וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתייקרות נמשכת: מחיר החלב יתייקר בכ-5%

עודכן לאחרונה: 28.6.2022 / 20:53

משרדי החקלאות והאוצר סיכמו על עלייה זו מול נציגי ענף החלב, וטענו כי בלמו עלייה חדה יותר של 14%. בנוסף ציינו כי לאחר שיעלה, המחיר ישאר ללא שינוי במשך שנה לפחות. עוד סוכם בין הצדדים על ביטול המכס על גבינות קשות באופן מידי, וביטול מכס הדרגתי על גבינות רכות

מחיר החלב יתייקר ב-4.9% - כך סוכם היום (שלישי) בדיון בין משרדי החקלאות והאוצר עם נציגי ענף החלב. על פי ההסכם שהושג בין הצדדים, מחיר החלב יוקפא לשנה לפחות, וכן יבוטל המכס על גבינות קשות באופן מידי, והמכס על הגבינות הרכות יבוטל בהדרגה. כמו כן, המחיר אותו מקבלים הרפתנים מהמחלבות יפחת ב-2.15 אגורות מדי רבעון למשך שנה. נוכח המצב הפוליטי, ההסכם שהושג יידרש לאישור משפטי.

ממשרד החקלאות נמסר כי מדובר בבלימה של עלייה במחיר של החלב, שהיה אמור להתייקר ב-14%, זאת חודשים רבים בהם מחירו לא התעדכן. "בימי אי וודאות, יצרנו וודאות", אמר שר החקלאות עודד פורר. "בלמנו עליית מחירים חדה בחלב ומוצריו והרחבנו את התחרות. ההסכם עליו חתמנו כעת מהווה יציאה לדרך חדשה, שתביא לשדרוג הענף ותיתן מענה שוטף לביקוש הישראלי לחלב ומוצריו. הוודאות לשנים הקרובות תאפשר פיתוח הענף והתייעלות הרפתות".

לפי ההסכמים, החל ממאי 2023, מחיר מוצרי החלב שבפיקוח יתעדכן באמצעות מנגנון אוטומטי, בהסתמך על החלטות ועדת המחירים הבין-משרדית של משרד האוצר ומשרד החקלאות, וללא צורך בחתימת השרים על צו מחירים. במסגרת זו, יחושבו עלויות ייצור החלב בהתאם לעלויות הייצור השנתיות של רפתות גדולות, בהן מכסת הייצור עומדת על 800 אלף ליטר ומעלה, מתוך הבנה כי מדובר ברפתות גדולות ויעילות, ובהתאמה עלויות הייצור שלהן מינימאליות.

תנובה תשקיע 40 מיליון שקל בקו ייצור נוסף  לקרטוני חלב. יח"צ,
יתייקר ב-4.9%. קרטוני חלב במפעל/יח"צ

עוד הוסכם בין הצדדים כי יבוטל המכס באופן מידי על גבינות קשות, ויבוטל בהדרגה המכס על גבינות שמנת בעלות אחוז שומן הגבוה מ-5%. כך שבפעימה הראשונה, בתחילת שנת 2023, יירד המכס ב-50% מהמכס המוטל כיום, ושנה לאחר מכן ב-2024, יבוטל המכס לגמרי. כמו כן, יוגדלו מכסות הייבוא למוצרי חלב בפטור ממכס בהתאם לנתוני הצריכה המקומית.

נוסף על כך, הוסכם כי תוקם ועדה בהשתתפות משרדי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר ונציגי ענף החלב אשר תגבש תכנית פעולה לקידום והתייעלות ענף החלב, לרבות: בנושאי איחוד רפתות, קידום רפתות קטנות, רגולציה והקלות בניוד מכסות ועוד. הוועדה תגיש את מסקנותיה לוועדה תוך 6 חודשים. בנוסף, תיבחן האפשרות להגדיל את הקצאת העובדים הזרים בענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully