וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה: הנשיא עזב למלדיביים; מצב חירום הוכרז במדינה

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 11:05

גוטבאיה רג'פקסה המריא במטוס צבאי עם רעייתו ועם שני מאבטחים, לאחר שאלפי מפגינים זועמים פרצו בשבת לארמונו במחאה על המצב הכלכלי, ואילצו אותו להתפטר. הוא לא נראה בציבור מאז יום שישי והפרלמנט יבחר את מחליפו ב-20 ביולי

בווידאו: אלפים פרצו למעונו הרשמי של נשיא סרי לנקה ואחר כך הציתו אותו/צילום: רויטרס

נשיא סרי לנקה גוטבאיה רג'פקסה ברח הלילה (רביעי) מהמדינה והמריא במטוס צבאי עם רעייתו ועם שני מאבטחים למאלה, בירת האיים המלדיביים. עזיבתו של רג'פקסה מגיעה ברקע פריצת ההמונים ביום שבת לארמונו במחאה על מצבה הכלכלי הקשה במדינה והדרישה להתפטרותו.

ראש הממשלה רניל ויקרמסינג, הכריז על מצב חירום במדינה לאחר שהמשטרה התעמתה עם מפגינים וירתה לעברם גז מדמיע בניסיון לפזרם, כשאלה נאספו מחוץ למשרד ראש הממשלה. עוצר הוכרז במחוז המערבי, שכולל את הבירה קולומבו.

הנשיא שהה במקום מסתור ולא נראה בציבור מאז יום שישי, וגורם המעורה בפרטים אמר לרשת BBC כי רג'פקסה לא מתכנן להישאר באיים המלדיביים ומתכוון לנסוע למדינה שלישית.

הפרלמנט יבחר את מחליפו ב-20 ביולי. לפי דיווחים, רג'פקסה רצה לברוח מהמדינה לפני הפרישה מהתפקיד, כדי להימנע ממעצר אפשרי על ידי הממשל החדש וליהנות מחסינות מפני העמדה לדין, שניתנה לו בשל תפקידו.

המשטרה מתעמתת עם המפגינים

מסוק מנסה לפזר את המפגינים

הבריכה בביתו של נשיא סרי לנקה, קולומבו, 13 ביולי 2022. רויטרס
אזרחים בבריכה במעון הנשיא לאחר הפלישה, היום/רויטרס
נשיא סרי לנקה גוטביה רג'פקסה, 2021. רויטרס
אחרון בשושלת. הנשיא גוטבאיה רג'פקסה/רויטרס

עזיבתו מסיימת את השליטה של משפחת רג'פקסה במדינה - שושלת שהייתה בשלטון במשך עשרות שנים. אחיו, שר האוצר לשעבר בזיל רג'פקסה, עזב אף הוא את המדינה, ולפי דיווחים צפוי להגיע לארצות הברית.

תושבי סרי לנקה מאשימים את ממשל הנשיא רג'פקסה במשבר הכלכלי החמור ביותר במדינה - מאז קיבלה עצמאות ב-1948. הוא נגרם בשל שילוב של השלכות הקורונה, עליית מחירי הנפט וקיצוצי מס פופוליסטיים מצד משפחת רג'פקסה. המחסור בעתודות מט"ח זרות הוביל לאינפלציה גואה ולמחסור בתרופות, דלק ומוצרים חיוניים אחרים.

ביתו של נשיא סרי לנקה, קולומבו, 13 ביולי 2022. רויטרס
אזרח תופס תנומה במעון הנשיא, היום/רויטרס
מהומות ענק בסרי לנקה ברקע המשבר הכלכלי, 9 ביולי 2022. Dinuka Liyanawatte, רויטרס
מהומות ענק בסרי לנקה ברקע המשבר הכלכלי/רויטרס, Dinuka Liyanawatte

בסוף השבוע האחרון אלפי מפגינים פרצו למתחם מעונו של נשיא סרי לנקה בבירה קולומבו. בשידורי הטלוויזיה נראו המפגינים שועטים לעבר המעון, כשכוחות הביטחון מנסים להדוף אותם. ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינגה, הסכים להתפטר. לפחות 39 בני אדם, בהם שני שוטרים, נפצעו במהומות. בהמשך, המפגינים חדרו למשכנו הרשמי של רג'פקסה בבירה קולומבו וגילו בונקר מאובטח במתחם.

סרי לנקה, מדינה בת 22 מיליון תושבים, הודיעה באפריל כי אינה יכולה לעמוד בחובותיה למדינות זרות והחודש הכריזה כי היא פושטת רגל.

  • עוד באותו נושא:
  • סרי לנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully