וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגועי 2015 בפריז: מאסר עולם ללא שחרור מוקדם נגזר על סלאח עבד א-סלאם

עודכן לאחרונה: 29.6.2022 / 22:01

המחבל היחיד שכנראה שרד את המתקפה נמצא אשם ברצח וטרור. המשפט - הגדול בהיסטוריה המודרנית של צרפת - החל לפני תשעה חודשים, קרוב לשש שנים אחרי הפיגוע של ארגון המדינה האסלאמית, שבו נהרגו כ-130 בני אדם ומאות נוספים נפצעו

בית המשפט הפלילי בפריז מצא היום (רביעי) את סלאח עבד א-סלאם בן ה-32, המחבל היחיד ששרד את מתקפת הטרור הקטלנית בפריז ב-2015, אשם בחמישה סעיפים, כולל רצח וטרור - וגזר עליו מאסר עולם ללא אפשרות של שחרור מוקדם, כפי שדרשה התביעה.

מאסר עולם מלא הוא העונש החמור ביותר בעבור פושעים שאפשר לגזור תחת החוק הצרפתי, וכולל בדרך כלל סיכוי קלוש לשחרור על תנאי לאחר 30 שנה. עונש כזה נגזר רק ארבע פעמים מאז 1994.

"סלאח עבד א-סלאם נמצא אשם באישומי טרור ורצח וחבר ברשת טרור", אמר השופט ז'אן לואי פרייה. "כל הנאשמים נמצאו אשמים בכל הסעיפים למעט אישומי טרור בעבור אחד הנאשמים, שהואשם בסעיפים קלים יותר". 19 הנאשמים הנוספים, ש-11 מהם כבר נמצאים מאחורי הסורגים, נמצאו אשמים בכך שסיפקו למחבלים נשק, רכבים או שהיו מעורבים בתכנון הפיגועים.

משפטם של 20 נאשמים במעורבות במתקפת הטרור נפתח ב-8 בספטמבר 2021 תחת אבטחה כבדה בבירת צרפת. המשפט, הגדול בהיסטוריה המודרנית של צרפת, החל קרוב לשש שנים אחרי הפיגוע של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), שבו נהרגו כ-130 בני אדם ומאות נוספים נפצעו.

הנאשם המרכזי במשפט היה א-סלאם, בן ה-32. הוא אמר השבוע בבית המשפט כי הוא "אינו רוצח" וכי ההרשעה שלו היא "חוסר צדק". נאשם אחר הוא מוחמד אבריני, שהודה במעורבות במתקפות אך הכחיש כי הוביל את המבצע. מוחמד אמרי הודה שהסיע את א-סלאם במכונית לפריז מבלגיה אך הכחיש קשרים לטרור. חמזו אטו הואשם בהסעה של החשוד מהזירה. גם הוא הכחיש קשרים לטרור. יאסין עטר הואשם בשמירה על המפתחות של בית הבטוח, הוא טען לחפותו.

במשפט ההיסטורי, שהתקיים בארמון הצדק במרכז פריז, יש כ-2,000 עותרים בצד של התביעה וכ-300 עורכי דין המייצגים את כל הצדדים.

סלאח עבד א-סלאם. רויטרס
סלאח עבד א-סלאם/רויטרס

במהלך המתקפה שאירעה ב-13 בנובמבר 2015, מחבלים מתאבדים תקפו שישה ברים ומסעדות, את אולם בטקלאן ואת אצטדיון הכדורגל פארק דה פראנס בבירת צרפת. דאעש טען כי הייתה זאת "נקמה" על מעורבותה של צרפת במאבק הבינלאומי בארגון בסוריה ובעיראק. הייתה זו המתקפה הקשה ביותר שחוותה צרפת מאז תום מלחמת העולם השנייה.

לאחר המתקפה, א-סלאם נטש את מכוניתו ואת חגורת הנפץ המקולקלת שלו ונמלט לבריסל, עיר הולדתו. הוא נתפס במרץ 2016, ימים לפני שאותו תא של דאעש הוציא לפועל מתקפת טרור קטלנית בעיר.

מעצר המחבל הנמלט סלאח עבד א-סלאם נלכד על ידי משטרת בלגיה בפשיטה בפרבר מולנבק, מרץ 2016. רויטרס
מעצרו של סלאח עבד א-סלאם בבלגיה/רויטרס

חלק מהניצולים וקרובי המשפחה של ההרוגים אמרו כי הם מקווים שהמשפט יסייע להם להבין מה קרה באותו לילה, ומדוע זה קרה, בתקווה שמתקפות דומות לא יקרו שוב. "הלילה ההוא הכניס אותנו למסכת אימה וגועל", אמר ז'אן פייר אלברטיני, שבנו סטפן בן ה-39 נרצח באולם בטקלאן.

ג'רום ברת'למי, בן 48 שניצל במתקפת הטרור, סיפר כי סבל תקופה ארוכה לאחר הפיגועים מדיכאון וחרדות. "מעניין אותי לשמוע במשפט עדויות של ניצולים אחרים. אני רוצה לדעת איך עברו עליהם שש השנים הללו", אמר. "לגבי הנאשמים, אני אפילו לא מצפה מהם לדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully