וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גורמים לנו לבחור בין לחם לתרופות": השכבות החלשות בישראל בקרב הישרדות

עודכן לאחרונה: 14.7.2022 / 21:47

הזינוק במחיר הלחם המפוקח ישפיע בעיקר על אזרחים המתמודדים עם קשיים כלכליים וצורכים כברירת מחדל מוצרי בסיס. "אי אפשר לדעת מה יקרה מחר, זה מלחיץ", משתפת חני מרחובות, ושני מקריית גת מוסיפה: "יש אנשים שאין להם מה לאכול ושרים מקבלים משכורת של 40 אלף שקל"

בווידאו: מחאה ברוטשילד נגד יוקר המחיה/צילום: אורי סלע

בצל עליות המחירים האחרונות, אמש (רביעי) נודע כי גם מחירי הלחם המפוקח יעלו בעשרות אחוזים. אזרחים המתמודדים עם קשיים כלכליים בדרך כלל יפנו את ההוצאות שלהם למוצרים בסיסיים ביותר, אך הגזרה האחרונה צפויה להשפיע עליהם באופן הקשה ביותר.

חני, אם יחידנית לשתי בנות מרחובות סיפרה לוואלה! על הקושי לעמוד בעליות המחירים: "את מרגילה את עצמך לשגרת הוצאות וכל שינוי משפיע על השקט בבית, זה מערער את היומיום בכל פעם מחדש. זה מרגיז במיוחד כשזה נוגע במוצרים שאמורים להיות מפוקחים - שם אני מוצאת יציבות".

"אי אפשר לדעת מה יקרה מחר", מספרת חני בכאב, "אין לי ציפיות מהממשלה, אלא בעיקר אכזבה. לא רק מהמדינה הנוכחית אלא בכלל מהמדינה. זה מוביל אותנו למצב של הישרדות וזה פשוט מלחיץ. אני מוצאת את עצמי קונה פחות ומצמצמת הוצאות, כרגע זה בעיקר בא לידי ביטוי בבגדים. מהבנות אני מנסה לא להחסיר, אלא רק מעצמי".

לחם אחיד. שרון בוקוב
"אי אפשר לחיות ככה". לחם/שרון בוקוב

שני דדון, בת 42 מקריית גת, אם יחידנית המקבלת קצבת נכות מבית לאומי, נמצאת בחובות כבדים ומתקשה לכלכל את עצמה. "אני לא יודעת אם לשלם חובות, שכר דירה, אוכל או תרופות". היא מספרת. "אני לא יודעת לאיפה אני אלך. עליות המחירים גומרות אותנו, אי אפשר לחיות ככה. יש אנשים שאין להם מה לאכול ושרים מקבלים משכורת של 40 אלף שקל. איך הם רוצים שאנשים יתקיימו?"

שני מתארת את הקשיים הכלכליים והמאבק היומיומי להישרדות. "אנחנו מנסים לחיות בכבוד ולתפוס את עצמנו בשיניים אבל זה פשוט גומר אותנו, אני עושה חישוב של שקלים על לחם וחלב. גם הבן אדם הכי חזק לא יצליח להחזיק. הם העלו את המחיר לדברים הכי בסיסיים וזה לא הגיוני. הם גורמים לנו לבחור בין לחם לתרופות, איך אפשר לצמצם בלחם? גם שני אנשים עובדים לא מצליחים לעמוד בעליית מחירים, אנחנו מפחדים ללכת למכולת".

חני. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"אין לי ציפיות מהממשלה, אלא בעיקר אכזבה". חני מרחובות/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

מנכ"ל "פתחון לב" אלי כהן: "עלייתו של מחיר הלחם המפוקח מספרת את הסיפור כולו של גל עליות המחירים - חוסר אכפתיות וזלזול בחיי השכבות החלשות של מדינת ישראל, עד כדי אבסורד בלתי נתפס. אנחנו כבר לא יכולים לקום בבוקר מבלי לשמוע על עליית מחירים נוספת שמשפיעה ישירות על הכיס של כל אחד מאיתנו ובעיקר למי שיותר קשה להם מכולם. וכל זה קורה בזמן שהפוליטיקאים מבזבזים מיליארדים על מערכות בחירות ומציגים רמת ניתוק יוצאת דופן מהעם. בושה".

ליטל שטיין דבי, מנהלת פרויקט "תינוקות של החיים", הוסיפה: "בכל פעם שהודיעו על עליות מחירים ראינו את ההשפעה המיידית על המשפחות שהתקשרו לבקש עוד עזרה בהרחבת הסל שנשלח אליהן בכל חודש. מדובר במשפחות שאין להן ממה לחסוך וכשההתייקרות מגיעה עד למוצרי הבסיס כמו לחם וביצים זה פוגע בהן יותר מכולם. מגיעים אלינו סיפורים קשים של אמהות שנאלצות לעשות בחירות בלתי אפשריות בין אוכל לחימום, בין תשלום חשמל לבגדים".

אחרי ההחלטה על ייקור מוצרי הלחם שבפיקוח, התפרסמו היום המחירים החדשים שמצביעים על עלייה של עשרות אחוזים במחירי כמעט כל הלחמים שבפיקוח.

על פי המחירון החדש, יעלה כיכר לחם אחיד-פרוס, 7.91 שקל, במקום 7.11 שקל, עליית מחיר של 11%. חלה רגילה שבפיקוח, תעלה מעתה 6.26 שקל, במקום 5.17 שקל, התייקרות של 21%. העלייה המשמעותית ביותר היא של לחם אחיד, הלחם הבסיסי ביותר, שיתייקר ממחיר של 5.12 שקל למחיר של 6.96 שקל, עלייה של 36%. עליית מחיר נוספת, גם היא בשיעור של 36%, רושם גם הלחם הלבן, שמחירו יעלה מ-5.12 שקל לכיכר, למחיר של 6.97.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully