וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל פוליטיקה זולה: תופעת "נוער הגבעות" עלולה להקצין בקרוב

דביר קריב

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 20:10

תופעת נוער הגבעות ידעה ב-25 השנים מאז החלה עליות ומורדות, הן בכמות הנערים אך גם בעוצמת הטרור שיצרו אותם נערים בשטח. הניסיון מלמד שבסבירות גבוה משחקי פוליטיקה זולה עלולים להוביל ממש בימים אלו להעצמת התופעה באופן מסוכן

תופעת "נוער הגבעות" שהחלה לפני כ-25 שנה ידעה "שיאי" אלימות ותקופת רוגע יחסיות. ה"שיאים" הבולטים היו פיגועי הטרור שבוצעו על ידי אנשי הגבעות במקביל לאינתיפאדה השני, בהם זכורים בעיקר "מחתרת בת עין" שנתפסה ב 2002 כשחברי החוליה הניחו עגלת תופת בסמוך לבית ספר במזרח ירושלים. כו כן, זכורים גם שורת פיגועי רצח שהובילו למותם של שמונה פלסטינים בשנים 2001-2002, עד לתפיסת כמויות כלי נשק רבים בגבעת "עדי עד", הסמוכה לשבות רחל. חקירת מקרה זה הובילה למעט כתבי אישום, אך לפיענוח מודיעיני של הפרשיה והפסקת מעשי הרצח על ידי חברי החוליה.

2015 נחשבת לשנת שיא באלימות הטרור היהודי על ידי נוער הגבעות שבשיאה הצתת כנסית "הלחם והדגים" והפיגוע בו נרצחו שלושה בני משפחת דוואבשה בכפר דומא. חשיפת המבצע בסוף 2015 הובילה לשנתיים יחסית שקטות בשטח.

תושבי מאחז אביתר מפנים את השטח. 2 ביולי 2021. דוברות יכ"ל, אתר רשמי
העימותים עם כוחות הביטחון הובילו נערים להקצין ולהגיע לגבעות/אתר רשמי, דוברות יכ"ל

תופעת "נוער הגבעות" המונה מאות בודדות של פעילים לאורך השנים, מתוכם גרעין קשה של עשרות נערי גבעות אלימים במיוחד זקוקה כל הזמן ל"דם חדש". מאחר והנערים מתבגרים, מקימים משפחות, ולרוב יוצאים ממעגל האלימות, "זקוקים" בגבעות להגעת צעירים נוספים להמשך פעילותם.

בדור האחרון ניתן לציין מספר אירועים שגרמו להעצמת כמות הנערים בשטח מסיבות שונות. פינוי גוש קטיף ב-2005 ופינוי עמונה ב-2006 תוך אלימות חריגה מצד כוחות הפינוי, הן דוגמא לנקודת משבר באמון שבין נערים ממלכתיים ממסגרות חינוכיות רבות לבין המדינה, שהוביך להעצמה גדולה בכמות הנערים ובאנטי שפיתחו מול המדינה. במחאות השונות באותה תקופה השתתפו נערים רבים שהיו רחוקים מאוד מהאידאולוגיה של הגבעות אבל העימותים עם כוחות הביטחון הובילו לא מעט מהם להקצין ולהגיע לגבעות.

זה בדיוק מה שעלול להתרחש ממש בשבועות הקרובים כתוצאה מתרגילים פוליטיים. אין זה סוד ש"הציונות הדתית" נמצאת במשבר גדול. אנשים רבים, דתיים מתונים, שומרי חוק, ציונים ואוהבי הארץ, הכיפות הסרוגות שינקו את משנתו של הרב צבי יהודה קוק הדוגלת באחדות, מתינות, המפדלניקים של פעם, אנשי המזרח"י - ראשי תיבות למרכז רוחני, מגלים שאת מפלגתם מנהיגים קיצונים כמו סמוטריץ ואנשי הרב כהנא שהיו מוקצים על ידי הרוב המתון במגזר.

ח"כ סמוטריץ וח"כ בן גביר עם הגעתם לשער שכם 20 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ ובן גביר מעודדים הקמת מאחזים בעיקר מתוך טקטיקות פוליטיות/פלאש 90, יונתן זינדל

סמוטריץ ובן גביר מעודדים "מבצעי הקמת מאחזים" באופן בלתי חוקי בעיקר מתוך טקטיקות פוליטיות שנועדו ליצר סדר יום פוליטי המחדד את שאלת הבחירות אותה הם רוצים לקדם של שמאל מול ימין ולא את שאלת הכן/לא ביבי מאחר ובהקשר של ימין/שמאל להערכתם ימקסמו את כוחם ומה יותר "קונצנזוס" במגזר כמו התיישבות לצופף ולחזק את השורות לקראת יום הבוחר?

בעידודם, ובזכות תקופת החופש, מגיעים ליהודה ושומרון אלפי צעירים שמאוד רחוקים מ"נוער הגבעות", חלקם ערב גיוסם לצה"ל. ניסיון העבר מלמד כי המדינה לא תוכל שלא לפנות את הנערים מהשטח דבר שיוביל לעימותים בין כוחות משטרה וצבא לנערים. העימותים הללו, שכאמור אינם נובעים ממהלכי התיישבות אמתיים אלא הינם תרגיל פוליטי, הם הם אלו שיגרמו לחלק מהנערים שיתעמתו מול הכוחות להקצין ולהתחיל תהליך התדרדרות שסופו עלול להיות התחזקות תופעת 'נוער הגבעות' הן בכמות והן ברמת האלימות בשטח. דבר שכמובן רק יגביר את סף האלימות בשטח. הניסיון מלמד שחייבים למנוע מצב מסוכן שכזה.

הכותב, דביר קריב, הוא איש שב"כ לשעבר בחטיבה לסיכול טרור לא ערבי, המוכרת כ"חטיבה היהודית", ואחד מאנשי השטח בחטיבה שטיפלו בתופעת "נוער הגבעות". קריב טיפל גם בריכוז המודעין בחקירת רצח רבין. כיום משמש איש חינוך ומרצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully