וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: מחקר ישראלי מצא כי התקף פסיכוטי גורם לנזק מוחי

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 10:57

זמן קצר לאחר שהמטופלים חוו את התקף פסיכיאטרי נלקחה מהם דגימת דם ובה נמצאו רמות גבוהות של DNA ממקור מוחי לעומת נבדקים בריאים. לדברי מובילי המחקר, זו הפעם הראשונה בה נזק מוחי מקושר לפגיעה נפשית. כעת הוא מקווה שהגילוי יסייע לטפל בסכיזופרניה

מחקר ישראלי מצא לראשונה קשר מובהק בין פסיכוזה שנגרמת מסכיזופרניה ומוות של תאי מוח. זאת, באמצעות בדיקת דם. המחקר התפרסם בכתב העת המדעי eLife ונערך בהובלת ד"ר עשהאל לובוצקי, רופא ילדים בכיר ביחידה לנוירולוגיה של הילד במרכז הרפואי שערי צדק, פרופ יובל דור ופרופ' רות שמר, מנהלי המעבדה מהאוניברסיטה העברית.

במסגרת המחקר נבדקו עשרות מטופלים, 29 מתוכם עם מהתקף פסיכוטי ראשון מהמרכז לבריאות הנפש "איתנים". זמן קצר לאחר שהחל ההתקף נלקחו מהם דגימות דם. הן הושוו ל-31 דגימות מנבדקים בריאים ללא מחלה פסיכיאטרית והממצאים הקליניים נאספו ונותחו על ידי פסיכיאטרים מ"איתנים" - ד"ר אילנה פלוב ופרופ' יואב כהן.

ד"ר עשהאל לובוצקי. יונתן זינדל, פלאש 90
"העולם הנפשי הוא עלום". ד"ר לובוצקי/פלאש 90, יונתן זינדל

"כשהשווינו בין בדיקות הדם של המטופלים שסבלו מהתקף פסיכוטי ובין הדגימות של בריאים באותם הגילאים ראינו עלייה דרמטית ומובהקת סטטיסטית ברמות ה-DNA ממקור מוחי אצל המטופלים עם ההתקף לעומת אלו הבריאים. זו הפעם הראשונה שנמצא קשר בין ממצא פסיכוטי לבדיקת דם". מסביר ד"ר לובוצקי.

"אנחנו יודעים לזהות נזק מוחי בשבץ מוחי או בטראומה שנגרמת מחבלה במח, אך העולם הנפשי הוא עלום", טען ד"ר לובוצקי, "מנגד, המדע כבר הוכיח שישנו נזק מוחי לאחר התקפים פסיכוטיים כי אדם מתנהג אחרת מהרגלו, עד עכשיו זה נשאר בעולם הפסיכולוגי והפסיכיאטרי. השיטה שפיתחנו זיהתה את המקור של תאי ה-DNA שמתו, כלומר מאיזה איבר הגיע תא ה-DNA".

מוח אנושי. ShutterStock
הדמיית מוח. עד כה נמצאו שינויים בבדיקת MRI, אך לא היה ברור מתי הם מתרחשים/ShutterStock

הפיתוח המרכזי של המעבדה הייחודית שבה פועלים החוקרים לובוצקי דור ושמר, הוא איפיון DNA מתאים שמתו בדם, וזיהוי הרקמה ממנה הגיעו. פיתוח זה הוביל את החוקרים לזיהוי DNA של תאים מתים שהגיעו מהמוח ומעידים על נזק מוחי.

המחקר שנעשה עד היום בתחום הסכיזופרניה מצא שיש שינויים במח דרך בדיקת MRI, אך היא לא ידעה להגיד מתי קורה השינוי. החידוש במחקר הישראלי הוא זיהוי נזק אקוטי שמתרחש תוך כדי ההתקף. הבדיקה נעשית דרך בדיקת דם כך שניתן לחזור על הבדיקה מספר פעמים תוך כדי ההתקף ולנטר את הבעיה שנגרמת.

"אנחנו עדיין לא יודעים למקם את התאים המתים לאזור מסוים במח ולא יודעים לאפיין את המיקום. בנוסף אנחנו גם לא יודעים לכמת את רמת הנזק שנגרם במח - אלו שאלות קריטיות למציאת טיפול עתידי למחלת הסכיזופרניה", מסכם ד"ר לובוצקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully