיות אקלים, קונגו שמה לב לכל האירועים העולמיים האלה. המטרה של קונגו בהרחבת קידוחי הנפט היא לגרוף די הכנסות כדי לסייע למדינה המתקשה וכדי לצמצם את העוני. "זאת העדיפות הראשונה במעלה שלנו, המטרה שלנו היא לא להציל את העולם", אמר מפאנו.

קונגו הודיעה על המכירה הפומבית של חלקות הקידוח במאי בסרטון שהעלתה לטוויטר. ענקיות הנפט שברון האמריקנית וטוטאל הצרפתית תויגו בפוסט. ארגוני סביבה הגיבו בזעם להחלטה.

גורילה על צוק בפארק הלאומי וירונגה. פינבר אוריילי, רויטרס
גורילות בפארק הלאומי וירונגה/רויטרס, פינבר אוריילי

במאי, בודימבו אמר כי לקונגו שמייצרת כיום כ-25 אלף חביות נפט ביום, יש פוטנציאל לייצר כמיליון חביות ביום. במחיר הנוכחי מיליון חביות ביום הן שוות ערך ל-32 מיליארד דולר בשנה, יותר ממחצית התמ"ג של קונגו.

השר ציין את יערות האמזונס כדוגמה למה שמדינות עם משאבי טבע נאלצות לעשות כשהמדינות העשירות לא מפצות אותן. "אנחנו לא רוצים לאיים" אמר מפאנו. "יש לנו גישה צנועה. יש לנו זכות ריבונית להמשיך ולהתקדם".

לדברי מומחים, ההחלטה של קונגו עלולה להביא להרס יערות גשם וביצות כבול יקרי ערך, שמספקים את ההגנה האחרונה נגד ההתחממות הגלובלית. במקרה כזה, "מבחינת האקלים הגלובלי, הרס זה יהווה נקודת מפנה", אמרה סוזאן פייג', פרופסור לגיאוגרפיה באוניברסיטת לסטר בבריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully