וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: מנהלת תערוכת Documenta פוטרה בשל ציור קיר אנטישמי

עודכן לאחרונה: 17.7.2022 / 16:51

ציור הקיר " People's Justice" , המדובר כלל חייל עם פני חזיר, עונד מטפחת עם מגן דויד וקסדה שעליה כתוב "מוסד". באותה עבודה, אדם נוסף צויר עם פאות לחיים, ניבים בולטים ועיניים אדומות, חובש כובע שחור עם הכיתוב SS

המנכ"לית של תערוכת דוקומנטה (Documenta) - אחת מתערוכות האמנות הגדולות והחשובות בעולם - נאלצה להתפטר, לאחר ביקורת עזה לגבי תערוכות אנטישמיות שהוצגו בפתיחה בגרמניה בחודש שעבר.

דוקומנטה, שנוסדה ב-1955, נערכת כל חמש שנים בעיר הגרמנית קאסל. משתתפים בה 1,500 אמנים ואוצרים הם קולקטיב אמנות אינדונזי בשם רואנגרופה.

ציור קיר בתערוכה בגרמניה עם מאפיינים אנטישמיים, יוני 2022. אתר רשמי, צילום מסך
ציור הקיר השנוי במחלוקת הורד/צילום מסך, אתר רשמי

יומיים לאחר שנפתחה התערוכה הנוכחית וה-15 במספר ביוני, לציבור, אחת העבודות שהוצגו על ידי קבוצת אמנות אינדונזית בשם טארינג פאדי, ספגה ביקורת על דימויים שבהן השתמשה שהוגדרו אנטישמיים על ידי ארגונים יהודיים, שגרירות ישראל בגרמניה וממשלת גרמניה.

בשבת, הדירקטוריון המפקח על התערוכה הביע "דאגה עמוקה" למראה התוכן "האנטישמי בברור" ואמר כי יצר קשר עם סבין שורמן, המנכ"לית, כדי "לסיים את החוזה שלה". מנהל זמני ימונה, על פי ההצהרה.

ציור הקיר " People's Justice" , כלל חייל עם פני חזיר, עונד מטפחת עם מגן דויד וקסדה שעליה כתוב "מוסד". באותה עבודה, אדם נוסף צויר עם פאות לחיים, ניבים בולטים ועיניים אדומות, חובש כובע שחור עם הכיתוב SS עליו. בעקבות הזעם הציבורי, הציור כוסה בתחילה ולאחר מכן הוסר לחלוטין.

מתוך דף הפייסבוק של קולקטיב Taring Padi. פייסבוק, צילום מסך
אתר טארינג פאדי/צילום מסך, פייסבוק

תערוכת האמנות דוקומנטה נתונה במחלוקת כבר חודשים בשל ההכללה של קבוצת האמנים הפלסטינים, שמבקרת בחריפות את המדיניות הישראלית בשטחים.

הרב הראשי בפרנקפורט וחבר ועידת רבני אירופה, אביחי אפל, בירך על ההחלטה שאמר: "יש הבדל גדול בין חופש הביטוי במסגרת יצירות אמנותיות לחופש הביזוי שמגיע לכדי הסתה ברורה נגד הקהילה היהודית. קריקטורות אנטישמיות שמוצגות לראווה ברחובות גרמניה, מזכירות לנו ימים אפלים. אסור לנו לתת לתופעה הזו להרים את הראש. אני מברך את החלטת הדירקטוריון שהעביר מסר ברור וחד משמעי - שלפיו כל גילוי אנטישמיות במילים, במעשים או במייצגים, עלול לגרור מחיר כבד".

שרת התרבות של גרמניה, קלאודיה רות, תמיכה בעזיבתה של שורמן ודרשה חקירה לגבי השאלה מדוע נכללה היצירה בתערוכה מלכתחילה. "יש להסיק את המסקנות הנדרשות", אמרה רות, על פי העיתון "Frankfurter Rundschau".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully