וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות אבעבועות הקוף: מי יקבל חיסון ומהן תופעות הלוואי?

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 11:24

לקראת מבצע החיסונים נגד המגפה, משרד הבריאות הנחה את קופות החולים לחסן בעיקר גברים בני 18 ומעלה, ילידי 1980 ואילך, שמקבלים טיפול למניעת הידבקות ב-HIV או שהם נשאי HIV שאובחנו לאחרונה גם במחלות מין אחרות. ומה לגבי היתר? כל הפרטים

בווידאו: ראש שירותי בריאות הציבור מעדכנת על תמונת המצב של אבעבועות הקוף בישראל/צילום: לע"מ

משרד הבריאות פרסם היום (שני) הנחיות לקראת מבצע החיסונים נגד מחלת אבעבועות הקוף, והגדירה את הקריטריונים שעל פיהם ייקבע מי יקבל את החיסון.

לפי המסמך, החיסון - שיינתן במנה אחת ובמקרים חריגים בשתי מנות - מיועד בעיקר לגברים בני 18 ומעלה, ילידי 1980 ואילך, הנמצאים בסיכון גבוה מהמחלה. מדובר בגברים המקבלים טיפול למניעת הידבקות ב-HIV (HIV PrEP) או כאלה שגם נדבקו ב-HIV וגם אובחנו מתחילת 2022 במחלות המין עגבת, כלמידיה או זיבה. משרד הבריאות ממליץ לשקול מרווח של ארבעה שבועות בין החיסון נגד אבעבועות הקוף ובין חיסון נגד קורונה, במיוחד בקרב גברים צעירים, אלא במקרה של חשיפה למגיפה החדשה.

המשרד לא פוסל חיסון של קבוצות אחרות באוכלוסייה תוך הפעלת שיקול דעת, כולל נשים מניקות וילדים, במקרים של חשיפה משמעותית לנגיף.

לפי המסמך, תופעות הלוואי האפשריות לחיסון כוללות אודם, נפיחות, התקשות, גרד, כאבי שרירים, כאבי ראש, עייפות, בחילות וצמרמורות.

אבעבועות הקוף. 21 במאי 2022. רויטרס
כך זה נראה. אבעבועות הקוף/רויטרס

ארגון הבריאות העולמי הכריז ביום שבת על מצב חירום עולמי בשל התפשטות נגיף אבעבועות הקוף. יו"ר הארגון, טדרוס אדהנום גברייזוס, אמר כי יותר מ-16 אלף מקרים דווחו עד כה ב-75 מדינות מסביב לעולם. חמישה מקרי מוות נרשמו בסך הכל כתוצאה מההתפרצות. זו הפעם השביעית שהכרזה כזו מושמעת מאז 2009, כשהאחרונה הייתה עבור נגיף הקורונה ב-2020. בעוד שבמדינות אירופה נרשם מספר המקרים הרב ביותר, הדבקות דווחו גם בישראל, בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, ניגריה, ברזיל ומקסיקו.

הארגון אמר שההתפרצות הייתה בעיקר בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, ושדיווחו לאחרונה על קיום יחסי מין עם בני זוג חדשים או מרובים. עם זאת, מומחים הדגישו כי כל אדם יכול לחלות בנגיף, שבו נדבקים במגע קרוב או אינטימי.

עוד בוואלה!

ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בשל התפשטות אבעבועות הקוף

לכתבה המלאה

כיצד נדבקים בנגיף?

אבעבועות הקוף (באנגלית: monkeypox) - היא מחלה ויראלית שמתבטאת לרוב בחום, פריחה שלפוחיתית והגדלה של בלוטות לימפה. היא התגלתה תחילה בקרב חיות, וב-1970 אותר האדם הראשון שלקה בנגיף.

שמה של המחלה עלה שוב בתחילת 2022 אחרי מקרה הדבקה בבריטניה שהתגלה בקרב אדם ששב מניגריה, ועם הזמן אובחנו אלפים רבים בעולם וכמה מתים בודדים.

במחלה אפשר להידבק מאדם אחר, מחיה נגועה, או - בסבירות נמוכה - מחפץ מזוהם. הדבקה מאדם לאדם עלולה להתרחש בהעברה טיפתית ממרחק קרוב. היא מתרחשת גם במגע ישיר עם הפריחה או עם נוזלי גוף או עם חפצים מזוהמים כמו כלי אוכל, סדינים, בגדים ותחבושות. אפשר להידבק גם בעת קיום יחסי מין, ככל הנראה בעקבות מגע מתמשך עם נגעים בעור ובריריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully