וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

80 שנה לגירוש יהודי פריז: "האנטישמיות לא נעלמה"

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 12:31

נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר מפני אנטישמיות ורוויזיוניזם היסטורי במהלך נאום שנשא לציון קורבנות השואה ביום השנה ה-80 לגירוש היהודים מפריז, המכונה מצוד ול ד'איבר

נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר מפני אנטישמיות ורוויזיוניזם היסטורי במהלך נאום שנשא אתמול (ראשון) לציון קורבנות השואה ביום השנה ה-80 לגירוש היהודים מפריז, המכונה מצוד ול ד'איבר.

ב-17-16 ביולי 1942, 13 אלף אנשים נלקחו נלקחו לולודרום ד'איבר (Vel D`Hiver) בפינת שדרת דה גרנל ברובע ה-15 בפריז, לפני שנשלחו למחנות ריכוז באירופה. היה זה הגירוש הגדול ביותר של יהודים על ידי משטרה צרפתית בשיתוף עם הנאצים. היהודים שגורשו במסגרת הפעולה היוו כרבע מכלל 42,000 היהודים שנשלחו מצרפת לאושוויץ ב- 1942, ומהם ניצלו בסוף המלחמה רק 811 איש.

מקרון דיבר בטקס החנוכה של אנדרטה במרכז העיר פיטיבייה מדרום לפריז. בפטיבייה היה מחנה המעבר השני בגודלו בצרפת, אחרי דראנסי. "האנטישמיות לא נעלמה, היא עדיין כאן - חזקה יותר ומשתוללת יותר", אמר מקרון, וסיפק דוגמאות של אנטישמיות בפעולות טרור, כתובות גראפיטי, ברשתות חברתיות ולעתים בדיונים ברשתות הטלוויזיה בצרפת.

לוח זיכרון לאיסוף וגירוש היהודים מפריז, 1942. מאת Djampa - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7338028, אתר רשמי
לוח הזיכרון לאירוע/אתר רשמי, מאת Djampa - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7338028

מוקדם יותר, ראש הממשלה אליזבת בורן אמרה כי "צרפת איבדה חלק מנשמתה" באיסוף היהודים בוול ד'איבר, "שהלך צעד קדימה מכפי שדרשו אפילו הנאצים". לדבריה, "שום גורם בכיר בממשלה לא היה מודע לפעולה".

בנאומו, הזהיר מקרון נגד "סוג חדש של רוויזיוניזם", והדגיש שוב את התפקיד הפעיל של צרפת בהתמקדות ביהודים במהלך הכיבוש הנאצי.

מוזיאון השואה בפריז, שאוסף ארכיונים על קורבנות השואה בצרפת, פירסם בקשה במטרה להגיע לעדים ולשורדים האחרונים מהאיסוף. "אנחנו צריכים להכיר בכולם, במטרה שלא לחזור על מה שקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully