וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנזק האמיתי של הבחירות הוא הפלגנות בחברה. על המנהיגים להתנהל אחרת

קובי דהן

עודכן לאחרונה: 19.7.2022 / 11:08

אנחנו חוזרים לסבב נוסף של בחירות וכך חוזרים שוב לסכנת ההיגררות לריבים, להכפשות ולהאשמות. ישראל מתאחדת ומצליחה להראות את חוסנה בימי משבר ושבר, אבל לו רק נשכיל לשמור על אחדותנו גם בימי בחירות, נצליח לאחות את הקרעים והשסעים ולהתנהל כעם אחד

לא חדש הוא שמדינת ישראל נמצאת בסבבים בלתי פוסקים של בחירות. בשלוש השנים שחלפו הלכנו כבר ארבע פעמים אל הקלפי והחמישית מתקרבת בצעדי ענק עם תאריך ידוע, כשגם השישית לא נעלמת מהעין ולפי יודעי מספרים נמצאת מעבר לפינה. מילא, זו הדמוקרטיה שלנו ועם זה ננצח עד אולי שינוי השיטה. אבל לא על זה באתי לכתוב, אלא עלינו - החברה בישראל.

אסור לנו ואין לנו את הפריבילגיה להיגרר שוב לריבים, להכפשות ולהאשמות אישיות. לצערי בקרב מפלגות הימין אנו כבר רואים זאת: ריבים פנימיים בין אנשי הגוש האמוני, כן-ביבי-לא-ביבי, סוגיות שוליות יחסית מאיימות להפריד בין אנשים על בסיס כעס אישי ולא אידיאולוגי. אל לנו לתת לזה יד - נדרשת מערכת בחירות הוגנת, עניינית ומכבדת. יש לי אפילו מודל להציע.

בימים אלה אני זוכה מתוקף עבודתי לדברר ארגון שפועל לחבר בין כלל המגזרים בישראל ולפעול להקשבה. ארגון "רבני ורבניות בית הלל" הוא ארגון שפועל לקירוב והקשבה תוך מציאת המאחד והמשותף. אפשר וצריך להעתיק את המודל הזה של אנשים, שבאופן אישי מחזיקים בדעות אישיות והלכתיות מגוונות, אך נותנים מקום לשיח וניהול ויכוח ענייני בכל התחומים.

בחירות 2021 | מתחם קלפי למבודדים מתחם רידינג תל אביב   23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
אחדות גם בימי בחירות. קלפי, בחירות 2021/ראובן קסטרו

מותר לחלוק, רצוי להתווכח, אבל ישנה דרך. מה תועיל לנו מחלוקת וירידה לנושאים "אד הומינם"? מדוע לנו להחרים, לכעוס ולקלל? ימי בין המצרים הם עדות חיה לחורבן הנוראי שהביאו הפילוג והשנאה, המריבות ההדדיות והירי הבלתי פוסק בנגמ"ש. תרבות הדיון חייבת להישמר, גבולות הגזרה חייבים אף הם להיות ברורים. יש לנסח הצהרת בחירות עליה צריכים לחתום כל המועמדים והמתמודדים. אל לנו לשכוח כי לכולם יש משפחה, ילדים הורים ואחים אשר חשופים בעל כורחם למאבק הייצרי על אודות מקום בכנסת של קרוביהם, למה לנו להשתמש בשפה אשר אינה מכבדת אף אחד ומעידה יותר עלינו מאשר על אלה עליהם אנו זורקים רפש?

מדינת ישראל מתאחדת ומצליחה להראות את חוסנה ולכידותה הפנימית בימי משבר ושבר, אבל לו רק נשכיל להתחבר ולשמור על אחדותנו גם בימי בחירות וימים רגילים, נצליח לאחות את הקרעים והשסעים ולהתנהל יחד, כעם אחד. דתיים וחילונים, ימין ושמאל. אין לנו פריווילגיה לחרחר ריב ומדון, אין לנו עוד מקום ללכת אליו ואם נזהם שוב את המרחב הציבורי, אם איש את רעהו ידבר סרה, לאן נלך בשעת צרה?

בואו נהיה כולנו בית הלל, נקרב ונדבר, בשיח מכובד ולא מתלהם, זה אפשרי. אחרי הכול, אנחנו עם ממש בסדר. בימים אלה יוצא לדרך מסע "מקשיבים" של ארגון רבני ורבניות בית הלל לחיבור בין כלל המגזרים בישראל. מדרום עד צפון, מפריפריה עד מרכז, כולם ראויים להקשבה ולכבוד.

קובי דהן הוא יועץ תקשורת ופרשן פוליטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully