וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן יכולה לייצר פצצה גרעינית - אך לא החליטה עדיין אם לעשות כך"

עודכן לאחרונה: 17.7.2022 / 16:34

כמאל ח'ראזי, שר החוץ לשעבר של איראן, אמר גם כי מדינתו לא תנהל משא ומתן על תכנית הגרעין שלה ועל המדיניות האזורית שלה, והוסיף כי טהראן תגיב ישירות נגד ישראל, אם זאת תפגע בה

יועץ בכיר של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר כי טהראן מסוגלת "טכנית" לייצר פצצה גרעינית. בראיון לרשת "אל ג'זירה" בערבית, כמאל ח'ראזי, שר החוץ לשעבר של איראן, אמר כי מדינתו לא תנהל משא ומתן על תכנית הגרעין שלה ועל המדיניות האזורית שלה, והוסיף כי טהראן תגיב ישירות נגד ישראל, אם זאת תפגע בה.

"בימים ספורים הצלחנו להעשיר אורנים לרמה של 60% ונוכל בקלות לייצר אורניום מועשר ב-90%...לאיראן יש את היכולות הטכניות לייצר פצצה גרעינית אך לא התקבלה החלטה האם לבנות פצצה כזאת", אמר ח'ראזי.

בווידאו: איראן הודיעה על חידוש העשרת האורניום בפורדו לרמה של 20%/צילום: רויטרס
מתקן להעשרת אורניום בפורד, איראן 6 בנובמבר 2019. סוכנות הגרעין של איראן, אתר רשמי
מתקן להעשרת אורניום באיראן/אתר רשמי, סוכנות הגרעין של איראן

לפני שבוע, סוכנות רויטרס דיווחה כי בדוח של הסוכנות הלאומית לאנרגיה אטומית שהגיע לידיה נאמר שאיראן החלה להעשיר אורניום בצנטריפוגות מתקדמות בכור בפורדו. השימוש בצנטריפוגות המתקדמות מאפשר לעבור בקלות רבה יותר בין דרגות שונות של העשרה, ולהאיץ את היכולת לפתח נשק גרעיני. על פי הסוכנות לאנרגיה אטומית, איראן החלה להזין את הצנטריפוגות באורניום מועשר לריכוז של 5%. איראן הודיעה בעבר שהיא מתכוונת להעשיר את האורניום לרמת ריכוז של 20%.

מתקן העשרת האורניום באיראן  - 3 במאי 2018. ISI, מערכת וואלה! NEWS
מתקן להעשרת אורניום/מערכת וואלה! NEWS, ISI

דיפלומטים במערב הביעו כבר לפני זמן רב חשש מהצנטריפוגות שבהן מצויד המתקן בפורדו. בעוד שאיראן מחויבת לדווח לסוכנות לאנרגיה אטומית על שינוי ברמת ההעשרה, אם היא בוחרת לא לעשות זאת, עלול לעבור זמן רב עד שפקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית יגלו זאת. מדובר בצעד נוסף החורג מההגבלות שהוטלו על איראן במסגרת ההסכם של 2015.

לפני כשנה וחצי הודיעה איראן על חידוש העשרת האורניום בפורדו לדרגה של 20 אחוז, שנאסרה עליה במסגרת הסכם הגרעין שעליו היא היתה חתומה. במרץ דווח באיראן כי המוסד ניסה לחבל בצנטריפוגות של המתקן בפורדו, וכי נעצרה חולייה של מרגלים ישראלים שניסתה לגייס טכנאים במתקן לשם כך. איראן מעשירה אורניום לדרגה של 60% במתקנים אחרים במדינה, הרבה מעבר לרמה של 20% שהיא נהגה לייצר לפני ההסכם של 2015. בהסכם הוגבלה הרמה המותרת ל-3.67%. רמת ההעשרה הדרושה לייצור פצצה היא 90%.

הכור הגרעיני האיראני בפורדו, בסמוך לעיר קום, הוא מתקן תת קרקעי שנתון לפיקוח של משמרות המהפכה. הוא נחשב לאחד משני הכורים החשובים בתוכנית הגרעין האיראנית, בצד הכור בנתאנז. חשיבותו המיוחדת נעוצה בכך שהוא מוגן היטב מפני מתקפות, בזכות מיקומו עמוק מתחת לקרקע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully