וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפרת אמונים למדינה": העליון אישר לשלול אזרחות למחבלים

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 15:21

בית המשפט דחה את הערעור על החלטת דרעי לשלול אזרחות של שני ערבים שהורשעו בעבירות טרור. "לא נפל פגם חוקתי בהסדר המאפשר לשלול את אזרחותו של מי שביצע עבירת הפרת אמונים", קבעו השופטים

סיכנו את ביטחון המדינה: 6 חיילי צה"ל המשרתים במעברים באיו"ש, ו-16 חשודים נוספים, בניהם 8 פלסטינים, נעצרו בחשד להברחות וסחר באמל"ח/צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

בית המשפט העליון אישר היום (חמישי) לשלול אזרחות למחבלים. "לא נפל פגם חוקתי בהסדר המאפשר לשלול את אזרחותו של מי שביצע מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל", נכתב בקביעת בית המשפט. זאת, בהתייחס למי שביצע מעשה טרור, מעשה המהווה בגידה, ריגול חמור או רכישת אזרחות של זכות לישיבת קבע במדינה עוינת.

מדובר בדחיית ערעור שהגישו ארגוני זכויות אשם נגד החלטת שר הפנים אריה דרעי לשלילת אזרחות של שני ערבים שהורשעו בעבירות טרור. המקרה הראשון מתייחס לעלאא זיוד, תושב אום אל-פחם, שהורשע בביצוע פיגוע הדקירה והדריסה בגן שמואל ב-2015. בשל מעשיו, נגזרו על זיוד 25 שנות מאסר, ושר הפנים אריה דרעי הורה על שלילת אזרחותו. זיוד ערער על החלטה זו.

המקרה השני הוא זה של מוחמד מפארג'ה, שהורשע בביצוע פיגוע האוטובוס בתל אביב ב-2012, במהלך מבצע עמוד ענן, בו נפצעו 24 בני אדם. מפארג'ה נידון גם הוא ל-25 שנות מאסר, ושר הפנים דאז סילבן שלום ביקש לשלול את אזרחותו. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את הבקשה, ומשרד הפנים הגיש ערעור.

בית המשפט העליון ירושלים. ראובן קסטרו
בית המשפט העליון ירושלים/ראובן קסטרו

בפסק הדין המתפרס על 119 עמודים, כתבה הנשיאה אסתר חיות, כי "המחוקק החליט לכלול בחוק האזרחות הישראלי סמכות מפורשת לביטול אזרחותו של אדם בגין מעשה של הפרת אמונים למדינת ישראל. סמכות זו הוקנתה לבית המשפט, על פי בקשה של שר הפנים המוגשת על דעת היועץ המשפטי לממשלה. לאחר בחינתו של ההסדר על כלל מרכיביו ובמבט השוואתי, אני סבורה כי לא נפל פגם חוקתי
בהסדר המצדיק את ביטולו, אך זאת בכפוף לפרשנות שעליה עמדתי לעיל לפיה המעמד החלופי שיינתן למי שייוותר חסר כל אזרחות בשל ביטול אזרחותו יהיה מעמד קבוע".

השופט יצחק עמית הוסיף כי "במדינות רבות קיימת סמכות לביטול אזרחות והדבר אף נעשה בפועל. אולם באף אחת מהמדינות המתוקנות לא ניתן לבטל אזרחותו של אדם מקום בו אין לו אזרחות אחרת. הפתרון של מתן רישיון לישיבת קבע, הוא בבחינת פרשנות מקיימת אשר מקרבת את ישראל לנעשה במדינות דמוקרטיות אחרות. בהיבט המעשי, ממילא יש פער קטן בין רישיון לישיבת ארעי א/5 תוך התחייבות להאריך את הרישיון כל עוד האדם מחזיק באזרחות אחרת, לבין רישיון קבע. בסופו של יום, עצם שלילת האזרחות היא המסר ההצהרתי והיא העיקר, וסמכות מרחיקת לכת זו, בעינה עומדת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס לשכת עורכי הדין, אילת, 23 במאי 2022. תקשורת לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
חיות/אתר רשמי, תקשורת לשכת עורכי הדין

שרת הפנים איילת שקד בירכה על ההחלטה: "בית המשפט העליון אישר את המובן מאליו - מי שפועל במכוון כדי לפגוע במדינת ישראל, איננו יכול להיות חלק מקהילת אזרחיה", מסרה. "עם זאת, לצערי בית המשפט העליון אימץ פרשנות המנוגדת ללשון החוק וחייב להעניק למחבלים מעמד קבע אחר בישראל".

במרץ, המחבלים איימן ואיברהים אגבריה ביצעו את הפיגוע בחדרה. השניים, בני דודים מאום אל-פחם,ירו למוות בשני בני אדם. שישה נוספים נפצעו - כששלושה מהם שוטרים. כוח מסתערבים שהיה במקום נטרל והרג את המחבלים בתום קרב יריות. ממד"א נמסר ששני גברים כבני 20 פונו לבית החולים הלל יפה במצב קשה, שניים, בן 45 וצעירה כבת 20, פונו במצב בינוני ושניים נוספים מטופלים בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully