וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיא של מיכאלי, הקאמבק של גלאון: שבוע של הכרעות בשמאל

עודכן לאחרונה: 17.7.2022 / 13:28

36 אלף מתפקדי העבודה יצביעו מחר בפריימריז ויכריעו מי יעמוד בראשה. בשונה מקודמיה, מיכאלי צפויה לצלוח את ההתמודדות בקלות ולזכות בכהונה שנייה. במקביל, במרצ מחכים להחלטתה של זהבה גלאון שצפויה לעורר את הקרב מול גולן על ראשות המפלגה

מר"צ מתפרקת: תמר זנדברג לא תתמודד בבחירות הקרובות/מערכת וואלה

אם לא יהיו הפתעות שלא מהעולם הזה, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי תקבע מחר שיא היסטורי, ותהפוך למנהיגה המכהנת הראשונה אי פעם במפלגת העבודה שתיבחר לכהונה שנייה בעודה בתפקיד. מאז שהונהגה שיטת הפריימריז בעבודה בתחילת שנות ה-90, המפלגה נודעה בתור אוכלת ראשיה: לא היה אף יו"ר שהצליח לשרוד מעבר לקדנציה אחת ברציפות מבלי שהודח. אבל מיכאלי, שנבחרה לראשונה לפני שנה וחצי, צפויה לשבור את הרצף ולצלוח בקלות את ההתמודדות השנייה על ראשות המפלגה. בפריימריז, שייערכו ביום שני, 36 אלף מתפקדי מפלגת העבודה יכריעו בין מיכאלי ובין מתחרה אחד, מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני.

חרמוני, שנחשב מקורב ליו"ר הקודם של העבודה, עמיר פרץ, הוא האופוזיציה הפנימית הכמעט יחידה למיכאלי במפלגה, שמוביל קו לעומתי מאז בחירתה לתפקיד בשנה שעברה. הוא מתמודד מולה באמצעות "תוכנית איזנקוט" - הוא הכריז שאם ייבחר ליו"ר, יפעל למנות מנהיג אחר למפלגה, וקרא לרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט להצטרף לעבודה ולעמוד בראשה בבחירות. איזנקוט, שמחוזר גם על ידי כחול לבן-תקווה חדשה ויש עתיד, עדיין מתלבט באשר לאם ואיפה ייכנס למערכת הפוליטית. בכל מקרה, הציפייה בעבודה היא שמיכאלי תנצח את חרמוני בפריימריז בכל מקרה, כך שתוכנית איזנקוט כנראה תישאר על הנייר.

יו"ר העבודה מרב מיכאלי בישיבת סיעה, 25 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
צפויה לקבוע שיא היסטורי. מיכאלי/פלאש 90, יונתן זינדל

המבחן הפנימי של מיכאלי כנראה יהיה קל, אך האתגרים החיצוניים שמחכים למפלגת העבודה בבחירות עשויים להפוך לאיום יותר גדול. גם במרצ צפוי שבוע של הכרעות מנהיגותיות, בציפייה להכרזת קאמבק של יו"ר המפלגה לשעבר, זהבה גלאון. גלאון, שהנהיגה את מרצ בין 2018-2012, שוקלת ברצינות להתמודד שוב על ראשות המפלגה מול ח"כ יאיר גולן, ואמורה להודיע על החלטתה הסופית בימים הקרובים. ברקע החשש מאחוז החסימה, החל בשבועות האחרונים לחץ כבד על גלאון לחזק ולחלץ את המפלגה ממצבה העגום, ובכירים במרצ מעריכים כי היא קרובה לקבל החלטה חיובית.

גלאון צפויה לקבל את תמיכתם של רוב הח"כים ולהיות פייבוריטית מול גולן. גולן הצטרף למפלגה בעקיפין, דרך חיבור עם מפלגת העצמאות של אהוד ברק בבחירות השניות, ותמיד שוריין ברשימה ומעולם לא התמודד בבחירות, והוא נחשב לסוג של נטע זר בפוליטיקה המפלגתית. אם וכאשר גלאון תחזור, מרצ תציג למעשה גרסה של דלתות מסתובבות: גלאון, שהייתה יו"ר מרצ עד 2018, הוחלפה על ידי תמר זנדברג, שהודיעה בסוף השבוע על פרישה מהפוליטיקה. את זנדברג החליף בראשות המפלגה ניצן הורוביץ, שהחליט בשבוע שעבר לא להתמודד לכהונה נוספת, ובכך סלל את הדרך לשובה של גלאון ולהתמודדות שלה מול גולן.

עוד בוואלה!

סקר מנדטים: הנדל והאוזר מרימים את שקד מעל אחוז החסימה

לכתבה המלאה
הלויתו של משה נגבי , ינואר 2018. ניב אהרונסון
תהיה פייבוריטית אם תתמודד. גלאון/ניב אהרונסון

הפריימריז במרצ ייערכו רק בסוף אוגוסט, והתמודדות הפנימית יכולה לייצר עניין ולתת זריקת מומנטום למפלגה, שמתקשה לעבור את אחוז החסימה בסקרי הבחירות. וגם לאתגר את מפלגת העבודה, שיותר חזקה ממרצ אבל מתחילה גם היא את הקמפיין מנקודת פתיחה חלשה של 6-5 מנדטים בלבד. במרצ קראו בשבועות האחרונים למפלגת העבודה לשקול ריצה משותפת בבחירות, כדי להתייצב מעל אחוז החסימה, אך מיכאלי וחברי מפלגתה מסרבים בינתיים ומתעקשים שירוצו לבד. בחירה של גלאון לראשות מרצ יכולה לייצר קרב מנהיגות נשי בשמאל האידיאולוגי, במקביל לקרב המנהיגות הגברי שיתחולל בין יאיר לפיד ובני גנץ על קולות המרכז והשמאל הרך. העבודה עשויה למצוא את עצמה מגולחת מכאן ומכאן ולהיאבק על הישרדותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully