וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון השמרני מאיים: לאחר הפלות, נתמקד בנישואים חד מיניים

עודכן לאחרונה: 24.6.2022 / 21:48

השופט קלארנס תומאס השמרני, אמר לאחר הפיכת הפסיקה התקדימית רו נגד וייד, כי תקדימים אחרים בנוגע לזכויות הומואים ואמצעי מניעה צריכים להישקל כעת. תומאס כתב כי הפסיקות ההן "היו שגויות"

שופט בית המשפט העליון בארצות הברית, קלארנס תומאס, אמר היום (שישי) לאחר הפיכת הפסיקה התקדימית רו נגד וייד, כי תקדימים אחרים בנוגע לזכויות הומואים ואמצעי מניעה צריכים להישקל כעת. תומאס כתב כי הפסיקות ההן "היו שגויות".

בית המשפט העליון שלל היום את הזכות להפלה בטוחה ובריאה לכלל נשות המדינה, שעוגנה בחוק בפסיקה מ-1973, והעביר את ההחלטה למדינות הבודדות.

קונדום. ShutterStock
אסירת אמצעי מניעה/ShutterStock

התיקים שהזכיר תומאס הם גריסוולד נגד קונטיקט מ-1965, שבה העליון אמר כי לזוגות נשואים יש את הזכות להשיג אמצעי מניה; לורנס נגד טקסס מ-2003, ביסס א הזכות להתארס בטקסים מיניים פרטיים; והפסיקה מ-2015 באוברגפל נגד הודג'ס, שם אמר כי יש זכות לנישואים חד מיניים.

להמלצות לשקול מחדש את הפסיקות האלה אין כוח מבחינה משפטית, ואין הן מחייבות את השופטים האחרים לנהוג על פיהן. אך זאת הזמנה למחוקקים השמרנים במדינות בודדות לחוקק חוקים שאולי יהיו מנוגדים לפסיקות ההיסטוריות, ובעתיד אולי אף להפיכתן.

תומאס כתב היום בדעה כי הוא מצדד בשופטים השמרנים בהצבעה נגד רו. "בית המשפט הסביר היטב מדוע, תחת תחת הליכי התקדימים הנרחבים שלנו, הזכות להפלה היא אינה צורה של 'חירות המוגנת על ידי סעיף הליך נאות בתיקון ה-14 לחוקה". הסעיף מבטיח שאף מדינה לא תוכל "למנוע משום אדם את החיים, חירות או רכוש ללא הליך נאות של החוק".

תומאס טען כי הזכות להפלה תחת הסעיף "אינה מושרשת עמוק מדי בהיסטוריה והמסורת של האומה הזאת" ואינה "מרומזת ברעיון של חירות מוגנת". הוא ציין כי כעת צריך לשקול מחדש את שלושת התיקים.

תומאס אמר כי הפסיקה היום לגבי רו נגד וייד "אינה צריכה להשפיע על תקדימים אחרים שלא קשורים להפלה...אך בעתיד, עלינו לשקול את כל התקדימים האלה. אנחנו חייבים לתקן את הטעויות ההן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully