וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן דחק בלפיד לנקוט צעדים נוספים בחקירת הרג העיתונאית בג'נין

עודכן לאחרונה: 7.7.2022 / 16:07

שר החוץ האמריקני אותת בשיחתו עם ראש הממשלה כי מבחינת הממשל הפרשה עדיין פתוחה. פרטים חדשים מאחורי הקלעים: ישראל והפלסטינים הביעו כעס בפני ארה"ב על מסקנות החקירה וניסו לשנות את הנוסח לטובתם. כתוצאה מכך פרסום ההודעה האמריקנית נדחה מיום ראשון ליום שני

בווידאו: גנץ מתייחס לתחקיר האמריקני שקבע כי לא ניתן לקבוע מי ירה בעיתונאית שירין אבו עאקלה/צילום: דוברות משרד הביטחון

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן שוחח אתמול (רביעי) בטלפון עם ראש הממשלה יאיר לפיד והדגיש בפניו כי ממשל ביידן מצפה מישראל לנקוט בצעדים נוספים בעקבות מסקנות חקירת מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה - כך אמרו לוואלה! בכירים במשרד החוץ האמריקני.

שירין אבו עאקלה, עיתונאית אל-ג'זירה נורתה למוות במהלך עימותים, ג'נין, 11 במאי 2022. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, צילום מסך
דוחק לנקוט צעדים. שירין אבו עאקלה/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

למה זה חשוב:

  • בישראל קיוו כי תוצאות הבדיקה הבליסטית של הקליע ממנו נהרגה אבו עאקלה והודעת משרד החוץ האמריקני בנושא יביאו לסגירת הפרשה. דבריו של בלינקן מאותתים כי עבור ארצות הברית, לפחות ברמה ההצהרתית, הפרשה עדיין לא הסתיימה.
  • דבריו של בלינקן מגיעים על רקע ביקורת פנימית באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית ובחלקים בתקשורת האמריקנית על הודעת ממשל ביידן בנושא חקירת מותה של שירין אבו עאקלה, שלטענתם היתה מרוככת ורפה בכל הנוגע לאחריות של ישראל לתקרית.

עוד בוואלה!

אחרי הקרע בעקבות חוק הרכוש היהודי: הרצוג ונשיא פולין שוחחו, השגרירים יוחזרו

לכתבה המלאה

במוקד החדשות:

  • השיחה נועדה לעסוק בברכות לרגל כניסתו של לפיד לתפקיד ראש הממשלה ובהכנות לביקורו של הנשיא ביידן בישראל, אך בלינקן העלה במהלכה גם את מסקנות חקירת המתאם הביטחוני האמריקני בנוגע למותה של שירין אבו עאקלה שפורסמו ביום שני.
  • שני מומחים מצוותו של המתאם הביטחוני האמריקני ביצעו ביום ראשון בדיקה בליסטית לקליע ממנו נהרגה העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית. תוצאות הבדיקה לא היו חד משמעיות בגלל הנזק הרב שנגרם לקליע. עקב כך הודיע המתאם הביטחוני האמריקני כי לא ניתן לקבוע מאיזה נשק נורה הקליע שהרג את אבו עאקלה.
  • עם זאת, המתאם הביטחוני האמריקני קבע בהתבסס על סיכום החקירה הישראלית והחקירה הפלסטינית כי אבו עאקלה נהרגה ככל הנראה מירי של חיילי צה"ל. הוא הדגיש עם זאת כי כל הראיות מצביעות על כך שהירי לא היה מכוון וכי מותה היה תוצאה של צירוף נסיבות טראגי.
פגישת ראש הממשלה, נפתלי בנט ושר החוץ שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן. משרד רה"מ, ירושלים  27 במרץ 2022. רויטרס, צילום מסך
עבור ארה"ב, לפחות ברמה ההצהרתית, הפרשה עדיין לא הסתיימה. בלינקן/צילום מסך, רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • גם ישראל וגם הפלסטינים לא היו שבעי רצון מהמסקנות האמריקניות ומנוסח ההודעה שגיבש משרד החוץ האמריקני. שני בכירים ישראלים שהיו מעורבים בפרשה אמרו כי שני הצדדים הביעו מחאה בפני ארה"ב בשיחות סגורות וניסו להשפיע על נוסח ההודעה האמריקנית דבר שהביא לדחיית הפרסום שלה מיום ראשון ליום שני.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי דחיית פרסום ההודעה נבעה מהרצון של ממשל ביידן לתדרך את ישראלים והפלסטינים בראש בכל הפרטים. הבכירים האמריקנים הודו כי אחרי שתדרכו את ישראל והפלסטינים על המסקנות שני הצדדים הביעו מחאה והפעילו לחץ כדי לשנות את נוסח ההודעה.
  • ישראל כעסה על כך שההודעה האמריקנית קבעה כי אבו עאקלה נהרגה ככל הנראה מירי של חיילי צה"ל וזאת חרף העובדה שתוצאות הבדיקה הבליסטית של הקליע לא היו חד משמעיות.
  • בכירים ישראלים טענו בפני האמריקנים כי לא ייתכן שארצות הברית מבצעת סימטריה בין החקירה הישראלית שהתבססה על תשאול החיילים, בדיקות שבוצעו בשטח ובדיקת רשתות הקשר ויומני המבצעים לבין החקירה הפלסטינית שלטענת ישראל היתה שטחית, מגמתית ולא מבוססת.
ישיבת ממשלה ראשונה בהובלת ראש הממשלה יאיר לפיד, 3 ביולי 2022. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
ויכוחים עזים וארוכים בין ישראל וארצות הברית על נוסח ההודעה. לפיד/אתר רשמי, מארק ישראל סלם
  • "אמרנו לאמריקנים שאם תוצאות הבדיקה הבליסטית לא היו חד-משמעיות גם מסקנות החקירה צריכות להיות לא חד-משמעיות", אמר לוואלה! בכיר ישראלי. "אנחנו חשבנו שהאמריקנים היו צריכים להיות יותר זהירים בקביעה שלהם שהתבססה בחלקה על החקירה הפלסטינית".
  • בכירים ישראלים סיפרו כי ביום ראשון בלילה וביום שני בבוקר היו ויכוחים עזים וארוכים בין ישראל וארצות הברית על נוסח ההודעה האמריקנית. "היה ויכוח על כל מילה וכל פסיק", אמר בכיר ישראלי.
  • הפלסטינים גם לא אהבו את ההודעה האמריקנית. בהנהגה הפלסטינית חשבו שההסכמה לתת לאמריקנים את הקליע תוביל למסקנה ברורה של הבדיקה הבליסטית לפיה הירי בוצע ע"י חיילי צה"ל והתאכזבו כשזה לא קרה.
  • הכעס הפלסטיני נבע גם מהקביעה האמריקנית כי הירי ממנו נהרגה שירין אבו עאקלה לא היה מכוון. בכיר אמריקני אמר שהפלסטינים הביעו כעס בפני בכירים במשרד החוץ האמריקני וטענו כי ישראל התנקשה באבו עאקלה.

מה הם אומרים:

דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס אמר בתדרוך לכתבים ביום שלישי כי המטרה של ההודעה האמריקנית "לא היתה לרצות אף אחד מהצדדים" אלא להציג מהם ממצאי החקירה של המתאם הביטחוני האמריקני עד כה.

"היו לנו התייעצויות ושיחות נרחבות בנושא גם עם ישראל וגם עם הפלסטינים", אמר פרייס.

מה הלאה:

  • בכירים ישראלים אישרו כי בלינקן אמר את הדברים בשיחה עם לפיד אבל ציינו כי בשלב זה אין פעולות נוספות שישראל מתכוונת לבצע בנושא, מלבד התהליכים הפנימיים בצה"ל.
  • בעקבות הבדיקה הבליסטית ופרסום ההודעה האמריקנית הנחה הרמטכ"ל כוכבי להשלים את התחקיר המבצעי של האירוע בו נהרגה אבו עאקלה.
  • לאחר השלמת התחקיר תכריע הפרקליטה הצבאית הראשית האם יש עילה לפתיחה בחקירה פלילית של מצ"ח.
  • הפלסטינים מצידם לא מקבלים את המסקנות האמריקניות ומתכוונים להמשיך ולפעול בנושא מול בית הדין הפלילי הבינלאומי באג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully