וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ג'ונסון: מילדות פריבילגית ל"מלך העולם" - ולקריסה דרמטית

עודכן לאחרונה: 7.7.2022 / 22:13

ראש הממשלה הידוע לשמצה נולד למשפחה אמידה בניו יורק, למד באוניברסיטת אוקספורד, התחתן כמה פעמים והגשים את חלום הילד בן ה-8 - לשלוט על המדינה, גם אם ל א על העולם כולו. עם זאת, הוא ידורג כראש הממשלה הבריטי הרביעי בעל הכהונה הקצרה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה

בווידאו: גל התפטרויות שרים בבריטניה, ג'ונסון מסרב להתפטר/צילום: רויטרס

59 שרים התפטרו מהקבינט הבריטי מאז יום שלישי. 16 שרים עזבו את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אתמול (רביעי) - שיא של נטישות ביממה אחת בהיסטוריה של הפרלמנט הבריטי - ויותר מאלה שהתרחשו בכל תקופת הכהונה של גורדון בראון או דיוויד קמרון. שבעה שרים עזבו הבוקר.

מאז יום שלישי בבוקר, כששרי הבריאות והאוצר היו הראשונים להתפטר, 26 שרים עזבו - מספר גבוה יותר מכלל ההתפטרויות ב-11 שנים של שלטונה של מרגרט תאצ'ר או במהלך שבע שנות שלטונו של ג'ון מייג'ור, על פי "סקיי ניוז".

עוד שרים זוטרים וחברי פרלמנט שמרנים גם עזבו, ובסך הכל יותר מ-50 חברי ממשלה עזבו בפחות מ-48 שעות. לפיכך, הכהונה של ג'ונסון עדה ליותר עזיבות של שרים ובקצב מהיר יותר מכל ראשי הממשלה האחרים בתקופה המודרנית. רק בתקופתה של תרזה מיי התקרבה המפלגה השמרנית לרמה כזאת של עזיבות שרים - והיא כיהנה בעיצומו של משבר הברקזיט.

למעשה, ג'ונסון צריך להישאר בשלטון למשך כחודש נוסף, אם הוא רוצה לעקוף את זמנה של מיי בדאונינג 10. אם לא יצליח, הוא ידורג כראש הממשלה הבריטי הרביעי בעל הכהונה הקצרה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. כהונתו של ג'ונסון צפויה כעת להסתיים לאחר שנתיים וחצי.

בווידאו: החתול של דאונינג 10 מסרב להגיב למשבר בבריטניה/צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. רויטרס
לא חשב שיגיע היום. בוריס ג'ונסון/רויטרס

ג'ונסון נולד בניו יורק ב-1964. הוא בילה את שנותיו הראשונות במעבר בין מדינות על רקע הקריירה הבינלאומית של אביו, סטנלי. בגיל שמונה הוא הכריז שהוא רוצה להיות "מלך העולם".

ג'ונסון למד בתיכון היוקרתי בלונדון, איטון, ובאוניברסיטת אוקספורד, שם למד לימודים קלאסיים. הוא התמנה לנשיא איגוד הדיונים של אוקספורד, והיה חבר במועדון בולינגדון הידוע לשמצה. באוקספורד פגש ג'ונסון את אשתו הראשונה, אלגרה מוסטין-אוון.

לאחר שסיים את לימודיו, פנה ג'ונסון לקריירה של עיתונאי והצטרף ל"טיימס" כמתמחה לפני שפוטר על כך שהמציא ציטוט בכתבה. בגיל 25 הוא מונה לכתב בבריסל של ה"דיילי טלגרף", והתמקד בכתבות שלועגות לנציבות האירופית.

לדברי עמיתים מאותה תקופה, זה היה הזמן שבו גיבש ג'ונסון את התדמית שלו, כולל ההופעה החיצונית המרושלת הידועה לשמצה. התדמית הזאת היתה אמורה לגרום למתחריו לחוש כי הוא אינו מהווה איום ולגרום להם להיות שאננים. בבריסל הוא התחתן עם אשתו השנייה, מרינה וילר.

בוריס ג'ונסון. רויטרס
גל נטישות בממשלה/רויטרס

כששב ללונדון לאחר חמש שנים, ג'ונסון מונה לכתב טורים קבוע ב"טלגרף" והחל לכתוב בעבור ה"ספקטייטור". הוא כינה את אנשי מעמד הפועלים כ"שיכורים, פושעים, חסרי מטרה וחסרי תקווה". באותה תקופה, הוא גם החל להופיע בתוכנית הטריוויה של ה-BBC, Have I Got News For You.

ב-1999 הוא מונה לעורך של ה"ספקטייטור", מינוי שהותנה בכך שיוותר על ניסיונותיו להיכנס לפרלמנט. שנתיים לאחר מכן, הוא נבחר כחבר פרלמנט של השמרנים במושב של הנלי באוקפורדשייר.

ב—2007, ג'ונסון החל לתכנן מעבר ללונדון והודיע כי יתמודד על תפקיד ראש העיר. ב-2008 הוא ניצח במרוץ לראשות העיר לונדון, עם 53% מהקולות. בכהונתו כראש העיר לונדון, געזבו כמה דמויות בכירות בממשל, אך הוא ניצח בכהונה שנייה ב-2012.

ב-2016 הוא עזב את העירייה, כשיותר ממחצית מהבוחרים חשבו שעשה עבודה טובה, על פי סקר יוגוב. המבקרים טענו כי ג'ונסון הוא ליצן חצר שאסור לאפשר לו להתקרב למשרה בכירה. אך זה מה שקרה.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, לאחר הצבעת אי אמון, 6 ביוני 2022. רויטרס
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, לאחר הצבעת אי אמון, 6 ביוני 2022/רויטרס

ג'ונסון שב לפרלמנט בתור חבר פרלמנט של אוקסברידג' ודרום רוסליפ ב-2015. השמועות היו כי הוא מעוניין בתפקידו של ראש הממשלה דיוויד קמרון. רבים סבורים כי ג'ונסון בחר להתמקד בסוגיית הברקזיט אז כדיל לסייע לקריירה שלו. הוא אפילו כתב שני מאמרי דעה מראש ל"טלגרף": אחד שבו הוא תומך בהישארות באיחוד ואחד שבו הוא תומך בעזיבה.

לאחר ש-52% מהבריטים תמכו בברקזיט, קמרון התפטר. ג'ונסון היה קרוב מתמיד למשרה הבכירה ונחשב מועמד מוביל לראשות המפלגה השמרנית. עם זאת, הוא הפתיע את כולם והודיע במסיבת עיתונאים כי לא יתמודד על התפקיד. תרזה מיי, שרת הפנים דאז, נהפכה למנהיגת השמרנים ולראש ממשלת בריטניה. ג'ונסון מונה לשר החוץ.

כהונתו כשר חוץ הוכתמה בשערוריות רבות. הוא השווה את נשיא צרפת לשומר נאצי במחנה בשל עמדתו לגבי הברקיזט, והואשם בציטוט קולוניאליסטי משיר של הסופר רודיארד קיפלינג במהלך ביקור במיאנמר, קולוניה בריטית לשעבר. ג'ונסון התפטר בשל אי הסכמתו לתוכנית הברקזיט של מיי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בשולי עצרת האו"ם, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
"טראמפ הבריטי". דונלד טראמפ ובוריס ג'ונסון/רויטרס

לאחר שמיי נאלצה להתפטר בשל הברקזיט, לקול ביקורת עזה מצד ג'ונסון, הקרב על החלפתה בדאונינג 10 הצטמצם לג'רמי האנט, אז שר החוץ, ולג'ונסון שהבטיח להוציא לפועל את הברקזיט. 66% מחברי המפלגה השמרנית תמכו בו אז. בבחירות סיפק ג'ונסון ניצחון היסטורי, עם תוספת של 80 מושבים.

נשיא ארצות הברית דאז, דונלד טראמפ, ברך על ניצחונו חסר התקדים ואמר כי הוא "באמת איש טוב", וכינה אותו "טראמפ הבריטי".

ג'ונסון, כעת ראש ממשלה, ביקש באוגוסט 2019 מהמלכה אליזבת השנייה להשעות את הפרלמנו למשך כחודש עד ה-14 באוקטובר, בזמן שהמועד האחרון לסיום המשא ומתן מול האיחוד האירופי על הברקזיט נקבע ל-31 באוקטובר. מבקריו האשימו אותו בניסיון להשתיק את ההתנגדות לברקזיט ובהטעיה של המלכה. 21 חברי פרלמנט שמתחו עליו ביקורת, הודחו מהמפלגה השמרנית, כולל נכדו של וינסטון צ'רצ'יל, סר ניקולס סומס. בריטניה עזבה את האיחוד האירופי באופן רשמי ב-31 בינואר 2020.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וארוסתו קארי סימונדס, 9 במרץ 2020. רויטרס
אישה חדשה. קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון/רויטרס

בתחילת 2020 פרצה מגפת הקורונה. ג'ונסון ביצע אירגון מחדש של הממשלה שבו מונה רישי סונאק הלא מוכר לשר אוצר. ג'ונסון הכריז אז על אירוסיו לעוזרת התקשורת לשעבר של המפלגה השמרנית, קארי סימונדס, שהית ה כבר בהריון ממנו.

בתחילת המגפה, ג'ונסון הבטיח לעם הבריטי כי הוא מוכן למצב. אך עם התפשטות הווירוס, הוא המשיך להתכחש למצב ואף המשיך ללחוץ ידיים עם כולם, אפילו עם חולי קורונה. במרץ הגישה שלו השתנתה והוא הודה כי "משפחות רבות יאבדו יקירים לפני זמנם".

שבוע לאחר שהודיע על סגר לאומי, דווח כי ג'ונסון נדבק בקורונה ואושפז בבית חולים. מצבו היה קשה ודאונינג 10 תכנן כבר כיצד להודיע על מותו.

הוא החלים, אך שערורייה חדשה פרצה. היועץ הבכיר שלו דומיניק קאמינגס נחקר על ידי המשטרה בגין הפרה אפשרית של חוקי הסגר. קאמינגס נסע לבית שלו אף שהיה אמור להסתגר במשכנו בלונדון, כמו כולם. ג'ונסון בחר לתמוך ביועץ שלו למרות הביקורת הפנימית.

בנוסף נאלץ ג'ונסון להתמודד עם תהיות לגבי התנהלותו במגוון נושאים: מתורים בתחנות דלק ומחסור בנהגי משאיות, לארוחות חינם בבתי ספר, עלייה במספר המהגרים שחוצים את התעלה לבריטניה והעלאת מסים - כל אלה על רקע אינפלציה מתחזקת.

בווידאו: ג'ונסון מכחיש שאמר שהוא מעדיף לראות ערימת גופות על פני סגר נוסף/צילום: רויטרס

אחוזי התמיכה בראש ממשלת בריטניה צנחו במאי לשפל. על פי סקר יוגוב, נכון ל-5 במאי, 68% אמרו שאינם מרוצים מההתנהלות שלו - עלייה לעומת אפריל, ואילו 26% בלבד תמכו בו - נתון נמוך בשלושה אחוזים לעומת אפריל. מצבו של ג'ונסון היה יציב יחסית בשלהי 2021, עקב התאוששות מהירה באופן יחסי ממגפת הקורונה.

ואולם, שורת החשיפות לגבי התנהלותו והתנהלות הצוות שלו במהלך סגר הקורונה הארצי שהוטל במדינה בשל הקורונה כירסמה בתמיכה בו מהר מאוד. השערורייה החלה בנובמבר 2021, כשהידיעה הראשונה על קיומה של מסיבת חג מולד בזמן הסגר נחשפה בתקשורת הבריטית. לאחר מכן, החל גל של כתבות על אירועים חברתיים שכוללים אלכוהול והתנהגות לא מכובדת של אנשי צוות ברחוב דאונינג 10 בזמן שתושבי המדינה היו מחויבים להישאר בבתיהם בשל הסגר.

ראש הממשלה הכחיש בתחילה כי נערכו אירועים כאלה. אך כמה חודשים לאחר מכן המשטרה הודיעה כי תחקור את האירועים המדווחים. ג'ונסון נהפך לראש הממשלה הבריטי הראשון שהפר את החוק, כשנקנס על השתתפותו במסיבת יום הולדת שנערכה לכבודו, ובה צולם מוזג בירה. בסך הכל 126 קנסות חולקו על ידי המשטרה למשתתפים בגין עריכת מסיבות במהלך הסגר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תועד במהלך סגר הקורונה, נובמבר 2020. רויטרס
שותה בבירה במסיבה במהלך הסגר/רויטרס

בנוסף, פורסם דוח של עובדת המדינה הבכירה בקבינט הבריטי, סו גריי, שכלל ביקורת חריפה על תרבות המסיבות במשכן ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ברחוב דאונינג. הדוח כלל 37 עמודים ובהם תשע תמונות ושמות של שלל עובדי ציבור בכירים.

גריי הדגישה בדוח את הכישלון של ההנהגה ברחוב דאונינג 10 ופירטה כיצד כל אירוע קרה. בדוח צויינו גם כמה דוגמות לחוסר כבוד ויחס לא ראוי לצוות הניקיון והאבטחה, ומתאר זאת כ"בלתי מתקבל". ג'ונסון השתתף בשמונה אירועים שמתוארים בפרוטרוט בדוח.

ג'ונסון שוב התנצל ואמר כי הוא "למד את הלקח" וכי הוא נוטל אחריות מלאה על כל מה שקרה בכהונה שלו. במקביל הוא ניסה להצדיק את המתרחש בשל הלחץ שבו היה נתון צוותו בשל המגפה.

כותרות העיתונים הבריטים לאחר הצבעת אי אמון נגד ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, לונדון, 6 ביוני 2022. אתר רשמי, צילום מסך
שרד הצבעת אי אמון/צילום מסך, אתר רשמי

לפני שבוע התפטר סגן המצליף של המפלגה השמרנית, כריס פינצ'ר, לאחר שהודה כי שתה לשוכרה והטריד שני גברים. לאחר מכן נחשף כי תלונות דומות הוגשו נגד פינצ'ר כבר ב-2019, כשעבד במשרד החוץ תחת ג'ונסון, שכיהן אז כשר החוץ הבריטי, והוא התעלם מהן.

מדאונינג 10 נמסר בעבר כי ג'ונסון לא היה מודע לתלונות הקודמות. אך היום אמר ראש הממשלה כי "לפני שלוש שנים הוגשה תלונה נגד כריס פינצ'ר במשרד החוץ. התלונה הובררה. הוא התנצל. עודכנתי בנושא ואם הייתי חוזר אחורה, הייתי מבין שהוא לא למד לקח ולא התכוון להשתנות".

"אני מתנצל בפני כל מי שנפגע. אני רק רוצה להבהיר כי אין מקום בממשלה הזאת לאדם שמשחר לטרף או מנצל את מעמדו ואת כוחו", אמר ג'ונסון בפעם המי יודע כמה.

לפני זמן קצר דיווחה "סקיי ניוז" כי ג'ונסון מתכוון להמשיך כחבר פרלמנט לאחר עזיבת דאונינג 10. ככל נראה, עוד לא ראינו את סוף הקריירה הציבורית שלו, למרות אחד הגירושים הפוליטיים המשפילים יותר בהיסטוריה הבריטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully