וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת מינוי יוסי ביילין: זנדברג ניסתה לעקוף את הווטו של בנט, לפיד סירב

עודכן לאחרונה: 10.7.2022 / 10:49

ישיבת הממשלה השבועית תתכנס הבוקר כשברקע סערה פוליטית סביב סיכול מינויו של יו"ר מרצ לשעבר ליו"ר רשות הטבע והגנים. זנדברג ביקשה מלפיד להעלות את המינוי לדיון בממשלה אך לפיד סירב. לשכתו נימקה את ההחלטה, "לא נעלה מינוי ללא הסכמה של רה"מ החליפי"

תמר זנדברג בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ניסתה לעקוף את הווטו. זנדברג/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ישיבת הממשלה השבועית מתכנסת הבוקר (ראשון) כשברקע סערה פוליטית סביב סיכול מינויו של יו"ר מרצ לשעבר, יוסי ביילין, ליו"ר רשות הטבע והגנים. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, פנתה אתמול לראש הממשלה יאיר לפיד וביקשה להעלות את המינוי לדיון בממשלה, ולעקוף את הווטו שהטיל עליו ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, בעקבות לחץ כבד בימין.

זנדברג הציגה ללפיד סעיף בתקנון הממשלה שמאפשר לשר להעלות הצעה לאישור גם אם מופעל עליה וטו פריטטי, אך תלויה בהסכמת ראש הממשלה. בלשכת רה"מ סירבו לבקשה ומסרו, לא נעלה מינוי לישיבת הממשלה ללא הסכמה של ראש הממשלה החליפי.

ראש הממשלה יאיר לפיד בחתימת הסכם גג, ערד, 7 ביולי 2022. עמוס בו גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"לא נעלה ללא הסכמה של רה"מ החליפי". לפיד/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בו גרשום

המינוי היה אמור לעלות היום לאישור בישיבת הממשלה אך ביום שישי בנט החליט להטיל וטו, בשל התנגדות עזה שהובילו שרת הפנים איילת שקד ושר המשפטים גדעון סער. זנדברג טוענת כי בנט התחייב בפניה, לפני הבחירות, לאשר את מינויו של ביילין ולא להפעיל את זכות הווטו הפריטטית של גוש הימין בממשלה. בסביבתו של בנט טוענים כי הבחירות שינו את הנסיבות. בסוף השבוע היא בחנה את החוקיות של המהלך והיא שוקלת גם לפעול באמצעים משפטיים.

זנדברג הודיעה על המינוי של ביילין ליו"ר הרט"ג עוד לפני התפזרות הכנסת לבחירות, והוא אף עבר בהצלחה את ועדת גילאור למינויים בכירים בחברות הממשלתיות בסוף מאי. הוועדה קבעה שעל אף הזיקה הפוליטית הכבדה, לביילין יש ניסיון רב וכישורים בתור שר, סגן שר, מנכ"ל משרד ממשלתי ומזכיר ממשלה, שרלוונטיים לתחומי הפעילות של רשות הטבע והגנים.

יוסי ביילין. ראובן קסטרו
המינוי סוכל. ביילין/ראובן קסטרו

המינוי הועבר למזכירות הממשלה כמה ימים לפני שבנט ולפיד החליטו על פיזור הכנסת לבחירות, וזנדברג אף שוחחה עליו עם בנט, ולפי בכירים בקואליציה, הוא התחייב בפניה שהמינוי יעלה ושלא יפעיל את זכות הווטו הפריטטית.

מינויו של ביילין התעכב בגלל ההתפתחויות הפוליטיות, וביום חמישי הוא הונח על סדר יומה של ישיבת הממשלה הקרובה. פרסום בנושא בישראל היום הצית לחץ כבד מימין של ח"כים מהליכוד והציונות הדתית שדרשו מנציגי הימין בקואליציה לעצור את המינוי.

שר התקשורת יועז הנדל, שרת הפנים איילת שקד ושר המשפטים גדעון סער פנו כולם לבנט בדרישה שיפעיל את הווטו הפריטטי וימנע מהמינוי לעלות לאישור בממשלה, ובנט הודיע לזנדברג שכך יעשה. זאת הפעם הראשונה מאז הקמת ממשלת בנט-לפיד שהווטו הפריטטי מופעל פומבית ומשנה את סדר היום של הממשלה. עד היום, בנושאים מעוררי מחלוקת הושגו הסכמות וויתורים מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully