וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תם עידן הכסף הזול - כך תשפיע עלינו עליית הריבית

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 21:07

בנק ישראל העלה את הריבית ל-1.25%, והיא עתידה לעלות אף יותר. הודעת הנגיד הייתה צפויה, ולפי הודעת הבנק, ברבעון השני של 2023 היא תעמוד על 2.75%. המפסידים העיקריים: לוקחי המשכנתאות וההלוואות, וחברות שזקוקות למימון. גם יוקר המחיה צפוי לעלות

בווידאו: הנגיד מודיע על ההחלטה להעלות את הריבית במשק/צילום: לע"מ

נגמר עידן הכסף הזול, לפחות לעת עתה. זו בעצם המסקנה הראשונה מהודעת
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון מהבוקר, שלפיה הריבית תעלה בשיעור של 0.5% ותעמוד על 1.25%. וזה לא סוף פסוק - לפי הודעת הבנק הריבית מתוכננת לעמוד על 2.75% בממוצע הרבעון השני של 2023, כך שצפויות לנו עוד עליות.

אז איך העלאת הריבית תשפיע על הכיס של כולנו? קודם כל היא תשפיע על מי שלקח משכנתא ועל מי שמתכוון לקחת משכנתא שצמודה לריבית הפריים - הריבית שהבנקים קובעים אותה, והיא באותו השיעור של הריבית שבנק ישראל קובע, בתוספת 1.5%.

סטודנטים בפתיחת שנת הלימודים האקדמית, אוניברסיטת תל אביב,10 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
צפויים להיפגע: סטודנטים שייקחו הלוואות למימון הלימודים/ראובן קסטרו

בהתאחדות יועצי המשכנתאות הסבירו היום לוואלה בכמה יעלה ההחזר החודשי. עלייה של 0.5% בריבית בנק ישראל תביא לעלייה של כ-110 שקל בהחזר החודשי של משכנתה ממוצעת, וכ-40,000 שקל בעלות הכוללת.

שתי העלאות הריבית הקודמות של בנק ישראל כבר העלו את ההחזר החודשי הממוצע ב-135 שקל, ובכך אנו נשלים עליה של 245 שקל בהחזר החודשי תוך רבעון.

התחזית הריאלית היא שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית בתקופה הקרובה, ויגיע עד לריבית של 3%, דבר שיביא לעליה נוספת של כ-405 שקל בשנתיים הקרובות (בנוסף לעליה הנוכחית), וסה"כ לעליה 650 שקל בהחזר החודשי של משכנתה ממוצעת.

צריך לציין שמדובר בהלוואות קיימות. בהלוואת חדשות, שבהן התייקר גם מרכיב הריבית הקבועה - כבר היום ההחזר החודשי גבוה ביותר מ-1,000 שקל ביחס למשכנתא ממוצעת בשנת 2021.

הפגנת כנגד "יוקר המחייה" בכיכר הבימה בתל אביב
16 בפברואר 2022. איתן אלחדז, TPS
גם יוקר המחייה צפוי לעלות. הפגנה בכיכר הבימה, 16 בפברואר 2022/TPS, איתן אלחדז

בנוסף, מי שמבקש לקחת הלוואה מהבנק, בין אם מדובר בסטודנטים שמבקשים לממן את שכר הלימוד ובין אם מדובר במשק בית רגיל, יחויב בהחזר חוב גבוה יותר. הנתון הזה עלול להשפיע גם על החברות במשק, שגם הן לוקחות הלוואות מהבנקים - וייתכן שחלק מהן יתקשו במימונן.

השפעה נוספת אחרת שעשויה להיות לעליית הריבית היא עוד עלייה ביוקר המחיה, שכן כשמחיר הכסף עולה - הוא משפיע גם על העסקים שמהם אנו רוכשים את המוצרים שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully