וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הכסף? שודדי הכספות גונבים מיליונים ונעלמים, הקורבנות משלמים

עודכן לאחרונה: 22.7.2022 / 18:30

בחודשים האחרונים הצליחו שודדים לרוקן מתחם כספות מאובטח, לרוקן חנות מתכשיטים בשווי מיליונים ולקחת תיק עם 3.5 מיליון שקל. החקירות תקועות, והנשדדים נשארים בלי הרכוש, ובלי מידע על החקירות. "את המשטרה הקורבן לא מעניין - רק העבריין" אומר החוקר האגדי שוגון

זירת פריצת חדר הכספות במרכז תל אביב 31 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
2 חשודים נעצרו כעבור חודשיים, אבל שוחררו. זירת פריצת הכספות בת"א, בדצמבר 2021/ראובן קסטרו

יום חמישי אחרי צהריים, 30 בדצמבר 2021, בתל אביב אווירה חגיגית לקראת מסיבות הסילבסטר. גם במשטרת תל אביב נערכים לסוף השבוע במסגרת מבצעי האכיפה בכבישים. סמוך לשעה 18:00 מגיעים שני אנשים לרחוב אחד העם בעיר ונכנסים למתחם הכספות של חברת רתניום לאחר שקבעו פגישה מראש להשכרת כספת.

עם כניסתם למקום הם כופתים את המאבטח באיומי אקדח ומרוקנים את תכולת הכספות. כעבור כמה דקות השניים נמלטים מהמקום, תוך שהם מותירים מאחוריהם מאבטח כפות והרס רב. המאבטח נחלץ מכבליו לאחר ניסיונות ממושכים ורץ החוצה להזעיק עזרה. היקף הנזק, המוערך במיליוני שקלים וייתכן שאף יותר, הולך ומתברר בימים שלאחר השוד. במשטרה פותחים בחקירה שבמסגרתה אוספים ממצאים כדי לעלות על זהותם של השודדים, אך ללא תוצאות. כעבור חודשיים נעצרים שני חשודים תושבי נתניה במעורבות בשוד, אך אלה משתחררים כעבור מספר ימים והחקירה נקלעת למבוי סתום.

הנקודה המשטרתית לא מרתיעה

לקוחות מתחם הכספות שנשדד הוכו בהלם. יתרונו של המתחם, שהם יכלו לשמור על רכושם באנונימיות מוחלטת, היה להם לרועץ והקשה על פעולות החקירה המשטרתית, אך לפי גורם המעורה בפרטי החקירה, בחודשים האחרונים אותרו מספר פריטים שנגנבו מהמתחם, שהגיעו לידי המשטרה בחלוף הזמן והושבו לבעליהם. עדיין, אלו לא הובילו לפענוח השוד ולאיתור הרכוש הרב שנגנב.

19 באפריל, יום שלישי, בשעה 8:00 מגיעה עובדת של החנות תכשיטי מוניקה במרכז העיר חולון לעבודה כמדי יום. עם כניסתה לחנות, בעת שהיא נטרלה את האזעקה, מגיחים שני גברים לחלל החנות מפרצה בקיר שהם פערו במהלך הלילה דרך חנות סמוכה, ומאיימים עליה שיפגעו בה אם תצעק. הם כופתים אותה וגונבים ארון ענק המכיל תכשיטים בשווי של מיליוני שקלים ויוצאים מהחנות. הם עושים זאת כשהם מחופשים לשליחים של וולט ועוטים קסדה. לפי מצלמות האבטחה שתיעדו את האירוע נראים השניים צועדים לאיטם ברחוב כשהם גוררים את העגלה לאורך הרחוב מבלי שאיש חושד בהם, ומסתלקים מהמקום. במשטרה פותחים בחקירה ואוספים ממצאים בזירה, אך אלו לא מניבים תוצאות והחקירה נקלעת למבוי סתום.

שוד מתחם הכספות, מתחם X.
22 ביולי 2022. שלומי הלר, מערכת וואלה!
"באיומי אקדח לקחו את התיק". סניף תכשיטי מוניקה בכיכר ויצמן בחולון, השבוע/מערכת וואלה!, שלומי הלר

כעבור חודש, ב-9 במאי, ביום שני בבוקר, שני אלמונים מחופשים לשליחי וולט מגיעים למתחם עזריאלי בחולון ואורבים לבלדר שאוסף ממשרדי חברת יונט קרדיט, הממוקמים במתחם, תיק ובו 3.5 מיליון שקל. הם מרססים אותו בגז מדמיע ובאיומי אקדח מצליחים לקחת את התיק ונמלטים מהמקום. גם פה המשטרה פותחת בחקירה ואוספת ממצאים, אך לא מצליחה לאתר המעורבים בשוד. אגב, במתחם פועלת נקודה משטרתית, אך זו לא הצליחה להרתיע את מבצעי השוד.

"לא עונים לטלפונים"

בינתיים, במקביל לחקירה המשטרתית שלא מתקדמת, באחד מהעסקים שנשדדו החליטו לא להמתין למשטרה ושכרו חוקרים פרטיים על מנת להתחקות אחר מבצעי השוד. "הייאוש מורגש" אומר גורם בעסק שנשדד בגל מעשי השוד. "אתה נכנס למגננה ונהיה דרוך - מתי יקרה השוד הבא? אני כל הזמן חושש שזה יסלים ויתרחב. האמון במשטרה יורד אצל אזרחים שומרי חוק, אבל גם ה'אמון' של הגנבים במשטרה יורד, במובן הזה שהם פשוט בטוחים שלא יתפסו אותם, כי אין הרתעה ועד שהמשטרה תגיע… אז למה שהם לא יחשבו שהפשע יכול להיות מושלם".

קובי לוי, מבעלי תכשיטי מוניקה בחולון מותח ביקורת על התנהלות המשטרה: "אני לא רואה איך המשטרה עושה עם זה משהו. אין לי צפיות מהם. דיבורים זה נחמד, אבל אני לא שופט אנשים לפי דיבורים אלא לפי מעשים. חובת הוכחה מוטלת עליהם, והם צריכים להרים את הכפפה ולטפל בזה וזה לא קרה. קצת קשה לי להבין איך אנשים לא מבינים שהיום זה פוגע בי ומחר בהם. הרי הכסף הזה הולך לעוד אלימות, לעוד פשע וטרור. זה לא ילך לילדים נזקקים. אני מרגיש שהביטחון האישי שלי נפגע. הם לא מעדכנים אותנו ולא עונים לנו לטלפונים. היתה חולייה שביצעה כמה מעשי שוד בחולון, שנתפסה בתקופה האחרונה ורציתי לדעת אם הם קשורים לשוד אצלנו. הם לא מוסרים פרטים".

"גרוע מפריצה לבית"

"יש הרבה אנשים שנשדדו שפונים אליי לאחר שהם מתאכזבים מהשירות שהם מקבלים במשטרה", אומר חיים פנחס המכונה "שוגון", ראש מחלק הבילוש בימ"ר ת"א לשעבר, שהוביל בשנות ה-90 את החקירה המשטרתית לתפיסת האופנובנק רוני ליבוביץ, וכיום חוקר פרטי. לדבריו, "הם לא כל כך מבינים איך עובדת המערכת המשטרתית, כי החוקרים מגיעים לזירה בודקים אותה, מוציאים את כל המידע הפורנזי והטכנולוגי משם ואז מרכזים הכול ומתאספים בחזרה לתוך התיק. אם יש ראיות ממשיכים לחקור ואם לא, סוגרים את התיק וממתינים למידע.

"לחוקרי משטרה וגם אני בתוכם בעבר יש איזה סוג של מגמה שלא משתפים את הקורבן בתהליכי החקירה, והקורבן הוא לא מעניין - רק העבריין. בסוף החוקר הוא חוקר, זו המומחיות שלו, העבודה שלו. הוא גם ככה עמוס בעבודה ואין לו תמיד את הזמן בשביל הקורבן, כי הוא דורש זמן וקשב, אז משתמשים בקורבן וכשלא צריכים אותו לא אומרים לו כלום. צריך מקבילה במשטרה שתוכל לטפל בקורבנות שתיתן להם אינפורמציה על מהלך התיק. וכתוצאה מזה הקורבן פונה אליי ומבקש ממני לעשות את העבודה".

שוד מתחם הכספות, מתחם X.
22 ביולי 2022. שלומי הלר, מערכת וואלה!
"מאוכזבים מהשירות במשטרה". מתחם העסקים עזריאלי בחולון, השבוע/מערכת וואלה!, שלומי הלר

"בעלי עסקים צריכים לדאוג למנגנוני אבטחה משלהם", אומר קובי לוי מתכשיטי מוניקה. "אני היום מסתכל על הדברים אחרת. עשינו הרבה צעדים כדי למנוע שוד נוסף, ואנחנו מוכנים אחרת, כי לסמוך פה על הגוף שאמון על האכיפה זה לא מחזיק מים. אני יכול להגיד שיש עכשיו מעשי שוד של הרבה סוכנים של שעונים ותכשיטים. זה לא דבר חדש, אבל יש עכשיו עליית מדרגה. העבריינים מזהים שהמשטרה מאוד חלשה, חסר להם כוח אדם ואנשים מקצועיים.

"חוץ מזה שאין אכיפה זה גם עניין של ענישה, מה מקבל אדם שגנב שלושה או שמונה מיליון שקל? שנה שנתיים בכלא? בשבילם זה טיול. אין הרתעה. הרי מה ההבדל בין האירוע שלי, שבמקרה היה מעורב הרבה כסף, לבין הטמנת מטען נפץ שפוגע בחפים מפשע או דקירה מנהג שחתך אותך בכביש? פשע זה פשע. השוד הזה יותר מטלטל וגרוע מפריצה לבית, כי העסקים שלנו זה משהו יותר אינטימי מבית. כל הידע וכל החיים שלי נמצאים פה, ואני מרגיש מחולל. יש לי עובדת שנפגעה מאוד קשה מזה. זה לא עובר ככה בגרון. כשאדם נורמטיבי חווה את זה, זה לא עובר מהר".

העבירות הגדולות - ברשת

שוגון אומר: "אני לא ראיתי שום שוד מתוחכם בשנים האחרונות. מה שכן, התפיסה של הגנבים השתכללה. היום, ואני אומר את זה בצער רב, השוטרים פחות ופחות מסתמכים על חקירות של אנשים, ונשענים יותר ויותר על טכנולוגיה. זה נותן הרבה סיוע אבל הם עושים הרבה טעויות בחקירות. כמו למשל, חקירת רומן זדורוב. מבלי להכנס לשאלה אם הוא אשם או לא אשם, זו הייתה חקירה משטרתית אומללה ביותר. אני מכיר תיקים כאלה. ניהלתי תיקים כאלה ומי שעשה את הרצח ישב בכלא המון שנים. שוגון מוסיף: "הגנבים עצמם הם אותם גנבים - פעם עם מפתחות ופעם נשק. אני יכול להביא עשרות מקרים דומים מעשורים קודמים".

שוד מתחם הכספות, מתחם X.
22 ביולי 2022. שלומי הלר, מערכת וואלה!
"הגנבים אותם גנבים", הכניסה למתחם הכספות רותניום, השבוע/מערכת וואלה!, שלומי הלר

לפי שוגון, לצד התנהלות המשטרה בחקירות שונות ישנם גם סדרי עדיפויות: "כשאתה שם מצלמות זה לא מונע בהכרח פשע, אלא יעזור לך במידה ובוצע פשע. אז תוכל לתחקר מה קרה קודם לכן, ולצרף ראיות פורנזיות והיום אתה יכול לאתר את הגנב או את המחבל מאוד מהר. כששדדו תיק של שופטת עליון בקניון בתל אביב הגיעו מייד לגנב וכשפרצו לפייסבוק של ידוענית הגיעו עד לפורץ. אבל אם יפרצו עכשיו לחנות תכשיטים באלנבי, נראה לך שיחקרו את זה כמו השוד של השופטת בקניון? מה פתאום".

לדבריו, "היום הפשיעה היותר אטרקטיבית זה עבירות ברשת. שם זה מתנהל ושם הכספים הגדולים, כי כשאתה פורץ לחנות תכשיטים, כל מה שאתה גונב אתה מוכר בנזיד עדשים. אתה מוכר את זה בשטחים או במקום אחר בגרושים. אבל ברשת אתה יכול לגנוב מיליונים. אתה יכול לעקוץ אישה מסכנה שמתאהבת בחייל אמריקני בעיראק - ושם העבירות הגדולות".

מהמשטרה נמסר כי "כל דיווח ובכל אירוע, המתקבל במשטרה נחקר ומטופל ביסודיות ובמקצועיות, תוך הפעלת מיטב האמצעים והיכולות העומדים לרשות המשטרה על מנת לאתר את המעורבים במעשה. החקירות בעניין נשוא פנייתך, מתנהלות בימים אלה, וימשכו עד הגעה לחקר האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully