וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה של כוכבי היא אחת מהחשובות ביותר שקיבל רמטכ"ל בשנים האחרונות

נלי מרקמן

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 3:01

בלי יותר מידי רעש ציבורי או הד תקשורתי רחב, התקבלה לה ההחלטה להוסיף לרוח צה"ל את ערך הממלכתיות. את ההחלטה הנכונה הזו צריך לקחת צעד נוסף קדימה ולזכור שתפקידו של צה"ל הוא לא רק להיות הכוח המגן של מדינת ישראל - אלא גם להיות גורם מעורב בחברה ולאפשר הזדמנויות

כוכבי: "הכנת אופציה צבאית נגד הגרעין האיראני - צו הביטחון הלאומי"/אתר צה"ל

לאחרונה, בלי יותר מידי רעש ציבורי או הד תקשורתי רחב, התקבלה לה ההחלטה החשובה, להוסיף ערך נוסף לרוח צה"ל - ערך ממלכתיות.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, מצא לנכון להוסיף לרוח צה"ל, את מה שעל פניו היה ברור מאליו ואולי כבר לא. כוכבי, ככל הנראה מבין שהוספת ערך הממלכתיות לרוח צה"ל היא אולי אקט סמלי, אך מאחורי הסמליות הזו קיים הרצון להעביר מסר חד וברור: הקמת צה"ל ופירוק המחתרות הייתה צעד חשוב בדרך ליישום רעיון הממלכתיות ואם לא נמשיך ונתעקש עליו באופן כללי ובפרט בצה"ל, אנחנו עלולים למצוא עצמנו בלעדיו.

ברור לכוכבי כי מה שהיה נכון לבן-גוריון בראשית ימיה של המדינה, נכון לנו, בהרבה מאוד מובנים, גם היום. למעשה, תובע כוכבי מצה"ל להמשיך להיות צבא שמייצג את העם, את ריבונותו ואת המאחד אותו.

ראש המטה הכללי אביב כוכבי בטקס האזכרה ליצחק רבין 18.10. מארק ישראל סלם, פול
מעביר מסר חד וברור. כוכבי/פול, מארק ישראל סלם

הצצה לתוך צה"ל של דוד בן-גוריון, תלמד אותנו כי ערך הממלכתיות, חשוב לא רק בשל הצורך להקטין מחלוקות פוליטיות, להפריד בין דרג פוליטי לדרג מקצועי או להגביר את השיח המכבד בין חלקים שונים בעם: זהו המובן מאליו. הצצה לצה"ל של בן-גוריון, תלמד אותנו כי לצה"ל יש תפקיד חשוב בבניית החברה הישראלית היושבת בציון.

דוד בן-גוריון בורא את אתוס "הממלכתיות" ותובע את הרעיון של "ממעמד לעם". לא עוד מאבק בין מעמדות, לא עוד מאבק בין בורגנות ופועלים, אלא קידום הרעיון של עם בעל שאיפות לאומיות משותפות, שיש להגשימן.

הוספת ערך הממלכתיות על ידי אביב כוכבי, היא בעצם הצבעה מחודשת על הבנה שהלכה ונשחקה עם השנים: הטובים לצה"ל ולצרכי צה"ל. הטובים לתותחנים, הטובים לשריון, הטובים לטייס ולסייבר כולם טובים באותה מידה וחשובים באותה מידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ראש המטה הכללי אביב כוכבי בטקס האזכרה ליצחק רבין 18.10. מארק ישראל סלם, פול
"ממעמד לעם". כוכבי/פול, מארק ישראל סלם

אם כוח המגן של צה"ל יהפוך לכלי לבניית מעמדות חברתיות, תתפרק לה הממלכתיות. החלטתו של כוכבי, היא אולי לא ההחלטה הצבאית החשובה ביותר, אך היא החלטה הערכית החשובה ביותר ואף אולי החלטה החשובה ביותר שקיבל רמטכ"ל, בשנים האחרונות. החלטה שמגלמת את ההבנה שגם צה"ל עלול, לא רק להפוך לכלי שמייצר, משמר ומקדם מעמדות ושבטים, אלא גם להתפלג לאלו האחרונים. מדובר באיום משמעותי על צה"ל ועל החברה הישראלית כולה.

את ההחלטה הנכונה הזו, צריך לקחת צעד נוסף קדימה ולזכור שתפקידו של צה"ל הוא לא רק להיות הכוח המגן של העם היהודי, החברה הישראלית ומדינת ישראל. אלא גם, להיות גורם מעורב בחברה הישראלית. גורם האפשר הזדמנויות לאוכלוסיות מוחלשות ובני מעוטים, גורם הלוקח על עצמו אחריות חברתית הנשענת על רעיון הממלכתית, אם בשעת משבר ואם בעת שגרה.

בעתות משבר, קל לצה"ל להתגייס ולהראות את כוחו: בקורונה, כאשר מתרחשים אסונות טבע, כשצריך לחלץ מטיילים. יחד עם זאת, אל נשכח, כי כבר היו בעבר רמטכ"לים שתפיסת עולמם הייתה כי נכון לקצץ את כל מה שלא יורה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס מצטייני הנשיא 05 במאי. ללא, אתר רשמי
"ההחלטה הערכית החשובה ביותר". כוכבי/אתר רשמי, ללא

מדובר ברעיון ובעקבותיו החלטות שבאופן ברור פגעו בממלכתיות: מורות חיילות, מורה דרך, פרויקטים מופלאים כמו - בגרות לוחמים, אמץ לוחם, נערי רפול, מורשת, מחלקת היסטוריה ועוד הרבה מאוד פרויקטים צבאיים שבינם ובין ירייה, אין דבר. מי שחושב שניתן וצריך לקצץ באלה, חשוב שיבין גם את ההשלכות של הקיצוץ על תפיסת הממלכתיות של צה"ל ועל הרעיון של צבא העם, שהוא חלק ממנו.

אביב כוכבי, בכהונתו, משנה את פניו של צה"ל ובהתאמה את פניה של מדינת ישראל והופך את הצבא לטכנולוגי יותר. שינוי זה יחד עם הוספת ערך הממלכתיות ובעיקר השילוב של שני אלה, הוא שיחזק את עוצמת הביטחון הלאומי של ישראל.


הכותבת היא מנכ"לית בית בן-גוריון בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully