וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וקים מפתחים מוטציה חדשה שסולדת מסוכר ועמידה בפני חומרי הדברה

עודכן לאחרונה: 28.8.2022 / 0:37

מדענים חוששים מעלייתו של זן מוטנטי חדש של תיקנים לאחר שהבחינו בשינוי מדאיג בהרגלי ההזדווגות שלהם. הסוכר שימש את הזכרים כדרך לפתות נקבות להזדווגות, אך אלו מראות לאחרונה העדפה ל"לא סוכרתיים". זן חדש עלול להיות עמיד בפני חומרי הדברה המתבססים על סוכר כפיתיון

האם חלב ג'וקים הוא מזון העל הבא?/מערכת סיפור בדקה

אימת הגוקים המוטנטים: מחקר מצא שינוי מדאיג בהרגלי ההזדווגות של החרקים שעשוי להביא להתפתחות זן חדש שעמיד בפני חומרי הדברה.

"תיקנים גרמנים החלו לפתח סלידה מסוכר כדי למצוא זיווג", כך טוענים חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה. מחקרם, שפורסם ב-Nature במאי האחרון, הראה שנקבות תיקנים נמנעות מהזדווגות עם בני גילם הזכרים אוהבי הסוכר, כך שהזכרים שינו אסטרטגיה וויתרו על חיבתם למתוק כדי להפוך לאטרקטיביים יותר בעיניהן. השינוי עלול להוביל להתפתחות זן חדש שעמיד בפני חומרי הדברה המתבססים לרוב על סוכר כפיתיון.

על פי תוצאות המחקר, מספר גדל והולך של תיקנים גרמניים זכרים - מין התיקן הנפוץ בעולם - מתנערים משימוש בגלוקוז כדי לפתות את הנקבות, שפיתחו עם השנים סלידה מהסוכר הפשוט. כן, מתברר שהנקבות כבר לא מחפשות להן שוגר דדי. השתלשלות הדברים זוהתה בנקבות שנשמרו במעבדה לצורך מחקר, שם זיהו החוקרים שהן הפכו בררניות יותר בנוגע לזכרים איתם בחרו להתרבות. בדרך כלל, כאשר תיקן זכר מעוניין להזדווג, הוא מציע לנקבה את מה שמכונה "מתנת נישואין" - כלומר ארוחה של סוכרים ושומנים אותה הוא אוגר בבלוטת הטרגל האחורית שלו. אולם האדישות ההולכת וגוברת של הנקבות כלפי החומר המתוק הזה במשך השנים גרמה לכך שהן נטו פחות לרצות "לזרום עם החבר'ה".

מהיום דיאטה

ג'וקים אוהבי סוכר. ShutterStock
ג'וקים יוותרו על סוכרים כדי להשיג זיווג/ShutterStock

החוקרים מצאו כי הזוגות היעילים ביותר במחקר כשזה מגיע להזדווגות היו הנקבות והזכרים שנמנעו מסוכר - ואילו הפחות פרודוקטיביות היו הנקבות שנמנעו מסוכר והזכרים שצרכו אותו. כמויות גדולות יותר של זכרים החלו להתנער מהסוכר בכל הנוגע לטכניקת המשחק המקדים שלהם כדי לעקוף את הבעיה הזו - ובכך להבטיח שהפריה תתבצע והמין שלהם ימשיך להתרבות. השינוי עשוי לעבור לדורות הבאים וליצור זן לא סוכרתי מה שעלול להוביל לבעיה עבור מדבירים וחומרי הדברה שמשתמשים בגלוקוז כדי למשוך את החרקים - הידועים לשמצה בקושי להיפטר מהם - לתפוס בפיתיון. ב-Salon דיווחו: "מכיוון שמוצרי הדברה מיוצרים עם גלוקוז, סוכר פשוט, כדי להסוות את המרכיבים הרעילים הפחות מתוקים שלו, הרגלי התזונה וההזדווגות של המקקים עלולים להוביל לדור חדש של חרקים עמידים לחומרי הדברה".

ובנתיים

אלה השיטות הנכונות להיפטר מג'וקים - ואלו שעושות את ההפך הגמור

לכתבה המלאה

זה כבר לא יעזור

ג'וק. ShutterStock
זן חדש של ג'וקים עלול להיות עמיד לחומרי הדברה המתבססים על גלוקוז כפיתיון/ShutterStock

מוצרי הדברה עם גלוקוז יכולים לדלל עוד יותר את אוכלוסיית המקקים אוהבי הסוכר על ידי הרג סלקטיבי של מקקים שנמשכים לריח הסוכרתי שלו, ולהשאיר מאחוריהם קבוצה של ג'וקים נטולי סוכר המוכנים להתרבות זה עם זה.

תיקנים גרמניים ידועים כנושאים שורה של חיידקים מסוכנים שעלולים לגרום למחלות בבני אדם ובבעלי חיים כאחד. אוכלוסיית מקקים הגדלה ועמידה לחומרי הדברה עלולה לגרום למשבר בריאות הציבור בעתיד.

עבור האנטומולוג שניהל את המחקר, איאקו ואדה-קטסומטה, מדובר בהתפתחות מרתקת ומדאיגה כאחד: "כשאנחנו חושבים על אבולוציה, אנחנו בדרך כלל מדמיינים חיות בר, אבל למעשה, זה קורה גם עם חיות קטנות שמתגוררות במטבחים שלנו", הוא אמר. טוב, כנראה שנצטרך לחזור לאלטרנטיבה הראשונה שלנו: כפכפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully