וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וושינגטון תציע להאשים את עיראק ב"הפרה חמורה"

רויטרס

20.2.2003 / 17:17

גורם בממשל: ארה"ב תגיש בשבוע הבא לאו"ם הצעת החלטה חדשה; הבית הלבן: זה לא בלוף - ארה"ב נערכת למלחמה; הפקחים: עיראק מפרה התחייבויותיה; מנהיגי אפריקה: תומכים בעמדת צרפת

ארה"ב ובריטניה מתכוונות להגיש בשבוע הבא למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה שנייה בנושא המתקפה בעיראק. כך מסר בכיר בממשל האמריקאי, שסירב למסור פרטים בנוגע למהות ההצעה. עם זאת גורמי ממשל אחרים טוענים, כי בכוונת ארה"ב ובריטניה להאשים את עיראק ב"הפרה מהותית" של ההחלטה שאישרה מועצת הביטחון בחודש נובמבר האחרון. מונח זה יכול לשמש כהצדקה חוקית לשימוש בכוח כדי לאלץ את עיראק להתפרק מנשקה.

הבכיר אמר את הדברים לסוכנות רויטרס במהלך ביקור שקיים נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, במדינת ג'ורג'יה. דובר הבית הלבן, ארי פליישר, אמר לכתבים במהלך הביקור: "זה לא בלוף, ארה"ב נערכת למלחמה במקרה שתתקבל החלטה לתקוף". לטענת דיפלומטים באו"ם, ארה"ב לא צפויה להפעיל לחץ לאישור ההחלטה החדשה, עד לשבוע הראשון של חודש מרץ, כשפקחי האו"ם יגישו למועצת הביטחון דו"ח נוסף.

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, אמר היום כי החלטה שנייה במועצת הביטחון בעניין עיראק צפויה להיות "בעתיד הקרוב". פאוול סירב לנקוב במועד מדויק להגשת ההצעה, אולם אמר כי וושינגטון מתייעצת בנושא עם בעלות בריתה.

פאוול, שדיבר במסיבת עיתונאים משותפת שקיים בגרמניה עם מזכ"ל נאט"ו, גורג' רוברטסון, הוסיף כי הוא מצפה לקבל היום מטורקיה תשובה סופית בנוגע למתקפה בעיראק. ארה"ב הציעה לאנקרה סיוע כלכלי, בתמורה לאפשרות לתקוף את עיראק מבסיסי צבא בשטחה. לדברי מזכיר המדינה, ההצעה לטורקיה היא הגבוהה ביותר שיכלה ארה"ב להציע. לטענת גורמים בוושינגטון, הסיוע הכלכלי שמציעה ארה"ב לאנקרה כולל מענק של 6 מיליארד דולר, בתוספת ערבויות להלוואות בגובה של 20 מיליארד דולר.

שר החוץ הטורקי, יאסר יאקיס, אמר כי אנקרה לא תמסור היום את תשובתה. ראש ממשלת טורקיה, עבדאללה גול, אמר כי בכוונתו לפרסם מחר הצהרה בנוגע להתפתחויות האחרונות בשיחות עם ארה"ב. בטורקיה חוששים כי המתקפה בעיראק תפגע בכלכלת המדינה, ודורשים תפקיד לצבא הטורקי באזור הכורדי האוטונומי בצפון עיראק, מחשש שמתן עצמאות לחבל יסייע למאבקם של הכורדים בטורקיה.

עשרות מנהיגים ממדינות אפריקה פרסמו היום הצהרה משותפת, לפיה הם תומכים בעמדת צרפת בסוגיית התקיפה בעיראק. נציגי 52 האומות האפריקאיות שהתכנסו היום לוועידה בפריס, קראו להעניק זמן נוסף לפעולת פקחי הנשק של האו"ם, ודחקו בבגדד לשתף עמם פעולה.

"לא ראינו כל תזוזה חיובית"

"הארץ" מוסיף:

משטרת טורקיה עצרה היום בדרום המדינה, על גבול עיראק, שבעה אזרחים טורקים שנסעו בכלי רכב ובו חומרים החשודים כנשק כימי. השבעה אמרו למשטרה כי החומר שהיה ברכב הגיע מרוסיה. משטרת טורקיה פתחה בחקירה.

ה"וושינגטון פוסט" דיווח היום מפי פקחים בצוות הפיקוח בעיראק, כי ממשלת עיראק, המושפעת כנראה מהאווירה האנטי מלחמתית במועצת הביטחון של האו"ם ומההפגנות ברחבי העולם, לא מילאה אחר התחייבויותיה להידוק שיתוף הפעולה עם פקחי הנשק.

למרות התחייבויותיה המפורשות של עיראק, לא התייצב אף מדען המעורב בפיתוח טכנולוגית טילים או נשק כימי וביולוגי לראיונות עם הפקחים. זאת מאז ה-7 בפברואר, מועד ביקורם האחרון של ראשי הפקחים - האנס בליקס ומוחמד אל-בראדעי בבגדד - אז התחייבה עיראק לאפשר ראיונות כאלו.

עיראק גם לא מסרה לפקחים מידע על תוכניות נשק שגיבשה בעבר, למרות התחייבותה להקים ועדה שתסרוק את המדינה בחיפוש אחרי מידע כזה. פקחים בעיראק אמרו לעיתון כי מאז כינוס מועצת הביטחון, ביום שישי, "לא ראינו כל תזוזה חיובית מצד עיראק". פקח אחר האשים: "הם לא ממלאים את התחייבויותיהם".

אם תמשיך עיראק לעמוד בסירובה לאפשר ראיונות פרטיים עם מדעניה ותמשיך לסרב להעביר מידע, צפוי בליקס להגיש דו"ח שלילי יותר על שיתוף הפעולה העיראקי בפעם הבאה שיתייצב בפני מועצת הביטחון, כך אמר לעיתון פקיד בכיר באו"ם. דו"ח כזה יכול להתברר כמכריע לגיבוש תמיכה בהצעה אמריקאית-בריטית לפעולה צבאית בעיראק.

נשיא עיראק, סדאם חוסיין, כינס היום את בכירי הממשל והצבא לדיון בהכנות צבאיות ואזרחיות למתקפה האמריקאית הצפויה, וכן כדי לדון, לדבריו, "בדרך להכניע ולנצח את התוקפים הרשעים". בפגישה השתתפו סגנו ובנו עודאי, כך דיווחה סוכנות הידיעות של עיראק. פקחי הנשק של האו"ם ביקרו היום בארבעה אתרים באזור בגדד, בהם מפעל לחלקי טילים צפונית לעיר ומפעל המייצר חלקים לטילי אל-סאמוד באזור בגדד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully