וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בילינסון ושיבא בראש, רמב"ם בתחתית: מדד האיכות של משרד הבריאות

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 12:39

דוח חדש העוסק באיכות הטיפול הרפואי בארץ דירג את בתי החולים: ברזילי מוביל את רשימת המוסדות בגודל בינוני בעוד ששערי צדק במקום האחרון. באיזה בתי חולים חל מהפך ובאילו תחומים חלה ירידה חדה בנתונים?

בית החולים בלינסון. יוני 2013. שלומי גבאי
מוביל במדדים. בית החולים בילינסון/שלומי גבאי

בתי החולים שיבא בתל השומר ובילינסון בפתח תקווה מובילים במדד האיכות של משרד הבריאות לשנת 2021 - כך עולה מדוח חדש שפרסם היום (רביעי) המשרד, העוסק באיכות הטיפול הרפואי בישראל.

במטרה לקדם שקיפות, הדוח העניק ציונים לבתי החולים וסיווג אותם על פי גודל, כשבילינסון נותר במקום הראשון בשנה השלישית ברציפות. האחרון, יחד עם שיבא, קיבלו את הציון המירבי - 10.

מיד אחריהם נמצא בית החולים הדסה עין כרם בירושלים. למקום האחרון במוסדות הגדולים הגיע בית החולים רמב"ם בחיפה, שרק השבוע הגיע לתפוסה של 250% בחדרי הטראומה והמיון ומטופלים שמחכים שעות רבות לקבלתם.

בבתי החולים הבינונים הגיע למקום הראשון בית החולים ברזילי באשקלון עם ציון 10. למקום השלישי עם ציון 9.98 הגיע בית חולים העמק בעפולה שידע בשנה האחרונה קשיים רבים ומריבות בין ראשי המחלקות לבין הנהלת כללית, בבית החולים טוענים כי האירועים בבית החולים הובילו גם הם להתפטרותה המהירה של מנכ"לית הקופה הגדולה בישראל רות רלבג.

למקום האחרון עם ציון 9.83 הגיע בית החולים שערי צדק בירושלים. בקטגוריה של בית החולים הקטנים חלה מהפכה כאשר בית החולים מעייני הישועה הגיע למקום האחרון עם ציון נמוך למדי (9.52). ואילו למקום הראשון הגיע בית החולים פוריה בטבריה.

מיון בית חולים רמב"ם מאי 2017. אדריאן הרבשטיין
תפוסה של 250% בחדרי הטראומה והמיון. רמב"ם/אדריאן הרבשטיין

גם בקטגוריה של בתי החולים לבריאות הנפש שיבא תופס את המקום הראשון עם ציון כולל של 9.92, למקום האחרון הגיע בית החולים בבאר יעקב. בית החולים אברבנאל, שסונף לבית החולים איכילוב בתל אביב במסגרת התכנית של שר הבריאות, הגיע רק למקום החמישי כמו בשנה שעברה.

הדוח, שמתייחס לנתוני 2021, מראה ירידה בשורת מדדים בשנות משבר הקורונה, וזאת לאחר עלייה קבועה בשנים האחרונות. המדדים בהם היתה הירידה הגדולה ביותר הם מניעת זיהומים, איתור והערכת דיכאון בקרב מאושפזים. בתחום בריאות הנפש היתה ירידה משמעותית גם כן, במיוחד בקביעת תוכניות טיפול ותיעודן. בבדיקות ממוגרפיה למאושפזות בבריאות הנפש נרשמה ירידה של מעל 10%.

בתחום הגיל הרך ובטיפות החלב נוצרה ירידה תלולה בבדיקות גדילה והתפתחות התינוק, בייחוד בדיקות תקשורת. מהדוח עולה כי גם בחיסוני השגרה בתקופת הינקות ישנה ירידה משמעותית של כמעט 10%. האומדנים בהם נרשמה עלייה הם איתור סוכרתיים והערכות תזונה בקשישים ובילודים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מסע"ת במרכז הרפואי ברזילי - פתיחת חדר מיון ממוגן 13 בפברואר 2018. שי מכלוף
בית החולים ברזילי/שי מכלוף

התוכנית הלאומית למדדי איכות של משרד הבריאות עוסקת בקידום הטיפול הרפואי האיכותי בנושאים מרכזיים ונבחרים במערכת הבריאות בישראל, בעזרת תהליך של מדידת איכות הטיפול ופרסום תוצאותיו לציבור.

התוכנית מקיפה תחומים נרחבים בליבת העשייה של מערכת הבריאות בישראל וכוללת מדדים בתחומי טיפת חלב, חברות האמבולנסים, בתי החולים הכלליים, בתי החולים הגריאטריים, ובתי החולים לבריאות הנפש. בנוסף לאחרונה עובדים במשרד על צירוף תחום בטיחות המטופל לתוכנית הלאומית למדדי איכות.

התוכנית הלאומית למדדי איכות החלה עם חמישה מדדי איכות בבתי החולים הכלליים בשנת 2013. כיום, התכנית מונה 75 מדדי איכות בחמישה מסגרות טיפול שונות. המדדים החדשים שנכנסו השנה: בתחום טיפות החלב - מדד מתן הדרכה לשינה בטוחה, הלימות דיאליזה - לראשונה עמידה ברמה הלאומית ובדיקת US ראש לפנים (חיונית לזיהוי פתולוגיות כמו דימום מוחי).

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר: "התחרות בין הארגונים סביב ציוני התכנית הינה מנוע לשיפור אך היא צריכה להיות ממוקדת שיפור אמיתי בתהליכים, יעילה בהשקעת המשאבים והוגנת כלפי כלל השותפים. המגפה אמנם עדיין לא מאחורינו אך זו העת להמשיך ולקדם את מערכת הבריאות ואיכות הטיפול בה, בכל תחומי העשייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully