וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: מה יקרה אם בוריס ג'ונסון יתפטר וכיצד אפשר להדיח אותו אם לא יעשה זאת

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 20:54

תחת החוקים הנוכחיים, ראש ממשלת בריטניה חסין למשך 12 חודשים מפני הצבעת אי אמון נוספת. ואולם, כעת, נראה כי ההנהגה שלו בסכנה לאור העובדה שכמעט 40 שרים וחברי פרלמנט שמרנים התפטרו ביממה האחרונה במחאה על שורת השערוריות שג'ונסון מעורב בהן

בווידאו: גל התפטרויות שרים בבריטניה, ג'ונסון מסרב להתפטר/צילום: רויטרס

הניצחון הסוחף של בוריס ג'ונסון בבחירות הכלליות ב-2019 הבטיח את מעמדו כראש ממשלת בריטניה, אך הוא יכול להישאר בתפקיד רק עם תמיכת חברי הפרלמנט השמרנים משוללי סמכויות, אנשי "הספסל האחורי".

בחודש שעבר שרד ג'ונסון בקושי הצבעת אי אמון שנערכה בקרב חברי הפרלמנט השמרנים . 211 חברי פרלמנט הצביעו בעבורו לעומת 148 שהתנגדו - רוב של 63. משמעות התוצאה היא ש-59% מחברי הפרלמנט השמרנים תמכו בג'ונסון, לעומת 41% שהתנגדו לו.

תחת החוקים הנוכחיים, ראש ממשלת בריטניה חסין למשך 12 חודשים מפני הצבעת אי אמון נוספת. ואולם, כעת, נראה כי ההנהגה שלו בסכנה לאור העובדה שכמעט 40 שרים וחברי פרלמנט שמרנים התפטרו ביממה האחרונה במחאה על התנהלות דאונינג 10 ושורת השערוריות שג'ונסון מעורב בהן.

מה הם התרחישים שעשויים לקרות כעת?

בווידאו: בוריס ג'ונסון שרד הצבעת אי אמון/צילום: רויטרס

ג'ונסון מתפטר

למרות התעקשותו כי לא יעזוב את דאונינג 10, ג'ונסון מתמודד עם מרד שהולך ומתרחב בתוך המפלגה שלו עצמו. ג'ונסון עשוי להחליט להתפטר אם עוד שרים יבחרו לעזוב אותו.

אם זה יקרה, תתחיל התחרות על ההנהגה של המפלגה השמרנית כדי לבחור את מחליפו. ועדת 1922 שאחראית על הנהלים תקבע את לוח הזמנים למרוץ.

כדי ליהפך למתמודד, על חבר פרלמנט שמרני לקבל את תמיכתם של שמונה מעמיתיו. אם יותר משני חברי פרלמנט יציעו את עצמם ויגרפו מספיק תמיכה, שורה של הצבעות חשאיות תיערך כדי לסנן את המובילים.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, לאחר הצבעת אי אמון, 6 ביוני 2022. רויטרס
מתמודד עם מרד גדל. בוריס ג'ונסון/רויטרס

המועמדים שיקבלו את המספר הנמוך ביותר של קולות יסוננו לאחר כל סבב של בחירות, עד שיישארו רק שני מתמודדים. בשלב הזה, על חברי המפלגה השמרנית לבחור את מנהיגם לפני המועד האחרון שייקבע על ידי ועדת 1922.

המנצח היה מנהיג המפלגה השמרנית וראש ממשלת בריטניה. אם המנהיג החדש יקבל את אמון חברי הבית התחתון של הפרלמנט הבריטי, לא ייערכו בחירות כלליות. עם זאת, מנהיג חדש עשוי להחליט לערוך בחירות כלליות אם ירצה לחזק את המנדט שלו.

משום שתהליך כזה עשוי להימשך כמה שבועות, הקבינט עשוי למנות ראש ממשלת זמני לפני שהמפלגה תבחר יורש קבוע לג'ונסון. ג'ונסון יכול להישאר בתפקיד עד שייבחר מנהיג חדש למפלגה.

המועמדים להחלפת בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. מערכת וואלה, אתר רשמי
המועמדים האפשריים להחלפת ג'ונסון/אתר רשמי, מערכת וואלה

עוד הצבעת אי אמון

תחת החוקים הקיימים, ג'ונסון חסין מפני הצבעת אי אמון נוספת למשך 12 חודשים - כלומר חסין מפני הדחה עד יוני 2023.

עם זאת, ועדת 1922, שכוללת את חברי הפרלמנט השמרנים מהספסל האחורי, נפגשה בחשאי ב-6 בערב שעון ישראל, לדון בשינוי חוקים אפשרי שעלול לאלץ את ג'ונסון להתמודד עם עוד הצבעת אי אמון. הוועדה החליטה כי דיון לגבי שינוי חוקים יתחיל ביום שני.

כלומר, אם ועדת 1922 אכן תשנה את החוקים כדי לאפשר עוד הצבעת אי אמון, הגורל של ג'ונסון יהיה נתון בידי חברי הפרלמנט מהספסל האחורי.

בוריס ג'ונסון. רויטרס
מתעקש לא לעזוב/רויטרס

על פי החוקים של המפלגה, לפחות 15% מחברי הפרלמנט צריכים לכתוב מכתב אי אמון כדי לאפשר הצבעה. כלומר, 54 חברי פרלמנט שמרנים צריכים להגיש מכתבים ליו"ר סר גרהם בריידי.

המכתבים מוגשים בחשאיות, לכן בריידי הוא האדם היחיד שיידע בדיוק כמה חברי פרלמנט הגישו אותם.

ברגע שהמספר מגיע לרף הנדרש, הצבעה יכולה להיערך באופן חשאי, וכל חברי הפרלמנט השמרנים יצטרכו להחליט אם הם תומכים בג'ונסון או לאו.

ג'ונסון יצטרך להבטיח תמיכה של מחצית מחברי הפרלמנט שלו ועוד אחד כדי לשרוד - 180. אם הוא יפסיד, תתחיל תחרות על הנהגה, והשתתפותו בה תיאסר.

  • עוד באותו נושא:
  • בריטניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully