וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת המתקפה על גבעת הקפיטול: הציוצים של טראמפ היו "קריאה לנשק"

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 22:42

בציוץ מ-19 בדצמבר 2020 על ידי טראמפ נכתב, "הפגנה גדולה בדי.סי. ב-6 בינואר. תהיו שם! יהיה מטורף!" עובד לשעבר בטוויטר: "אם החשבון היה של כל אדם אחר, הוא היה מושעה". ב-18 בדצמבר, נערך "עימות סוער ומלא קללות" בחדר הסגלגל בין מחנה התומכים לאלה שרצו שיודה בהפסד

השימוע היום (שלישי) של ועדת בית הנבחרים, שחוקרת את המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, מתמקד בתיאום של קבוצות ימין קיצוניות עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ועוזריו הבכירים לקראת ההסתערות. היום נערך השימוע הראשון בחודש יולי, והשביעי במספר עד כה. על פי הערכות, הוועדה תערוך שימוע נוסף בשבוע הבא. מנהלי השימוע הם חברי הקונגרס הדמוקרטים סטפאני מרפי וג'יימס רסקין. לדברי מרפי, הציוצים של טראמפ לפני המתקפה היתה "קריאה לנשק בעבור תומכיו הנאמנים ביותר".

שר העבודה לשעבר של טראמפ, יוג'ין סקליה, אמר לוועדה כי דחק בטראמפ לוותר על תוכניותיו ב-14 בדצמבר, כשההצבעה האלקטורלית אישרה את ניצחונו של ג'ו ביידן. "דיברנו ב-14 - ואמרתי לו שהגיע הזמן בעבורו להודות כי הנשיא ביידן ניצח" אמר סקליה בעדות מוקלטת. "אמרתי לו שברגע שההליך המשפטי מסתיים, אם לא נקבע שהיתה הונאה שהשפיעה על תוצאות הבחירות, אז לצערי אין דבר לעשות חוץ מלהודות בתוצאות".

עדות מוקלטת של עורך הדין של הבית הלבן לשעבר, פאט סיפולוני, הוצגה בפני הפאנל. סיפלוני אמר בעדות שלו שנמשכה שמונה שעות, כי הסכים עם גורמים שונים שלא היו ראיות מספיקות להונאה בבחירות. "אם אתה שואל אם האמנתי שהוא צריך להודות בהפסדו באותו שלב, אז כן", הוא אמר. לדבריו, גם הסנאטור מיץ' מיטשל חשב כך.

המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, וושינגטון הבירה. רויטרס
המסתערים על גבעת הקפיטול/רויטרס

הוועדה מתמקדת בהשפעה של ציוץ שנשלח ב-19 בדצמבר 2020 על ידי טראמפ ובו היה כתוב, "הפגנה גדולה בדי.סי. ב-6 בינואר. תהיו שם! יהיה מטורף!". טראמפ צייץ את הציוץ יממה לאחר פגישה עם היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין ועורכי הדין רודי ג'וליאני וסידני פאואל, שבה נידונה האפשרות של החרמת כל מכונות ההצבעה ומינויה של פאואל כעורכת דין מיוחדת בעלת סמכות להחרים את המכונות.

לדברי סיפולוני, ההצעה של פאואל להחרים את מכונות ההצבעה של חברת דומיניון היתה "רעיון גרוע". לדבריו, "זאת לא הדרך שבה אנו עושים דברים בארצות הברית". רסקין הוסיף כי "אפילו הצוות המשפטי של רודי ג'וליאני הודה כי אין ראיות אמיתיות להונאה שמספיקות בשביל לשנות את תוצאות הבחירות".

בנוגע לציוץ, עובד לשעבר במחלקת ניטור התוכן של טוויטר אמר כי אם היה מדובר בכל משתמש אחר, החשבון שלו היה מושעה זמן רב לפני שזה קרה. לדבריו, היה ברור מהציוץ ב-19 בדצמבר כי זאת היתה קריאה של טראמפ לתומכיו לבוא ולעצרת לנהוג באלימות. הוא הופתע מכמות התגובות האלימות לקריאה של טראמפ להגיע לוושינגטון הבירה באותו יום. לדבריו, הוא ניסה להתריע כמה שיותר אנשים בחברה אך הבין לבסוף לא מקשיבים לו.

ב-18 בדצמבר, נערך "עימות סוער ומלא קללות" שנמשך שש שעות, ובו התווכחו מחנה התומכים בטראמפ ותיאוריית הקוניספירציה שלו עם המחנה שרצה שהנשיא לשעבר יודה בהפסד. אנשי צוות של הבית הלבן אף שמעו את הצרחות מחוץ לחדר הסגלגל. דרק ליונס, מזכיר לשעבר, אמר כי הפגישה היתה מתוחה. "אנשים צרחו זה על זה, קיללו אחד את השני. אלה לא היו אנשים שישבו על הספה ושוחחו", הוא אמר. רסקין כינה את הפגישה "לא שפויה", ואמר כי בסופה טראמפ החליט פשוט לפנות לתומכיו בעם באמצעות טוויטר.

דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. רויטרס
דונלד טראמפ/רויטרס

הפאנל הראה ציוץ של טראמפ שלא נשלח לבסוף ובו היה כתוב, "אשא נאום גדול בעשר בבוקר ב-6 בינואר באליפס (הפארק הממוקם דרומית לבית הלבן). בבקשה תגיעו מוקדם, קהל עצום צפוי. צעדו לקפיטול אחר כך. עצרו את הגניבה!". משמעות הדבר היא שטראמפ תיכנן מבעוד מועד לבקש מתומכיו לצעוד לגבעת הקפיטול.

בנוסף, על פי חברי הוועדה, לחברים ב"שומרי השבועה" (Oath Keepers) ו"הנערים הגאים" (Proud Boys) היו קשרים למקורבים לטראמפ, רוג'ר סטון ופלין, בימים שלפני המתקפה. פלין וסטון רואיינו כבר על ידי הוועדה ושמרו על זכות השתיקה במשך מרבית הזמן. הפאנל הראה צילומים של פלין עם חברים בארגונים השונים. סטוארט רודס, מנהיג "הנערים הגאים" אף נאם בעצרות והסית את הקהל לשימוש באלימות. בנוסף, היו לו קשרים הדוקים עם סטון במשך שנים.

הפאנל הציג גם חששות של גורמים שונים מההשתתפות של אלכס ג'ונס, שמרן, ימני קיצוני, תומך בתיאוריות קונספירציה, מייסד אתר InfoWars ומנחה תוכנית רדיו ושל אלי אלכסנדר, פעיל ימני קיצוני, תומך בתיאוריית קונספירציה, שעמד מאחורי ארגון "Stop the Steal", בעצרת של טראמפ ולאחר מכן בגבעת הקפיטול. השניים הניעו את קהליהם להגיע לוושינגטון הבירה, לבקשת טראמפ.

פלין, לשעבר בכיר בצבא האמריקני, כיהן כיועץ ביטחון לאומי של טראמפ במשך 23 הימים הראשונים של ממשלו. לאחר דיווחים כי הטעה את הממשל לגבי תקשורת שניהל עם רוסיה לפני כניסתו של טראמפ לבית הלבן, הוא אולץ להתפטר. הוא הואשם והודה בכך ששיקר ל-FBI, אך בסופו של דבר קיבל חנינה נשיאותית מטראמפ.

סטון, פעיל פוליטי ותיק ובעל ברית של טראמפ, היה נוכח באירועים שהובילו לאירועי ה-6 בינואר. סטון קיבל חנינה מטראמפ לאחר שהורשע בפשע שכלל שקרים לקונגרס והשתתפות בעצרת למען הפיכת תוצאות הבחירות ב-6 בינואר בליווי חברים ב"שומרי השבועה".

בשימוע העידו באופן פיזי סטיבן איירס מוורן באוהיו, שבאחרונה הודה שנכנס לקפיטול באותו יום, כמו גם הדובר לשעבר של "שומרי השבועה", ג'ייסון ואן טטנהוב.

איירס טען אז כי "מלחמת אזרחים תפרוץ" אם תוצאות הבחירות לא ישתנו. הוא האשים את ביידן ודמוקרטים אחרים והתקשורת ב"בגידה". בשימוע אמר איירס כי פרש מהארגון וכי משפחתו היא החיים שלו כיום. לדבריו, הוא האמין לטראמפ והיה מתוסכל ביותר כששמע שהבחירות נגנבו, והגיע לגבעת הקפיטול בעקבות הציוצים של טראמפ. כיום הוא אינו מאמין בכך ואף פרש מהרשתות החברתיות ומחק את כל החשבונות שלו.

טטנהוב אמר כי המצב היה יכול להיות גרוע בהרבה בגבעת הקפיטול, והוא חושש מפני מה שיכול לקרות בבחירות הבאות. הוא הוסיף כי הארגון שאליו השתייך בעבר הוא "מליציה מסוכנת". לדבריו, הרגע שבו החליט לעזוב היה כששמע חברים בארגון מדברים במכולת על כיצד השואה לא היתה אמיתית.

המתקפה על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
המסתערים על גבעת הקפיטול/רויטרס
ציוץ של עוזרי דולד טראמפ ב-6 בינואר 2021. מערכת וואלה, צילום מסך
ציוץ של עוזר טראמפ/צילום מסך, מערכת וואלה

הוועדה בחנה גם גורמים בבית הלבן שהיה להם מידע לגבי אלימות אפשרית ב-6 בינואר. קטרינה פירסון, לשעבר דוברת של קמפיין טראמפ ב-2016 ומארגנת של העצרת ב-6 בינואר, אמרה כי הזהירה את ראש הסגל דאז מדוז כי "המצב עלול להידרדר לטירוף" בשל הארגונים השונים שצפויים להגיע. לדבריה, טראמפ אהב את ה"משוגעים" ואת אלה שמגנים עליו באכזריות באופן ציבורי".

כמה מעוזריו לשעבר של טראמפ אמרו כי הוא אסף את הצוות שלו בחדר הסגלגל ב-5 בינואר כדי להקשיב לתומכיו נאספים ליד הבית הלבן. "המוזיקה היתה כל כך חזקה שהחדר רעד", אמרה שרה מתיוז, סגנית דובר, בעדות מוקלטת.

שילה קרייגהד, הצלמת הראשית של הבית הלבן, אמרה כי ב-5 בינואר "הנשיא כתב לעצמו הערות ותהה, 'האם אנחנו צריכים ללכת לגבעת הקפיטול. מה המסלול הכי טוב להגיע לשם?'". העוזרים אמרו כי מצב הרוח של הנשיא לשעבר היה מאוד טוב לשם שינוי, אחרי שבועות של מצב רוח לא טוב. מנהל קמפיין לשעבר, בראד פרסקייל צייץ לפירסון כי הנשיא לשעבר "מבקש מלחמת אזרחים" והוא חש אשמה בשל כך משום שאישה מתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully