וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל של שינוי: "תחת אותו מותג דיבררתי 3 חברות שונות"

דליה בודינגר

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 9:05

ארבע שנים לרפורמה בחברת החשמל, מנהלת אגף התקשורת ודוברת החברה דליה בודינגר כותבת על מיצוב תקשורתי של חברה, שבין מה שהיא היום למה שהייתה, רק לפני עשור, מפרידה תהום עמוקה של רפורמה

טליה בודינגר, דוברת חברת החשמל. באדיבות המצולמים
בודינגר. חברה אחת - כמו שלוש/באדיבות המצולמים

19 ביולי 2018, שלוש לפנות בוקר, רגע אחרי שאושר חוק הלאום בכנסת ישראל ורגע לפני שהכנסת התפזרה לסבבים חוזרים ונשנים של מערכות בחירות, אושר התיקון לחוק משק החשמל - הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל.

ארבע שנים מאז, חברה ממשלתית בת 100 שנה, מונופול בארבעה מקטעים היסטוריים, עם יותר מ-13 אלף עובדים ו-2.9 מיליון לקוחות, משנה את פניה. היא נמצאת בעיצומו של שינוי תמידי והתאמה לסביבה משתנה, תחרותית, טכנולוגית ושירותית - במשק מרתק, מתפתח וצומח על רקע טכנולוגיות, גז מקומי, תפיסות סביבתיות - ובצל משבר האקלים ומשבר אנרגיה עולמי.

מאז 2012 אני מנהלת את מערך התקשורת של החברה. בפרספקטיבה של עשור נראה כי דיבררתי שלוש חברות שונות, תחת אותו מותג בחברה אחת משתנה ודינמית וארבע השנים האחרונות מצביעות על שינוי מגמה ואופק.

כניסה לבניין חברת החשמל בתל אביב 1 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
"שינוי מגמה ואופק". חברת החשמל/ראובן קסטרו

ב 2012, תוך כדי משבר הגז המצרי, עליית מחירים וגידול בחובות הפיננסיים, חברת החשמל מצויה תחת מתקפה אינטנסיבית מצד מגוון בעלי עניין ששאפו להכניע ועד חזק, לייבש את מקורות המימון והצמיחה ולהביא להפרטה מלאה כשברקע משבר מחסור בייצור חשמל, חובות עתק ואירוע מזג אויר קיצון אחד שמהווה מפנה בתפיסת השירות של החברה.

חברת החשמל באותה התקופה היא המסוקרת ביותר בחברות הגדולות במשק. על פי נתוני חברת המדידה "יפעת", נתוני החשיפה השליליים עומדים על כ-40 אחוזים. נוכחות הוועד דומיננטית בכלי התקשורת וההנהלה החדשה רק מתחילה למצב את מעמדה.

לראשונה בתולדות החברה, סמנכ"ל בכיר עומד בפני המצלמות ומתנצל בפני לקוחות החברה על הפסקות חשמל. נקודה אחת בזמן, שמבחינה תקשורתית-תרבותית, נרשמת כמפנה בשיח של החברה עם הלקוחות. בשיח של החברה עם בעלי העניין.

שנתיים קדימה בזמן, בשנת 2015, חברה כנועה, משוועת לרפורמה, הסכם גז יקר שמהווה את התשתית לפתיחת השוק לתחרות והמון מאבקים פנימיים וחיצוניים. חובות תופחים ועובדות חדשות מתקבעות בשטח, בצורה של תחנות כח פרטיות. האסטרטגיה התקשורתית מכוונת כולה לרפורמה. הסיקור התקשורתי הופך לזירת התגוששות במטרה להחליש את החברה, להכניע אותה במשא ומתן ולצייר אותה כמונופול דורסני שנאחז בקרנות המזבח ומונע בכל רמ"ח איבריו את התחרות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
צוותי חברת חשמל נערכים לסופה. יוסי וייס, חברת החשמל,
עובדים בכל מזג אוויר. חברת החשמל/יוסי וייס, חברת החשמל

בתוך כך החברה בפנים כבר הפנימה שינוי, נערכת לתחרות, מקצה משאבים אדירים לשירות, לסביבה לעולמות ה-ESG כך שלצד שיח "אין רפורמה" המיצוב התקשורתי מתחיל להתאזן והחברה גוזרת אהדה בעולמות חדשים. "מיתוג מעסיק" בדגש על העסקה מגוונת, קידום נשים וחדשנות. עבודות בכל מזג אויר כבסיס לשירות ומסירות, הפנמת לקחים שכוללת היערכות מיטבית לכל אירוע קיצון. זאת לצד תחום חדש בזירה התקשורתית, מתקפות סייבר על תשתיות אסטרטגיות - מה שלימים יביא להקמת חברת "בת" בינלאומית, יזמות וחדשנות, ומיצוב בזירות תחרותיות חדשות.

אחרי 20 שנות משא ומתן, ביולי 2018 נחתמת הרפורמה הגדולה במשק, וחברת החשמל היא אחרת.
לצד ההישג האסטרטגי, שינוי ארגוני מאסיבי, פיטורים כואבים, מכירת תחנות כח ואסטרטגיה חדשה כחלק מהיערכות לתחרות, האתגר האמיתי הוא דווקא בתקשורת הפנים ארגונית. הטמעת שינוי בקרב אלפי עובדים שנדרשים לשינוי DNA, נפרדים מנכסים משמעותיים, מחברים לעבודה ומסמלים כמו חשמל חינם. נדרש לייצר מחוברות מחודשת אחרי פירוק והרכבה מחדש. בתוך כך, נרשמת ירידה הדרגתית ועקבית בסיקור השלילי והחברה רושמת הישגים מעצם ביצוע דווקני של החלטות הממשלה.

היטיב לומר לי עיתונאי בכיר שסיקר למעלה מעשור את תחום האנרגיה, "האמת, הפכתם להיות משעממים". ולרגע, זאת נראתה לי המחמאה הכי טובה. כך משקפים גם הנתונים. חברת החשמל רושמת ירידה בסיקור הכללי ועולה בסיקור יזום שמקנה לה נתוני חשיפה חיובית וניטרלית בשיעור של 75%. החברה מבוקרת בהיקפים ממוצעים, ככל חברה עסקית, ולמרות שקורים דברים היסטוריים, זה פשוט לא "סקסי" לכתוב על דברים טובים. משעממים, כבר אמרנו.

חברת החשמל, ארבע שנים לרפורמה, היא המשעממת הכי מעניינת במשק האנרגיה. חברה שמשמרת עבר מפואר של 100 שנות ציונות, בונה עתיד ומתחדשת תוך שמירה והקפדה על שיפור מתמיד בשירות ללקוח. כי להאיר שלושה מיליון משקי בית זאת אחריות ומחוייבות ששום שינוי לא יגרע אותו מה-DNA של העובדים וזה אחד הנכסים שמהווים עוגן להמשיך ולספר את סיפורה של חברת החשמל בעידן שבו הפכה לחברה עסקית הפועלת בסביבה תחרותית במשק הכי מאתגר ומרתק במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully