וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא ממשלה יציבה, סרי לנקה תפסיק לתפקד"

עודכן לאחרונה: 17.7.2022 / 12:10

לדברי נגיד הבנק המרכזי של המדינה, "הצלחנו לממן שלושה משלוחים של דיזל ושני משלוחים של דלק, שיספיקו עד סוף החודש. לאחר מכן, לא ברור אם נצליח לספק מספיק מט"ח בשביל לממן מוצרי אנרגיה הכרחיים למדינה"

בווידאו: אלפים פרצו למעונו הרשמי של נשיא סרי לנקה ואחר כך הציתו אותו/צילום: רויטרס

נגיד הבנק המרכזי של סרי לנקה, נאנדלאל ויראסינג, הזהיר כי המדינה עשויה לקרוס לגמרי אם לא תתגבש ממשלה יציבה בקרוב.

בראיון ל-BBC, הוא אמר כי "יש אי יציבות רבה", לגבי השאלה אם יש מספיק מטבע זר כדי לשלם על דלק חיוני. התקדמות לגבי חבילת סיוע בינלאומית תלויה בממשל יציב, הוא הוסיף.

נשיא סרי לנקה גוטביה רג'פקסה, 2021. רויטרס
הנשיא לשעבר ברח לסינגפור/רויטרס

סרי לנקה נתונה במשבר כלכלי חסר תקדים וכתוצאה מכך פשטו מחאות ברחבי המדינה, שהובילו להתפטרות הנשיא גוטביה רג'פקסה שנמלט מהמדינה. הנשיא הזמני כעת הוא ראש הממשלה לשעבר רניל ויקרמסינג.

כלכלת סרי לנקה התמוטטה, יוקר המחיה ומחירי דלק ומוצרים בסיסיים אחרים זינקו. רבים מאשימים את ממשל רג'פקסה בניהול גרוע של המשבר, כולל את ראש הממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מהומות ענק בסרי לנקה ברקע המשבר הכלכלי, 9 ביולי 2022. Dinuka Liyanawatte, רויטרס
מפגינים השתלטו על בית הנשיא/רויטרס, Dinuka Liyanawatte

לדברי ויראסינג, שמונה לנגיד הבנק המרכזי רק באפריל, אמר כי "אינו רואה דרך קדימה" ללא ממשלה יציבה. "הצלחנו לממן שלושה משלוחים של דיזל ושני משלוחים של דלק, שיספיקו עד סוף החודש. לאחר מכן, לא ברור אם נצליח לספק מספיק מט"ח בשביל לממן מוצרי אנרגיה הכרחיים למדינה. אם זה לא יקרה, המדינה כולה תפסיק לתפקד. לכן אני זקוק לנשיא,, לראש ממשלה, לקבינט, שיכולים לקבל החלטות...אחרת אנשים יסבלו", הוא אמר.


ברגע שתהיה ממשלה יציבה, סרי לנקה תוכלי לצאת בצורה כלשהי מהמשבר "בתוך 3-5 חודשים", אמר ויראסינג. נגיד הבנק המרכזי שלל את האפשרות לכהן כנשיא בעצמו. "אין לי שום עניין במשרה פוליטית", הוא אמר.

מפגינים השתלטו על בית הנשיא, סרי לנקה. רויטרס
מפגינים השתלטו על בית הנשיא/רויטרס

סרי לנקה נתונה כעת תחת מצב חירום. הצבא קיבל הוראה מראש הממשלה להשיב את הסדר ברחוב "בכל האמצעים הנדרשים", לאחר שמפגינים התסערו על משכנו.

האינפלציה בסרי לנקה הגיעה ליותר מ-50%. התושבים מתקשים לאור הפסקות חשמל במהלך היום ומחסור במוצרים בסיסיים, כמו דלק, מזון ותרופות. בתי הספר סגורים ואנשים התבקשו לעבוד מהבית.

סרי לנקה אינה מסוגלת לשלם בעבור יבוא מוצרים שלהם היא זקוקה. במאי לא הצליחה המדינה לשלם את הריבית על החוב הזר שלה לראשונה בהיסטוריה. כישלון לשלם את הריבית עשוי להזיק למוניטין שלה קרב משקיעים, מה שיקשה עליה ללוות כסף בשווקים הבינלאומיים, מה שעלול לפגוע בביטחון במטבע ובכלכלה של סרי לנקה.

סרי לנקה חייבת יותר מ-51 מיליארד דולר למלוות זרות, כולל 6.5 מיליארד דולר לסין. הבנק העולמי הסכים להלוות לסרי לנקה 600 מיליון דולר, הודו הציעה לפחות 1.9 מיליארד דולר. קרן המטבע הבינלאומית (IMF ) דנה באפשרות להלוואה בסך 3 מיליארד דולר.

אך יהיה צורך בממשלה יציבה שתוכל להעלות את הריבית ואת המסים כדי לממן את ההלוואות, לכן כל חבילת סיוע תתעכב עד שממשל כזה יתגבש.

מהומות ענק בסרי לנקה ברקע המשבר הכלכלי, 9 ביולי 2022. Dinuka Liyanawatte, רויטרס
המפגינים השתלטו על ארמון הנשיא/רויטרס, Dinuka Liyanawatte

לדברי ויראסינג, הממשלה יכולה להדפיס כסף כדי לשלם את משכורות העובדים, אך הזהיר כי צעד כזה עשוי להגדיל את האינפלציה. אפשרות נוספת היא להפריט את חברת התעופה הממלכתית סרי לנקן איירליינס. סרי לנקה גם ביקשה מרוסיה ומקטאר לספק לה נפט במחירים זולים.

סרי לנקה מייבאת כיום יותר ממה שהיא מייצאת בשנה, ומסיבה זאת נגמרו לה מאגרי המט"ח. נכון לסוף 2019, לסרי לנקה היו 7.6 מיליארד דולר בעתודות המט"ח, שצנחו ל-250 מיליון דולר בלבד. רג'פקסה גם הוריד מסים ב-2019, מה שהוביל לאובדן של יותר מ-1.4 מיליארד דולר בהכנסות של הממשלה.

  • עוד באותו נושא:
  • סרי לנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully