וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו כבר לא רק אלימות מתנחלים: זה מה שקורה כשהצבא מעלים עין מהנעשה בשטחים

עו"ד צלי רשף

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 1:20

לאחרונה אנו עדים להתגברות של מעשי אלימות של מתנחלים נגד פלסטינים בשטחים, ואין זה מפתיע כשהצבא לא שש להתערב. יתרה מכך, אפשר לדבר על תופעה מדאיגה של חיילים המסייעים לפורעים. וככל שזה יקרה, גם הפחות-קיצוניים יפנימו שאין ציפיה מהם, ולא יפעלו למנוע טרור יהודי

בתקופה האחרונה אנחנו עדים להתגברות של מעשי אלימות של מתנחלים כלפי הפלסטינים באזורים שונים בגדה המערבית. מדובר כבר בגל אלים של ממש. לפי דיווחים מספר מעשי האלימות של מתנחלים נגד פלסטינים מתחילת השנה הוא מעל 400 בהשוואה ל- 650 בכל השנה שעברה. יתרה מזאת, בתקיפות המתנחלים מעורבים עכשיו מתנחלים, שאינם שייכים לקבוצות האלימות, אלא נחשבו למיינסטרים ולגורמים מרסנים. היום, על פי הדיווחים, במקרה הטוב מעלימים מנהיגי המתנחלים עין מפעולות של הנוער האלים, במקרה הגרוע יותר מזהים השתתפות בפעולות אלו של גורמים שנחשבו בעבר למתונים.

אזור שכם, שבו נמצאת ההתנחלות יצהר, נמצא תחת אחריותו של אל"מ רועי צווייג, מפקד החטיבה האזורית שומרון, שלאחרונה התבטא ש"הצבא וההתיישבות חד הם", ובעת כניסה לקבר יוסף גם טרח להסביר לחייליו ש"כאן הבטיח אלוהים לנו את הארץ".

יאמר להגנתו של אל"מ צווייג שהוא בסך הכל נתן ביטוי למציאות, שבה חיילי צה"ל בשטחים אכן משתפים פעולה באופן מדאיג עם המתנחלים שלוקחים את החוק לידיהם. דוח "עומדים מנגד" שהוציא ארגון יש דין בסיוע "שוברים שתיקה" כבר לפני שבע שנים בשנת 2015, עמד על התופעה שבה חיילים אינם מונעים אלימות של מתנחלים, ואינם מודעים לחובתם החוקית להגן על האוכלוסיה הפלסטינית, או על עצם העובדה שיש להם סמכות לעצור מתנחלים. זמן קצר לאחר מכן, הבחינו ביש דין בתופעה מדאיגה: אלימות המתנחלים, שפעם הוגבלה לשטחים חקלאיים או לשולי הכפרים הפלסטיניים, מגיעה כעת ללב הכפרים עצמם.

שבע שנים לאחר מכן, והתקפות ישירות על בתי פלסטינים או אף פלישה אליהם ותקיפת בני הבית היא תופעה שמתרחשת על בסיס שבועי. ישנם מקרים שבהם התושבים עומדים ומתגוננים, וכשצה"ל שאמור להגן עליהם בהיותו בעל סמכויות השיטור בשטחים, מגיע למקום - הוא מפעיל נגד הפלסטינים אמצעים לפיזור הפגנות (לעתים משליכים החיילים רימוני גז והלם ובמקרים מסויימים אף יורים לעבר הפלסטינים שנקלעו לעימות). למותר לציין שאין חקירה, מעצרים והעמדה לדין של המתנחלים הפורעים.

מתנחלים רעולי פנים תוקפים גבר פלסטיני בן 50 סמוך להתנחלות אש קודש, 3 באפריל 2021. יש דין, צילום מסך
מתנחלים רעולי פנים, שנה שעברה/צילום מסך, יש דין

בשבועות האחרונים העיירה חווארה, שנמצאת בשטח בי, היא מושא לפלישות חוזרות ונשנות של מתנחלים, בתואנה של הסרת דגלים פלסטיניים - בשטח שהוא רשמית בשליטה אזרחית פלסטינית. חייליו של אל"מ צווייג סייעו למתנחלים בהסרת דגלים, והרחיקו פלסטינים שניסו לפעול כנגד אלימות המתנחלים. אף אחד לא משלה את עצמו שמשטרת ישראל תפתח בחקירה. תעצור מתפרעים או תעמיד לדין מישהו מבין המתנחלים. בשלב מסוים הורה מפקד חטיבת שומרון, אל"מ רועי צווייג לתפוס חמישה מבנים בחווארה, וחייליו תלו בלב העיירה הפלסטינית דגל ישראל.

אלימות המתנחלים מספקת את יצר ההרס והאלימות של המתנחלים שפורקים את יצריהם האכזריים על האוכלוסיה המקומית. מעבר לכך ניתן לראות בפעילות גם מטרה ברורה, אסטרטגית, עקבית, להפוך את חיי האוכלוסיה המקומית לבלתי נסבלים, לזרוע הרס, פחד וטרור שישכנעו את הפלסטינים שחייהם לא יהיו חיים, ושמוטב להם לנטוש את אדמותיהם. פעם אחר פעם, מתנחלים מציתים את היבול הפלסטיני, וכשהחיילים מגיעים באיחור, ברור את מי הם תוקפים.

לכאורה אכיפת החוק באזור איננה משימה צבאית מורכבת. כל השטח מרושת במצלמות. המקומות המועדים לפורענות ידועים, כמו גם הזמנים - שבת וחגים, שבהם המתנחלים משועממים ויוצאים לפוגרומים. מפקד צבאי נחוש היה מציב כוחות עם הנחיות לבלום מתנחלים ולעכב אותם. הוא היה מנהל מרדפים אחרי הפורעים ועוצר אותם.

אבל אף מפקד צבאי לא יסכן את הקריירה שלו כדי להגן על פלסטינים מפני מתנחלים. אפשר כבר לדבר על תופעה מדאיגה של חיילים המסייעים למתנחלים. לפני כשנה דווח על מקרה שבו חייל ומתנחל הגיעו לכפר פלסטיני, א-טוואני, והחייל מסר את נשקו למתנחל, שירה לעבר הפלסטינים.

ההתנהלות של צה"ל בשטחים, מעבירה זה מכבר רוח מפקד של שיתוף פעולה עם, והכלה של כל מעשה אלימות מצד המתנחלים. הפורעים יודעים שהסיכוי שייענשו בגין האלימות שהם נוקטים הוא אפסי. תחושתם הינה בצדק ששום דבר רע לא יאונה להם. המציאות הזאת גם מפחיתה לאין שיעור את הרצון בקרב מנהיגות המתנחלים היותר מתונה לפעול כנגד הגורמים האלימים בהתנחלויות. מנהיגות המתנחלים כבר הבינה שהפורעים מתנהלים עם רוח גבית וכי לא תצמח לה שום תועלת מלהתעמת איתם. אין סימנים לכך שהמציאות הזאת תשתנה בזמן הניראה לעין. הפורעים ימשיכו לפרוע, צה"ל ימשיך להתעלם, והמיינסטרים המתנחלי יפנים את העובדה שאין ציפיה שיתערבו וימנעו את פעולות הטרור היהודי בשטחים.

הכותב הוא ממייסדי "שלום עכשיו" וחבר הוועד המנהל של זולת לשיוויון וזכויות אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully