וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב ביקור ביידן: לשכת רה"מ הורתה להסיר מסדר היום תכניות לבניית 2,000 יחידות דיור במזרח י-ם

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 19:46

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים היתה צפויה לאשר את התכניות ביום שני, ימים ספורים לאחר ביקור הנשיא ביידן בישראל. בלשכת ראש הממשלה הופתעו לגלות את התכניות בסדר היום של הוועדה והורו להסיר אותן

בווידאו: הכנות אחרונות וחזרה גנרלית לקבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב"ג/צילום: ניב אהרונסון ודוברות משרד הביטחון

לשכת ראש הממשלה הורתה להסיר מסדר יומה של הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים, שאמורה להתכנס ביום שני, תכניות לבניית 2,000 יחידות דיור חדשות בשכונות יהודיות במזרח ירושלים - כך אמרו היום (שלישי) פקידים ישראלים בכירים.

למה זה חשוב

הכוונה לקדם תכניות בנייה חדשות במזרח ירושלים כבר בשבוע הבא היתה עלולה לעורר מחאה מצד הפלסטינים ולהעיב את ביקורו של הנשיא ביידן באזור.

שכונת פסגת זאב ליד הכפר הפלסטיני אל-ראם ב-13 בפברואר 2020. רויטרס
אישור הבנייה היה עלול להעיב על ביקורו של ביידן. שכונת פסגת זאב בירושלים/רויטרס

במוקד החדשות

  • אחת התכניות שתאושר "להפקדה" - שלב ראשוני בהליכי התכנון והבניה - נקראת "אמת המים התחתונה" וכוללת כ-1500 יחידות דיור חדשות.
  • מדובר בתכנית בניה בשטח שחציו בתוך הקו הירוק וחציו מעבר לקו הירוק. עם זאת מדובר באזור רגיש שמחבר בין שכונת הר חומה לשכונת גבעת המטוס ושבניה בו תנתק שכונות פלסטיניות כמו בית צפאפה משאר מזרח ירושלים.
  • התכנית השניה שתאושר "להפקדה" נקראת "גבעת השקד" וכוללת כ-500 יחידות דיור סמוך לשכונות בית צפאפא ושורפאת.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חותם על חוק הרפורמה בתחום הנשק, 25 ביוני 2022. רויטרס
במהלך ביקורו ב-2010 יצר אישור הבנייה משבר חריף בין ארה"ב לישראל. ביידן/רויטרס
  • סדר היום של הוועדה פורסם ביום שני בלילה - 36 שעות לפני נחיתת ביידן בישראל. לשכת ראש הממשלה הופתעה לגלות שבסדר היום של הוועדה הופיעו שתי התכניות במזרח ירושלים.
  • גורמים בלשכת ראש הממשלה פנו לגורמים בוועדה המחוזית לתכנון ובניה והורו להסיר את שתי התכניות הללו מסדר היום של הוועדה.

תמונת מצב

  • מתאם הפעולות בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע היום כי בתום הערכת מצב ביטחונית, אישר שר הביטחון בני גנץ שורת צעדים בוני אמון בין ישראל לרשות הפלסטינית.
  • בכיר ישראלי אמר כי בתוצאה של פגישת שר הביטחון עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס בשבוע שעבר וכן לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית ביידן באזור בהמשך השבוע.
  • ישראל תאשר רישום 5,500 פלסטינים חסרי מעמד במרשם האוכלוסין הפלסטיני, בנוסף ל-12,000 שכבר אושרו בחודשים האחרונים.
  • ישראל תאשר שש תכניות מתאר לפלסטינים בשטחי C בגדה המערבית.
  • ישראל תגדיל את מכסת הפועלים מרצועת עזה שרשאים להיכנס לעבודה ומסחר בישראל ב-1,500 נוספים. בכך יגיע מספר אישורי העבודה לפועלים מעזה בישראל ל-15,500.
  • ישראל תפתח מעבר חדש לישראל בצפון הגדה המערבית לצורך כניסת ערביי ישראל לעיר ג'נין באמצעות כלי רכב.
  • בכיר ישראלי אמר כי צעדים נוספים נבחנים בימים אלה.

התמונה הגדולה

  • ארה"ב ביקשה מישראל להימנע מנקיטת צעדים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים שעלולים להגביר את המתיחות עם הפלסטינים, בין השאר בניה בהתנחלויות, עד לאחר ביקורו של הנשיא ביידן.
  • כתוצאה מכך נדחו הריסות בתי פלסטינים עד אחרי ביקור ביידן ודיון של מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי בנושא בנייה בשטח E1 בין מעלה אדומים לירושלים שתוכנן להתקיים בשבוע הבא נדחה לחודש ספטמבר.

תזכורת

  • ב-2010 כאשר ביידן ביקר בישראל כסגן נשיא ארה"ב אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים תכניות לבניית 1,500 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה שמעבר לקו הירוק בירושלים.
  • אישור תכנית הבנייה במהלך הביקור הביא למשבר חמור בין ישראל לארה"ב שנמשך חודשים ארוכים ולדרישה אמריקנית להקפאת בנייה במזרח ירושלים.

מה הם אומרים

"לא אתן במשמרת שלי שיפגעו בתוכניות הבנייה ליהודים בלבד", אמרה שרת הפנים איילת שקד. ועל כן החלטתי לדחות את כל התוכניות באופן גורף בשבוע בלבד". השרה הורתה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים שכפופה אליה לדחות את הדיון בתוכניות הבנייה ליהודים במזרח ירושלים בשבוע בלבד. גורמים במשרד הפנים אמרו כי שקד הורתה לוועדה לדחות את כל סדר היום של הוועדה שתוכנן ליום שני כולל תוכניות הבנייה בשכונות פלסטיניות בירושלים. "אם דוחים את הדיון בתוכניות ליהודים דוחים גם את תוכניות הבנייה לפלסטינים", אמרו גורמים במשרד הפנים.


שלום עכשיו בתגובה: "מקווים שתוכניות הבניה המזיקות יוסרו לאלתר. ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים מחבלות באינטרס הישראלי. הגיע הזמן שרה"מ לפיד יתעשת ולא ייתן לימין בממשלתו להכתיב את סדר היום המדיני, ויעצור גם את התוכנית ב-E1 ובגבעת המטוס. כעת, אחרי פיזור הכנסת, אין שום תירוץ קואליציוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully